چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارشناسان زیست‌محیطی آمریکا در یک مطالعه جدید به این نتیجه رسیده‌اند که احتمال کوچک‌تر شدن جثه پستانداران در نتیجه تغییرات جوی ناشی از فعالیت‌های غیراستاندارد انسانی وجود دارد.

Mammals

این محققان پیش‌بینی کرد‌ه‌اند که تکرار روند کاهش جثه پستانداران که حداقل در دو دوره زمانی در گذشته‌های دور بر اثر تشدید گرمای جهانی اتفاق افتاده بار دیگر بر اثر پدیده تغییرات جوی ناشی از فعالیت‌های انسانی امکان‌پذیر است.

محققان با بررسی فسیل پستاندارانی از جمله میمون‌سانان، اسب‌ها و گوزن‌ها دریافتند در دو دوره زمانی یعنی حدود 55 و 53 میلیون سال پیش که پدیده گرم شدن زمین در دو نوبت اتفاق افتاد، اندازه بدن این حیوانات نسبت به قبل کوچکتر شده است.

 «فیلیپ کینگریچ» از دانشمندان زیست‌محیطی دانشگاه میشیگان گفت: بروز پدیده کوتولگی در میان پستانداران می‌تواند با گرم شدن جهان اتفاق افتاده باشد. همچنین با توجه به اینکه در دو دوره گذشته شاهد این رابطه علت و معلولی بوده‌ایم می‌توان گفت که تحلیل رفتن اندازه بدن پستانداران واکنشی آشکار به گرم شدن زمین است.

 به گفته این محققان، کوچک شدن جثه پستانداران می‌تواند واکنش تکاملی این گونه‌های حیوانی به پدیده شدید گرم شدن جهانی زمین باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس، «ویل کلاید» از کارشناسان دانشگاه «نیوهمپشایر» نیز در این رابطه متذکر شد: درک بهتر از رابطه بین تغییرات در اندازه بدن پستانداران و افزایش گازهای گلخانه‌ای ناشی از گرم شدن زمین می‌تواند به ما کمک کند تا تغییرات احتمالی زیست‌بومی را که در واکنش به نوسانات فعلی جو زمین رخ خواهند داد، پیش‌بینی کنیم.

کد خبر 237835
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز