همشهری آنلاین: یخچال‌های آسیای مرکزی که آب پاکیزه میلیاردها نفر را تامین می‌کنند، به سرعت در حال کوچک شدن هستند.

یخچال‌های آسیای مرکزی به سرعت در حال کوچک شدن هستند

به گزارش ایرنا، بر اساس نتایج یک مطالعه که به تازگی انجام شده است، صفحات یخ بزرگ‌ترین رشته کوه آسیای مرکزی به نام تیان شان (Tien Shan)، بیست و هفت درصد از حجم خود و 18 درصد از مساحت خود را در نیم قرن گذشته از دست داده است.

گروهی از محققان فرانسوی و آلمانی حدس می‌زنند که نیمی از یخچال‌های این منطقه تا سال 2050 از بین می‌رود.

این در حالی است که وضعیت ذخایر یخی تیان شان برای قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و بخش‌هایی از چین، که بر ذوب یخ برای تامین آب پاکیزه جمعیت خود تکیه دارند، حیاتی است، اما به رغم اهمیت این منطقه، یخچال‌های تیان شان در دهه‌های اخیر تحت کنترل دقیق قرار نگرفتند و محققان در تلاشند تا با بازسازی تحول یخچال‌های آسیای مرکزی، بر عدم اطلاع خود از این تغییرات سرپوش گذارند.

دانیل فارینوتی محقق مرکز تحقیقات علوم زمین آلمان که ریاست این مطالعه را بر عهده دارد، می‌گوید: ما برای این منظور روش‌های مختلفی را بر اساس گراویمتری (وزن سنجی) ماهواره‌ای، ارتفاع سنج لیزری و الگوی یخچال‌سازی با هم ترکیب کرده‌ایم.

وی افزود: با این روش ما می‌توانیم تحول هر یخچال منفرد را بازسازی کنیم؛ در حال حاضر تیان شان با سرعتی حدود دو برابر مصرف سالانه آب تمام آلمان در حال از دست دادن صفحات یخی خود است.

این تحقیق جدید در مجله Nature Geoscience منتشر شده است.

ذوب یخ به ویژه برای مناطقی که فصل خشکسالی طولانی دارند مهم است. یخچال‌ها به عنوان بانکی عمل می‌کنند که در آن مقدار بارندگی برای استفاده‌های بعدی ذخیره می‌شود. با افزایش درجه حرارت، یخچال‌های آسیای مرکزی در حال از دست دادن هر چه بیشتر صفحات یخی خود در طول ماه‌های گرم سال هستند و قادر به پر کردن دوباره خود نیستند.

فارینوتی گفت: از آنجایی که ماه‌های زمستان در این منطقه بسیار خشک است و کوهستان‌ها در بلندی قرار دارند یخچال‌ها بیشتر بارش برف خود را در طول زمستان دریافت می‌کنند؛ این بدان معنی است که افزایش درجه حرارت در افزایش ذوب یخ و کاهش تغذیه یخچال‌های طبیعی مشارکت دارند و بدیهی است که هر دو به اتلاف یخچال‌های طبیعی کمک می‌کنند.

کاهش تامین آب می‌تواند اثرات منفی بر منطقه خودمختار Xinjiang Uyghur در شمال غرب چين داشته باشد.

در صورتی که در آینده منابع آب بطور واقعی کاهش یابند، پتانسیل بزرگی برای درگیری ایجاد می‌شود.

کد خبر 304380

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha