همشهری آنلاین: عضو هیات علمی پژوهشکده هواشناسی گفت: تحقیقات نشان می‌دهد دمای هوای کشور در دوره ۲۰۱۰ تا ۲۰۳۹ نیم درجه گرم‌تر می‌شود، در یک قرن گذشته حدود ۶ دهم درجه افزایش دما داشتیم که بررسی‌ها نشان می‌دهد تا پایان قرن دما بین ۳ تا ۴.۵ درجه گرم‌تر شود.

دمای هوای کشور تا ۲۰۳۹ نیم درجه گرم‌تر می‌شود

به گزارش ایرنا، عباس رنجبر روز دوشنبه در هم اندیشی تغییرات اقلیمی و اثرات آن بر زیست بوم‌های طبیعی در دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: وقوع سیل در 10 تا 20 سال گذشته در کشور 40 تا 42 درصد افزایش یافته است.

وی گفت: تغییر اقلیم جهانی تحت تاثیر دو موضوع عوامل طبیعی و فعالیت‌های انسانی قرار دارد که پیامدهای زیادی برای جوامع بشری و محیط زیست به همراه دارد.

وی افزود: در بین 10 عامل تهدید آمیز که بشر را در قرن 21 تهدید می‌کند، اکنون پدیده تغییر اقلیم در رتبه نخست قرار دارد که متاسفانه در کشور ما مطالعات چندانی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه باید سهم عوامل طبیعی و فعالیت‌های انسانی در تخریب محیط زیست مشخص شود اظهار داشت: به عنوان مثال سهم تاثیر تغییر اقلیم و فعالیت‌های انسانی در خشک شدن دریاچه ارومیه مشخص نیست که باید با انجام تحقیقات عدد مشخصی اعلام شود.

رنجبر گفت: سال 1997- 1998 دریاچه ارومیه بیشترین تراز آبی را داشته و وضعیت بارش بسیار مناسب بوده است، در همین سال‌ها کشاورزی نیز توسعه یافت و بعد از آن سال‌ها بارندگی کاهش یافت و همزمان افزایش دما رخ داد.

وی اظهار داشت: تغییر اقلیم الگوهای طبیعی را تغییر داده است به این معنا که در دهه 1980 تا 1989 پدیده گردو غبارفقط در شمال شرق کشور وجود داشت، دهه بعدی بارندگی بسیار مطلوب بود و گرد و غبار کاهش یافت اما در دهه سوم گرد و غبار حدود 70 درصد افزایش یافت.

عضو هیات علمی پژوهشکده هواشناسی گفت: تغییر پهنه کشاورزی، کاهش ضریب آسایش زندگی، تغییر پهنه های اقلیمی، کاهش یا افزایش بارش در نقاط مختلف کشور، تغییر نوع بارش، کمبود آب شرب، خشک شدن تالاب‌ها، از بین رفتن جنگل‌ها ، نشست دشت‌ها، کاهش آب سفره‌های زیر زمینی و از بین رفتن مراتع برخی از عواقب خشکسالی و تغییر اقلیم است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین ویژگی تغییر اقلیم، افزایش پدیده‌هایی مانند توفان، تگرگ، دما و سیل است که به شدت تغییر می‌کنند.

رنجبر تاکید کرد: معمولا نمی‌توان مانع مخاطرات طبیعی شد اما می‌توان با مدیریت ریسک تا حد زیادی آسیب پذیری ناشی از مخاطرات طبیعی را کاهش داد.

وی گفت: اصلاح الگوهای مصرف و تغییر در سیاست‌های بهره برداری، اصلاح الگوی کشت، ایجاد سیستم جامع مدیریت منابع طبیعی، تهیه نقشه‌های پهنه بندی آسیب پذیری، استقرار سامانه‌های هشدار و شناسایی شرایط اقلیمی کشور برخی راهکارهای مقابله با پدیده تغییر اقلیم است.

کد خبر 252778
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز