چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۰
۰ نفر

گروه سلامت: بررسی‌های دانشمندان، نشان داده که مادران شاغل در بسیاری از موارد کودکان چاق‌تری دارند.

در واقع محققان انگلیسی دریافته‌اند، فرزندان مادران شاغل اضافه وزن بیشتری دارند و در 13 تا 19 درصد موارد، دچار چاقی هستند.

از آنجایی که چاقی مشکل کودکان ایرانی نیز هست که ممکن است ریشه در اشتغال مادرها داشته باشد،گفت‌وگویی را با دکترمسعود کیمیاگر، متخصص تغذیه و مدیرگروه تغذیه دانشگاه شهید بهشتی، انجام داده‌ایم.

  • شاغل بودن مادران چگونه باعث چاق شدن کودکان می‌شود؟

در اینکه شاغل بودن مادر، برتغذیه فرزندان او تأثیر می‌گذارد تردیدی نیست، اما این موضوع به جنبه‌های اجتماعی کار برمی‌گردد که باز هم خیلی از مادران به تغذیه کودکانشان توجه می‌کنند و برخی نه.

گاهی بچه‌ها به خوردن هله هوله و غذاهای آماده وابسته می‌شوند یا به دلیل عدم فرصت کافی برای پخت و پز، از بیرون غذا سفارش می‌دهند که با افزایش وزن در این کودکان همراه است.

مشکل دیگر این است که در برخی موارد، مادر برای اینکه احساس گناه نکند از اینکه در برخی مواقع، همراه کودکش نیست، وقتی به خانه برمی‌گردد بیش از حد نیاز به کودکش می‌خوراند و این هم یکی دیگر از دلایل چاق شدن این کودکان می‌تواند باشد.

  • به نظر شما فقط مادران شاغل مقصرند؟

نه اصلاً این طور نیست، بلکه زمانی که مادری شاغل است مجموعه‌ای از شرایط  وجود دارد که ممکن است منجر به چاق شدن کودکان شود.

مثلاً یکی از موضوعاتی که می‌تواند باعث چاق شدن این کودکان شود، مشکل پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هاست، چرا که در بسیاری از موارد در مواقعی که مادر حضور ندارد، آنها از کودکان پرستاری می‌کنند و هر گونه محبت یا توجهی را با خوراندن بستنی، شکلات و یا خوراکی‌های دیگر به نوه‌های خود ابراز می‌کنند.

در مواردی هم بچه‌ها خودشان وقتی در خانه تنها می‌مانند، ساعاتی طولانی را پای تلویزیون و کامپیوتر می‌گذرانند و پیوسته در حال خوردن تنقلات هستند.

البته نکته دیگری هم هست که مختص مادران شاغل نیست و به باورهای غلط مادران برمی‌گردد، مثل اینکه بچه را وادار می‌کنند که هر روز 3 لیوان شیربنوشد یا ماست و پنیر و... را جایگزین شیر نمی‌دانند و براساس همین باورهای نادرست، به کودکان خود غذای اضافی می‌دهند.

  • نقش پدرها در چاقی فرزندان چیست؟

پدرها، وظیفه خرید مواد غذایی از بیرون را در اغلب اوقات برعهده دارند، بنابراین انتخاب مواد غذایی و یا خرید هله و هوله و چیپس و پفک و بستنی که وارد خانه‌ها می‌شود را پدرها انجام می‌دهند و باید این واقعیت برای آنها جا بیفتد که بچه‌ها نباید هر روز بستنی و چیپس و پفک بخورند.

چطورخانواده‌ای که پول ندارد کمترخرید می‌کند، پدرها هم باید خرید مواد غذایی که ارزش غذایی کمی دارند را کمتر انجام دهند.

  • سفارش غذا از بیرون هم می‌تواند دلیلی برای چاقی این کودکان باشد؟

این نکته جالبی است و برخلاف باورهای عمومی، غذایی که از بیرون و به شکل طبخ شده می‌خریم، الزاماً بد نیست، چرا که می‌تواند ساندویچ مرغ و سبزیجات با سس کم باشد که اصلاً هم اشکالی ندارد.

اما ایده خرید پیتزایی که 1200 کالری دارد یاساندویچ پرسس همبرگر، اصلاً خوب نیست. یعنی انتخاب غذاهای آماده است که اغلب مشکل‌زا می‌شود.

کد خبر 28522

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز