همشهری آنلاین: استاد پژوهشکده هواشناسی و علوم جوی گفت: بر اساس پیش‌بینی مرکز بین‌المللی پیش‌بینی تغییر اقلیم (IPCC) تا پایان سده جاری دمای زمین تا ۷ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر خواهد شد.

به گزارش ایرنا، محمد تقی زمانیان روز یکشنبه در نشست تخصصی تغییر اقلیم در پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی اظهار داشت: همچنین پیش‌بینی IPCC نشان می‌دهد دمای زمین در آینده گرم‌تر خواهد شد.

وی افزود: سازمان هواشناسی جهانی اعلام کرد در دهه 90 دمای زمین 6 درجه سانتی‌گراد گرم‌تر شده است و بر اساس قطعنامه 2007 کمیسیون بین دولت‌های اقیانوس‌شناسی، گرم شدن زمین یک پدیده غیر قابل انکار است و پیش‌بینی می‌شود این روند همچنان ادامه یابد.

زمانیان ادامه داد: از ابتدای دهه80 موضوع تغییر اقلیم در جهان مطرح شد که دلیل آن افزایش گازهای گلخانه‌ای و CO2 است، برخی از دانشمندان و محققان انسان و فعالیت‌های پیرامونی را به عنوان عوامل تاثیرگذار در تغییر اقلیم می‌دانند که موقعیت جغرافیایی، نزدیک بودن به محیط‌های بزرگ اقیانوسی و باد غالب نیز از دیگر عوامل در بروز تغییر اقلیم است.

وی با بیان این که تغییر اقلیم پیامدهای ناخوشایندی برای بشر به همراه دارد گفت: زمین در حال گرم شدن است و این مساله موجب آب شدن یخ‌ها می‌شود که به تبع آن آب دریاها و اقیانوس‌ها نیز بالا می‌آید و از آنجا که نیمی از جمعیت دنیا در کنار سواحل زندگی می‌کنند، این مساله می‌تواند یک تهدید باشد.

زمانیان اظهار داشت: حال این سوال پیش می‌آید که آیا گرم شدن کره زمین یک موضوع علمی است؟ این مساله نیاز به بررسی‌های دقیق علمی دارد، برخی محققان معتقدند ساخت و سازهای اطراف ایستگاه‌های هواشناسی و علوم جوی به گونه‌ای شده که دیگر نمی‌توان به داده‌های به دست آمده از آنها اطمینان کرد. همچنین اگر گاز CO2 افزایش یابد روند رشد گیاهان سبز کندتر خواهد شد.

وی گفت: برخی پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد اگر دمای زمین 6 درجه گرم‌تر شود سطح دریاها و اقیانوس‌ها تا چند متر بالا خواهد آمد در حالی که برخی تحقیقات نشان می‌دهد اگر دمای زمین 20 درجه هم گرم‌تر شود و تمام گرمای زمین به اقیانوس‌ها برسد کل آب دریاها فقط 3 میلی‌متر بالا خواهد آمد بنابراین پدیده تغییر اقلیم و پیامدهای آن نیازمند بررسی و تحقیق بیش‌تری است.

نشست تخصصی تغییر اقلیم یکشنبه با حضور متخصصان و محققان این رشته در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی برگزار شد.

کد خبر 261254
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha