همشهری آنلاین: گزارش تازه سازمان ملل می‌گوید دولت‌ها می‌توانند با هزینه‌های قابل‌پرداخت تغییرات آب و هوایی را متوفف کنند، اما برای اینکه خطرات آسیب‌های بازگشت‌ناپذیر را مهار کنند، باید خروجی گازهای گلخانه‌ای را تا سال ۲۱۰۰ به صفر برسانند.

به گزارش رویترز این گزارش ترکیبی ۴۰ صفحه‌ای که چکیده‌ای از ۵۰۰۰ صفحه کارهای منتشرشده دانشمندان از سپتامبر ۲۰۱۳ تاکنون است می‌گوید گرمایش جهانی در حال حاضر باعث میزان بیشتر امواج گرمای شدید، ‌ریزش سیل‌آسای باران، اسیدی شدن اقیانوس‌ها و بالا آمدن سطح آب دریا شده است.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در جلسه ارائه این گزارش در کپنهاگ که به قصد راهنمایی سیاستگذاران حوزه تغییرات اقلیمی در جهان نوشته شده است، گفت: «علم سخن خود را گفته است. هیچ ابهامی در پیام آن وجود ندارد. رهبران باید عمل کنند. زمان به نفع ما عمل نمی‌کند.»

او با اشاره به هدف سازمان ملل برای محدود کردن افزایش درجه حرات جهانی به ۲ درجه سلسیوس نسبت به دوران پیش از انقلاب صنعتی گفت با اقدام فوری می‌توان تغییرات اقلیمی را با هزینه‌های قابل‌‌پرداخت مهار کرد.

این بررسی انجام شده بوسیله «هیئت بین‌دولتی تغییرات اقلیمی» (IPCC) که بیش از ۱۲۰ دولت آن را تایید کرده‌اند، راهنمای اصلی مذاکره‌کنندگان درباره یک پیمان سازمان ملل برای مقابله با گرمایش جهانی است که قرار است در اجلاسی در پاریس در دسامبر ۲۰۱۵ به آن پرداخته شود.

سناریوهای بیان شده در این گزارش نشان می‌دهند که برای اینکه با احتمال بالایی افزایش میزان درجه حرارت زمین را زیر ۲ درجه سلسیوس نگهداشت، باید خروجی‌های گازهای گلخانه‌ای در جهان تا سال ۲۰۵۰ نسبت میزان فعلی بین ۴۰ تا ۷۰ درصد کاهش یاید و «تا سال ۲۰۱۰ به صفر برسد.»

برای رساندن این میزان به زیر صفرر باید دی‌اکسیدکربن را از اتمسفر زمین استخراج کرد - برای مثال با کاشتن جنگل‌هایی که دی‌اکسیدکربن را در روند رشد خود جذب می‌کنند، یا گازهای خروجی نیروگاه‌هایی که سوخت فسیلی می‌سوزانند، را دفن کرد.

انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی هسته‌ای

این گزارش برای کاهش خروجی گازهای گلخانه‌ای به گزینه‌هایی از جمله بالا بردن راندمان انرژی، انرژی‌های تجدیدپذیر از انرژی باد گرفته نا برق خورشیدی، انرژی هسته‌ای، و جدا کردن دی‌اکسید کربن از گارهای خروجی نیروگاه‌های با سوخت‌های فسیلی مانند زغالسنگ و نفت و دفن کردن آن در زیر زمین اشاره می‌کند.

اما «گرفتن و ذخیره کربن» (CCS) گران‌قیمت است و چندان امتحان‌شده نیست. شرکت برق ایالت ساسکاچوان کانادا ماه گذشته نخستین واحد بزرگ CCS را در یک نیروگاه برق زغالسنگ‌سوز را پس از یک بازسازی ۱/۲۱ میلیارد دلاری افتتاح کرد.

راجندرا پاچوری، رئیس IPCC در این جلسه گفت: «با استفاده از CCS، استفاده از سوخت‌های فسیلی در مقیاس بزرگ کاملا امکان‌پذیر است.»

این گزارش می‌گوید، در اغلب سناریوها، ««نسل فعلی نیروگاه‌های با سوخت فسیلی بدون CCS را می‌توان تا سال ۲۱۰۰ به طور کامل کنار گذاشت.»

IPCC می‌گوید بدون انجام اقدامات بیشتر برای کاستن از خروجی گازهای گلخانه‌ای «گرمایش جهانی تا پایان قرن بیست و یکم خطرات تاثیرات شدید، گسترده و بازگشت‌ناپذیر جهانی را به دنبال خواهد آورد.»

این تاثیرات «بازگشت‌ناپذیر» می‌تواند به معنای ذوب شدن همه پوشش گسترده یخی گرینلند باشد که می‌تواند مناطق و شهرهای ساحلی در جهان را به زیر آب ببرد و یا باران موسمی را که برای رشد محصولات کشاورزی لازم است، مختل کند.

پاچوری در این باره گفت: «هزینه بی‌عملی در مواجهه با این مشکل بسیار بسیار بالاتر از هزینه عمل کردن برای حل آن است.»

این گزارش می‌گوید کاستن شدید از خروجی گازهای گلخانه‌ای به کاهش رشد جهانی مصرف کالاها و خدمات- شاخص اقتصادی مورد استفاده IPCC - فقط تا حد ۰/۰۶ درصد در رشد پیش‌بینی‌شده سالانه ۱/۶ تا ۳ درصد خواهد انجامید.

در حال حاضر کشورهای عمده تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای بر اساس مقیاس مشخص‌شده بوسیله IPCC هنوز فاصله بسیاری تا رسیدن به حد لازم کاهش خروجی این گازها دارند. چین، ایالات متحده و اتحادیه اروپا در راس کشورهای تولیدکننده این گازها قرار دارند.

جان پی هولدرن، رئیس اداره سیاست علمی و تکنولوژی کاخ سفید در واکنش به انتشار این گزارش گفت: «این گزارش یک فراخوان هشداردهنده دیگر برای جامعه جهانی درباره لزوم انجام اقدامات سریع و قاطع در همکاری با یکدیگر برای مهار تغییرات آب و هوایی است.»

اد دیوی،‌ وزیر آب و هوا و انرژی بریتانیا، نیز گفت: «ما باید نسل‌های آینده جهان با رسیدن به یک توافق جدید اقلیمی در سال آینده در پاریس محافظت کنیم.»

گروه‌های زیست‌محیطی نیز از این گزارش، از جمله تمرکز آن بر به صفر رساندن خروجی گازهای گلخانه‌ای استقبال کردند.

کیسا کوسونن از گروه صلح سبز گفت: «موضوع دیگر بر سر تقسیم کیک نیست. ما باید خروجی این گازها را به صفر برسانیم. و گرنه به مرحله‌ای می‌رسیم که دیگر کیکی برای کسی باقی نمی‌ماند.»

این گزارش جدید همچنین می‌گوید با ۹۵ درصد میزان اطمینان، نسبت به ۹۰ درصد میزان اطمینان در گزارش قبلی در سا ل۲۰۰۷، گازهای گلخانه‌ای خروجی دست‌ساز انسان، و نه نوسان طبیعی اقلیمی، علت اصلی گرمایش جهانی از ۱۹۵۰ به بعد است.

کد خبر 276727

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha