سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۶ - ۰۶:۳۳
۰ نفر

ترجمه مرجان رودبار محمدی : تلاش شرکت‌های بزرگ برای کاهش وزن کارکنان‌شان.

سازمان‌هایی نوین با عنوان مرکز حفظ و کنترل سلامت ‌ برای افزایش بهره‌وری و کنترل هزینه‌های بیمه، برای کارمندانی که در شرکت‌های بزرگ و معتبر کار می‌کنند، در آمریکا تأسیس شده است.

 این مرکز، یکی از برجسته‌ترین مراکز سلامت است که از امکانات تفریحی و ورزشی برای کاهش و کنترل وزن و تست‌های پزشکی جهت کنترل قند و فشار خون برخوردار است و تلاش می‌کند تا خطراتی که سلامت کارمندان سازمان‌های بزرگ و یا افراد یک جامعه را تهدید می‌کند، کاهش دهد.

مدیران شرکت‌های معتبر و بزرگ به این نتیجه رسیده‌اند کارمندانی که وزن اضافه دارند، در واقع کارمندان پر هزینه محسوب می‌شوند. این افراد به دلیل آن‌که بیشتر در معرض بیماری‌های گوناگون قرار می‌گیرند، هزینه بیمه درمانشان بیشتر از کارمندانی است که وزن طبیعی دارند. همچنین تعداد دفعاتی که این افراد به دلیل داشتن اضافه وزن در کار حاضر نمی‌شوند و غیبت می‌کنند، زیاد است و ممکن است کارایی آنها در کار کمتر از افرادی که وزن نرمالی دارند باشد.

 مایک هاکابی،‌ از اعضای حزب جمهوری‌خواه و فرماندار پیشین ایالت آرکون سودر آمریکا که برنامه‌های مرکز سلامت برای کارمندان را در این ایالت تنظیم کرده است، می‌گوید:‌ حقیقت این است که مدیران و سرپرستان شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ،‌ باید این‌گونه مراکز را برای بهبود سلامت کارمندان و افزایش کارایی آنها در نظر بگیرند.

 او ادعا می‌کند با اجرای برنامه‌های مرکز سلامت که با مدیریت او تنظیم شده بود، توانستند بیشتر از 100 پوند کاهش وزن داشته باشند.

 طبق یک تحقیق و بررسی که به‌وسیله شورای منابع انسانی انجام گرفته، ‌در سال گذشته حدود 53 درصد از کارفرمایان بزرگ و برجسته برای کارمندانشان تست‌های پزشکی، که سلامت افراد را ارزیابی می‌کند در نظر گرفتند، در حالی‌ که در سال 2004 تنها 35 درصد از کارفرمایان چنین پیشنهادی را به کارمندانشان ابلاغ کرده ‌بودند.

از آنجا که شرکت‌های بزرگ به این نکته پی بردند که دیگر نمی‌توانند هزینه‌های اضافی بیمه افراد را جبران کنند، مدیریت و کنترل بیماری‌ها، شبکه‌ها و خطوط اطلاع‌رسانی که توصیه‌های پزشکی را در اختیار مردم قرار می‌دهند و همچنین مراکز حفظ و کنترل سلامت رو به رشد و افزایش است.

 تحقیقاتی که توسط یک گروه از محققان مرکز پزشکی دانشگاه دوک واقع در انگلیس انجام شد، نشان داده است کارمندان چاق نسبت به کارمندانی که وزن نرمال و طبیعی دارند، ‌مدعی جبران خسارت و افزایش حقوق و دستمزد بالاتری هستند به این دلیل که ادعا می‌کنند هزینه پزشکی آنها بیشتر از افرادی است که وزن نرمال دارند.

با نا امید شدن از افزایش میزان هزینه‌های بیمه که در سال تنها 10 درصد افزایش پیدا می‌کند، در سال گذشته دانشگاه ایالت اوهایو شروع به پایه‌گذاری و گسترش مراکز سلامت نمود، با این امید که هزینه‌های پزشکی کارمندان را کاهش دهد. در حالی که امکانات برنامه‌های حفظ و کنترل سلامت تنها به کارکنان و کارمندانی که بیمار بودند پیشنهاد می‌شد، مدیران و مجریان این برنامه‌ها، ضمن این‌که تلاش می‌کنند تا از بیماری این افراد جلوگیری کنند، قصد دارند خدمات بیشتری را با حجم وسیعی از موضوعات گوناگون، در اختیار آنها قرار دهند.

 کنت میچل، رئیس مرکز حفظ و کنترل سلامتی شهر چات انوگه ‌واقع در جنوب شرقی ایالت تنسی در آمریکا و عضو انجمن UNUM که از بزرگترین شرکت‌‌های بیمه حوادث و عمر در آمریکا است، ‌گفت: ما تمایل داریم با فعالیت بیشتری، ‌خدمات بهتری را در اختیار مردم قرار دهیم.

 رشد و گسترش سریع صنعت برنامه‌های حفظ و کنترل سلامت که امکانات زیادی نظیر کلوب‌های ورزشی، ‌ تست‌های پزشکی و لیست مواد غذایی مغذی و مفید را در اختیار کارمندان قرار می‌دهد، می‌تواند به‌راحتی بر روی یک نوع دستگاه به نام Ipod اجرا شود.

چندی پیش، در یک کنفرانس حفظ و کنترل وزن که در شیکاگو برگزار شد،‌ حدود 100 نفر، ‌ از جمله آقای مایک هاکابی بهترین روش‌های مؤثر و مفید را برای افزایش و ارتقاء سلامت زندگی کارمندان، مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادند. در این همایش مدیران و مسئولان شرکت‌های بزرگ به بحث در مورد روش‌های مفید و مناسبی برای کمک به سلامت کارمندان می‌پردازند:

- روش مشاوره تلفنی

 از سال‌های گذشته تاکنون، روش مشاوره تلفنی و استفاده از بروشورهای آموزشی،‌ به دلیل آن‌که از مؤثرترین و مفیدترین روش‌ها برای کمک به حفظ و سلامتی کارمندان در نظر گرفته شده است استفاده می‌شود. در این روش اگر یک فرد بخواهد فشار خون خود را کنترل کند، می‌تواند به‌راحتی به یک پرستار مرکز مشاوره تلفن بزند و اگر قصد داشته باشد قند خونش را کنترل کند، ‌می‌تواند با یک مشاور در آن مرکز تماس بگیرد. این شرکت‌ها مجاز هستند به‌راحتی به هرگونه اطلاعات پزشکی که استخراج می‌شود دسترسی پیدا کنند و هر کاری را که سبب حفظ سلامتی افراد می‌گردد، مثل دادن تذکرات مهم در هنگام مصرف دارو و سایر توصیه‌های پزشکی را از طریق تماس با مشاور انجام دهند.

 - استفاده از کلوب‌های ورزشی

 در مراکز تناسب اندام و کلوب‌های ورزشی مراکز سلامت،‌ بیشتر از 80 دستگاه دوچرخه ثابت وجود دارد. شرکت‌های توسعه و حفظ سلامتی امروزه کلوب‌های ورزشی زیادی را برای کارمندان طراحی می‌کنند. مربی‌های تربیت بدنی،‌ ضمن آن‌که به حفظ و تناسب اندام کارمندان کمک می‌کنند،‌ سوابق پزشکی آنها را نیز کنترل می‌کنند. برند لوبی، رئیس مرکز حفظ و کنترل سلامتی کارمندان ایالت منت گومری واقع در جنوب شرقی آمریکا که چنین امکانات و تسهیلاتی را برای بیش از 12 شرکت معتبر در سراسر کشور فراهم می‌سازد، گفت: گذاشتن این‌گونه امکانات برای کارمندان، نشان می‌دهد که شرکت و یا سازمانی که او در آن مشغول به کار است، سلامتی‌اش را بیمه می‌کند.

- تست‌های پزشکی جهت ارزیابی سلامت کارمندان

 کارمندان هنگام مواجه شدن با بیماری، به مراکز حفظ و کنترل سلامتی مراجعه می‌کنند و سلامت آنها مورد آزمایش و ارزیابی قرار می‌گیرد. در این مرکز کارشناسان با انجام تست‌های پزشکی مختلف، ‌ به تحقیق و بررسی وضعیت پزشکی کارمندان می‌پردازند، برای پی بردن به این موضوع که آیا بیماری‌های مزمن و کهنه، سلامت آنها را تهدید می‌کند یا خیر. این تست‌ها شامل تست و کنترل قند خون،‌ فشار خون و همچنین کنترل وزن افراد است. سایر تست‌های دیگر نیز در این روش می‌تواند انجام شود که شامل کنترل تراکم استخوان و همچنین تست‌های مربوط به سرطان پوست است.

آندرا لیزار، ‌رئیس و مدیر اجرایی شرکت سلامتی ایالت فنیکس می‌گوید: بسیاری از هزینه‌های پزشکی و درمان سلامت یک فرد با روش زندگی که او برای خود برمی‌گزیند، تعیین می‌شود.

 شرکت‌های حفظ و کنترل سلامت اطلاعات گسترده‌ای را بر روی شبکه‌های اینترنتی به‌صورت تست‌ها و آزمون‌های مختلف جهت ارزیابی سلامت، در اختیار مردم قرار می‌دهند. شبکه‌های اینترنتی، ضمن مشاوره پزشکی، طرح‌ها و دستورالعمل‌های مفیدی را برای تمرین و ورزش‌های مناسب، همراه با لیست مواد غذایی مغذی به مردم ارائه می‌دهند.

 تد داکو، مدیر اجرایی آن آربر‌، شهری در جنوب شرقی ایالت میشیگان که خدمات بسیار زیادی را بر روی شبکه‌های اینترنت برای بیشتر از 30 میلیون نفر فراهم می‌کند گفت: بعضی از مردم این‌گونه برنامه‌ها و اطلاعات را مطالعه می‌کنند و مبنای زندگی‌شان را بر اساس آنها پایه‌گذاری می‌کنند و بعضی دیگر به شیوه زندگی خودشان اکتفا می‌کنند. ما با سعی و تلاش قصد داریم اساساً موضوعاتی را مورد بحث و بررسی قرار دهیم که نحوه زندگی شما را تغییر دهد.

منبع: رویترز- 2 جولای

کد خبر 26175

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز