همشهری آنلاین: فرماندار کلاردشت گفت: شکاف‌های بزرگی در توده‌های عظیم یخی علم کوه به عنوان بزرگ‌ترین یخچال طبیعی کشور ایجاد شده است.

به گزارش ايرنا، "محمد معصومی" روز شنبه گفت: بروز این شکاف‌ها کوهنوردان را شگفت‌زده و دامنه‌نشینان این کوه را نگران وقوع سیل کرده است.

با توجه به تداوم روند افزایش گرما در 30 سال گذشته که در برخی سال‌ها بی‌سابقه بوده، بزرگ‌ترین یخچال طبیعی کشور که در ارتفاعات علم کوه قرار دارد، شکاف‌های بزرگی برداشته است.

بزرگی شکاف‌های ایجاد شده در این توده‌های یخی بی‌سابقه است به گونه‌ای که حتی شگفتی کوهنوردانی را که به این قله صعود می‌کنند، به دنبال داشته است.

فرماندار کلاردشت گفت: ادامه این روند و ریزش باران، احتمال وقوع سیل در منطقه را افزایش خواهد داد که نیازمند آمادگی و هوشیاری مسئولان و مردم است.

وی با اشاره به سیل تیر ماه سال 90 در کلاردشت اظهار داشت: رفع خسارات ناشی از این سیل به حدود 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز داشت که تنها 50 میلیارد ریال اختصاص یافت که امکان جبران خسارت‌های وارده ناشی از سیل را فراهم نیاورده است.

معصومی گفت: اکنون با توجه به وضعیت شکاف شدید در یخچال‌های علم کوه و نیز ساخته نشدن دیواره‌های حایل رودخانه سرد آبرود به دلیل تامین نشدن اعتبار لازم، کلاردشت در مقابل سیل احتمالی، آسیب‌پذیر خواهد بود.

وی با اشاره به بی‌توجهی مسئولان دولت گذشته نسبت به خسارات سیل سال 90 این شهرستان، خواستار توجه ویژه مسئولان کشوری و استانی به تامین کامل اعتبارات برای جبران این خسارات شد.

معصومی گفت: با تامین اعتبارات، علاوه بر بالا بردن آمادگی‌های لازم با ساخت زیرساخت‌های مورد نیاز برای مقابله با سیل، می‌توانیم آسیب‌های خسارت‌های سیل سال 90 را نیز جبران کنیم.

رئیس هیات کوهنوردی کلاردشت نیز گفت: با توجه به مشاهدات کوهنوردان صعودکننده به این ارتفاعات، وضعیت شکاف یخچال‌ها بحرانی است که در بازدیدهای صورت گرفته این وضعیت تایید شده است.

"علی فرضی" افزود: عمق و پهنای شکاف‌های بزرگ‌ترین یخچال طبیعی کشور بی‌سابقه است که ادامه این حالت علاوه بر بالا رفتن احتمال بروز سیل در منطقه، باعث خسارت دیدن این توده‌های بزرگ یخی که قرن ها از عمر آن می‌گذرد، خواهد شد.

علم کوه با ارتفاع چهار هزار و 850 متر ارتفاع در شهرستان کوهستانی کلاردشت واقع است و به عنوان دومین قله بلند کشور به ثبت طبیعی و ملی ثبت رسیده است.

منطقه کلاردشت دارای 50 قله بالای چهار هزار متر ارتفاع است که توده‌های یخی موجود در آن‌ها، بزرگ‌ترین یخچال طبیعی در کشور محسوب می‌شود.

کد خبر 270403

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha