دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان اروپایی موفق به شناسایی چهار گاز مصنوعی جدید در جو شدند که تهدید جدی برای لایه ازون محسوب می‌شوند.

چهار گاز جدید نابود کننده لایه ازون

به گزارش ایرنا، در گزارش این محققان آمده است که نزدیک به 82 هزار تن گاز متشکل از 3 نوع ترکیب مختلف کلرو فلور کربن

(CFCs) و هیدرو کلرو فلورو کربن (HCFC) وارد اتمسفر زمین شده است.

آزمایش‌ها نشان می‌دهد که این گازها تا سال 1960 در اتمسفر وجود نداشته‌اند، بنابراین احتمال می‌رود که مصنوعی و دست ساز باشند.

دلیل اصلی سوراخ شدن لایه ازون بر فراز قطب جنوب، ترکیبات سی اف سی هستند. قوانین اصلی برای جلوگیری از این شرایط در سال 1989 وضع شدند و باتوجه به آلودگی و گرمایش جهانی، در سال 2010 قوانین محکم‌تری در این زمینه وضع شد.

محققان بین سال‌های 1978 تا 2012، هوای پاک منطقه تاسمانی را جمع آوری و مطالعه کرده‌اند. تاسمانی یکی از جزایر استرالیا است. نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد که به تازگی چهار گاز جدید وارد اتمسفر این منطقه شده‌اند. از بین این چهار ترکیب مقدار دو مورد آنان بیشتر بوده است.

محققان بر این باورند که این ترکیبات بسیار خطرناک‌اند و احتمال می‌رود که منبع اصلی انتشار آنان، انواع حشره کش‌ها و حلال‌های تمیز کننده تجهیزات الکترونیکی باشد.

تحقیقات بیشتر نشان داده است که این گازها ابتدا در نیمکره شمالی منتشر شده‌اند و به تدریج وارد نیمکره جنوبی شده‌اند. در حال حاضر هواپیماهای مختلفی به نقاط مختلف جهان فرستاده شده‌اندتا نمونه اتمسفر همه کره زمین آزمایش شود.

ازون، یک لایه محافظ اطراف زمین است که مانع ورود اشعه ماورا بنفش به سطح زمین می‌شود. برخورد اشعه ماورا بنفش خورشید به انسان مهمترین عامل بروز سرطان پوست و آب مروارید است.

کد خبر 253436
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز