وقتی میانگین سالانه دمای هوا سیزده درجه سانتیگراد باشد، میزان بهره‌وری اقتصادی جهان به حداکثر خود می‌رسد. این را نتایج تحقیقات جدیدی می‌گوید که در نشریه نیچر منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گروهی از محققان تحت هدایت مارشال برک، استاد دانشگاه استنفورد ایالت کالیفرنیا، اطلاعات و داده‌های اقتصادی یکصد و شصت و شش کشور جهان را در یک دوره پنجاه ساله (از 1960 تا 2010) مورد بررسی قرار داده اند.

نتایج این مطالعه که در نشریه انگلیسی نیچر منتشر شده است نشان می‌دهد که رابطه بين تاثيرات غیرخطی دمای هوا (non-linear effect of temperature) با کارآیی یا بهره‌وری اقتصادی از سال 1960 به بعد  هیچگاه تغییر نکرده است.

این رابطه هم برای فعالیت‌های بخش کشاورزی و هم برای فعالیت دیگر بخش‌های اقتصادی معتبر است و هم در کشورهای ثروتمند و هم در کشورهای فقیر قابل بررسی و راستی آزمایی است.

دانشمندان که در این تحقیق مشارکت داشته‌اند می‌گویند نتایج به دست آمده در این مطالعه برای اولین بار ثابت می‌کند که بین فعالیت‌های اقتصادی در تمام مناطق جهان با شرایط آب و هوایی حاکم در این مناطق ارتباط مستقیم وجود دارد.

Global non-linear effect of temperature on economic production

این ارتباط تا کنون در سطح اقتصاد کلان ثابت نشده بود در حالی که این مسئله در سطح اقتصاد خرد به راحتی قابل اثبات بود. به عنوان مثال کاهش بازدهی کشاورزی یا کاهش بهره وری کارگران از یک درجه مشخص دمای هوا به راحتی قابل تشخیص است.

محققان همچنین در مطالعات خود برای پیش بینی آثار اقتصادی تغییرات آب و هوایی اطلاعات و آمار و ارقام مربوط به گذشته را که در اختیار داشتند، مورد بررسی قرار دادند. اگر روند گرمایش جهاني با آهنگ فعلی ادامه داشته باشد، این احتمال وجود دارد که کره زمین تا سال 2100، چهار و سه دهم درجه سانتیگراد نسبت به دوره ماقبل صنعتی گرمتر شود.

دانشمندان در مطالعات خود به این نتیجه رسیده‌اند که اگر این سناریو تحقق یابد، متوسط درآمد جهانی حدود بیست و سه درصد کاهش خواهد یافت و شکاف و نابرابری‌های موجود میان کشورهای جهان نیز بیشتر خواهد شد.

توماس استینر، محقق و استاد اقتصاد دانشگاه گبورگ سوئد در تحلیلی که در نشریه نیچر منتشر شد، اعلام کرد اگر تا آن زمان هیچ اقدام پیشگیرانه ای صورت نگیرد، هفتاد و هفت درصد کشورهای جهان به لحاظ درآمد سرانه ضعیفتر خواهند شد. تنها برخی از کشورها و مناطق از افزایش دمای هوا سود خواهند برد: کشورها یا مناطقی مثل شمال اروپا یا روسیه که اکنون آب و هوای سردی دارند.

کشورهای ثروتمند با آب و هوای گرم مثل آمریکا از این پدیده متضرر خواهند شد. اما کشورهای بسیار گرم که وضعیت اقتصادی ضعیفی هم دارند، به شدت تحت تاثیر این پدیده قرار خواهند گرفت.

کد خبر 311350

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha