سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۳
۰ نفر

فرنوش صفوی‌فر: برخی خانواده‌ها اصرار دارند که زن حامله باید دائم در حال خوردن باشد، تا بتواند از پس امر مهمی‌مثل بارداری و رشد جنین بر آید.

اما کارشناسان می‌گویند غیر از کمیت غذا خوردن زن باردار، یعنی این که چقدر بخورد، کیفیت خوردنش هم مهم است، یعنی این که چه چیزهایی بخورد.

خبر تازه را بشنوید درباره یافته جدید محققان. آسوشیتدپرس گزارش داده است محققان دانشکده پزشکی‌هاروارد به این نتیجه رسیده‌اند زنانی که در دوران بارداری‌شان اضافه وزن پیدا می‌کنند، بیشتر احتمال دارد که بچه‌های چاق داشته باشند.

البته این اضافه وزن در دوران بارداری تا حد زیادی طبیعی است، اما آن هم باید با حساب و کتاب باشد و به همین علت پزشکان برای آن حد و اندازه تعیین کرده‌اند. یعنی تا یک جایی اضافه وزن مجاز و حتی مطلوب است و از یک جایی به بعد خطرناک است و باید جلوی آن گرفته شود.

یافته جدید این محققان آن است که حتی اضافه وزن در حد مجاز و توصیه شده هم می‌تواند احتمال چاقی بچه‌ها را در دوران نوپایی، سن 3 تا 5 سالگی، بیشتر کند. به همین علت باید در مورد این محدوده مجاز هم تجدید نظر کرد.

چون شروع چاقی در دوران نوپایی، شروع بسیار بدی است و هشداری است برای یک نسل چاق‌تر و بنابراین بیمارتر.این محققان وزن و قد بیش از هزار زن را از دوران بارداری تحت نظر گرفتند. سپس فرزندانشان را از بدو تولد تا سه سالگی پیگیری کردند.

زنانی که قبل از بارداری اضافه وزن داشتند و نیز آنهایی که بیش از دیگران در این دوران وزن گرفته بودند، 13 درصد بیشتر از دیگران احتمال داشت که کودکان با اضافه وزن داشته باشند. یافته‌های این مطالعه در آخرین شماره نشریه «بارداری و زنان آمریکا» چاپ شده است.

البته این محققان تاکید دارند که نتایج این مطالعه به معنای تجدید نظر در محدوده مجاز و توصیه شده اضافه وزن در دوران بارداری نیست. چنین تجدید نظری نیاز به بررسی‌ها و پژوهش‌های گسترده‌تری دارد. به خصوص برای زنانی که در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند و عادت‌ها و فرهنگ تغذیه‌ای متفاوتی دارند، باید دستورالعمل‌های جداگانه‌ای تدوین و توصیه شود.

اما از همین مطالعه می‌توان این نتیجه را گرفت که وزن مادر در دوران بارداری، رابطه مستقیمی‌دارد بر وزن کودک آینده‌ای که در رحم اوست. بنابراین هر زن بارداری باید توجه داشته باشد که چقدر می‌خورد و چگونه می‌خورد و فعلاً تا اطلاع ثانوی، همان مقادیر توصیه شده و مجاز را، برای بیشتر شدن وزنش در این دوران، رعایت کند تا کودک سالمتری داشته باشد، علاوه بر این که سلامت خودش هم در طی دوران بارداری از  دست نمی‌رود.

یک نکته دیگر که یادآوری آن اهمیت دارد این که مقادیر مجاز اضافه وزن برای زن باردار بر حسب وزن او قبل از بارداری تعیین می‌شود. طوری که زنان با اضافه وزن قبل از بارداری کمتر از دیگران مجازند در این دوران وزن اضافه کنند.

در حالی که اگر زنی قبل از بارداری BMI یا شاخص توده بدنی پایین  را از حد طبیعی داشته باشد، باید برای این که رشد کودکش تحت تأثیر منفی قرار نگیرد، بیشتر وزن بگیرد.

به این ترتیب شاید بتوان آن توصیه قدیمی‌تر را، در مورد این که زن باردار باید وزنش بالا برود، به نوعی تایید کرد، البته برای زنانی که نسبت وزن به قدشان پایین‌تر از حد لازم است.

برای اطلاع از میزان دقیق محدوده مجاز اضافه وزن در دوران بارداری برای زنان با شاخص توده بدنی متفاوت، می‌توان با پزشک مشورت کرد.

کد خبر 18718

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز