همشهری آنلاین: اکسید نیتروژن تولید شده از اگزوز خودروها، کپسول‌های اطفای حریق حاوی هیدروکربن هالوژنه و نشت کلروفلوروکربن‌ها از یخچال، فریزر و دستگاه‌های تهویه مطبوع در تخریب لایه ازون موثر هستند.

روز بین‌المللی حفظ لایه ازون

به گزارش ایرنا، مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1994 میلادی، شانزدهم سپتامبر (25 شهریور) را روز بین‌المللی حفظ لایه ازون نامید. در این روز اقدامات ویژه‌ای در جهت افزایش آگاهی افراد به منظور جلوگیری از تخریب لایه ازون در سراسر دنیا صورت می‌گیرد.
این روز یادآور و بزرگداشت پروتکل مونترال در رابطه با موادی که موجب تخریب لایه ازون می‌شوند، است که در سال 1987 به امضا رسید.

لایه ازون، لایه‌ای از استراتوسفر زمین است که در ارتفاع حدود 10 کیلومتری قرار دارد و حاوی غلظت بالای ازون است. این لایه نقش محافظتی دارد و قسمت اعظم اشعه ماورای بنفش خورشید را جذب می‌کند و مانع رسید آن به زمین می‌شود.

اشعه ماورای بنفش خورشید برای تمام موجودات و اکوسیستم مضر است و در صورت تخریب این لایه محافظتی، سلامت تمام موجودات به خطر می‌افتد. اشعه ماورا بنفش خورشید مهم‌ترین عامل ابتلا به سرطان پوست است.

در این روز، اقدامات ویژه‌ای در جهت افزایش آگاهی افراد به منظور جلوگیری از تخریب لایه ازون در سراسر دنیا صورت می‌گیرد. در بسیاری از مدارس، مربیان در مورد راه‌های محافظت از لایه ازون بحث می‌کنند و سمینارها و تشکل‌های متفاوتی برگزار می‌شود.

اولین گزینه حفظ لایه ازون، اجتناب از مصرف موادی است که لایه ازون را تخریب می‌کنند. یکی از مضرترین مواد، کپسول‌های اطفای حریق حاوی هیدروکربن هالوژنه است که معمولا در آتش‌نشانی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مواد باید با مواد بدون ضرر جایگزین شوند.

مورد بعدی، افشانه‌ها و مواد شیمیایی خانگی هستند که باید با مواد طبیعی و بدون ضرر جایگزین شوند.

آفت‌کش‌ها یکی دیگر از معضلات تهدیدکننده لایه ازون هستند که به طور وسیع به صورت خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نشت کلروفلوروکربن‌ها از یخچال، فریزر و دستگاه‌های تهویه مطبوع نیز یکی دیگر از عوامل تهدیدکننده لایه ازون هستند که باید به طور مرتب توسط تکنسین‌ها بررسی و تعمیر شوند.

استفاده از وسایل چوبی که در ساخت آن از برمید متیل استفاده نشده است توصیه می‌شود، زیرا این ترکیب شیمیایی سبب آلودگی لایه ازون می‌شوند. به طور کلی مواد شیمیایی کلروفلوئوروکربن‌ها، هالون‌ها، متیل کلروفرم، تتراکلرید کربن، متیل بروماید، هیدروکلروفلوئوروکربن‌ها و بروموکلرومتان مهم‌ترین عوامل نابودکننده لایه ازون هستند.

اکسید نیتروژن تولید شده از اگزوز ماشین‌ها نیز در تخریب لایه ازون موثرند، بنابر این توصیه می‌شود که برای طی مسیرهای کوتاه از دوچرخه استفاده شود یا مسیر پیاده طی شود. استفاده از وسایل نقلیه عمومی یا هیبریدی نیز راهکار مناسبی است.

کد خبر 307472

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha