چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۵:۳۵
۰ نفر

ترجمه- رویا الیاسی: کارخانجات صنایع غذایی نقش بسزایی در ایجاد مشکل چاقی دارند چرا که این کارخانجات به وفور از نمک، شکر و چربی به منظور ارتقای طعم مواد غذایی استفاده می‌کنند.

اگر شما به کالری موجود در غذای خود اهمیت می‌دهید، از بین سالاد مرغ با سس چیلی و استیک با گوشت راسته کدام‌یک را سفارش می‌دهید؟ ساندویچ ماهی تن و رست‌بیف چطور؟ در کافی شاپ کافه لاته میل می‌کنید یا کاپوچینو؟

تمایل و تقاضای مردم برای اطلاع از کالری موجود در مواد غذایی در اکثر کشورها رو به گسترش است. به همین دلیل، شهر نیویورک در اجرایی کردن قانون ثبت کالری در رستوران‌ها پیشقدم شده است.

 این قانون که از ابتدای ماه جولای (دهه اول تیرماه) به اجرا گذاشته شده است، صاحبان رستوران‌ها را مکلف می‌کند که کالری موجود در غذاها را در منوی غذایی و دقیقاً در کنار مبلغ ثبت نمایند. البته این قانون فعلاً به صورت آزمایشی در حال اجراست و از ابتدای ماه اکتبر (دهه اول مهرماه) اجباری می‌شود.

 در ایالات دیگر از ایالات متحده آمریکا قانونی مشابه وضع شده است مبنی بر اینکه رستوران‌های زنجیره‌ای موظفند مواد تشکیل دهنده هر غذا را در منو و کنار اسم غذا درج نمایند. اگرچه این قانون فقط مختص رستوران‌های زنجیره‌ای است که تنها 10 درصد از بازار فروش مواد غذایی را تشکیل می‌دهند اما همین10 درصد، پذیرای دو سوم از مهمانان رستوران‌ها هستند.

رستوران‌داران با قانون الزام ارائه برچسب کالری مخالف هستند و معتقدند این قانون دردسرساز بوده و علیرغم هزینه بالایی که تحمیل می‌کند، در حل معضل چاقی و اضافه وزن مردم تاثیر چندانی ندارد.

 ریک سیمپسون، از اعضای اتحادیه صنفی رستوران‌داران نیویورک بر این باور است که برچسب کالری نمی‌تواند مانعی در برابر مصرف غذاهای سنگین و پرکالری ‌باشد. اما عامه مردم معتقدند که به عنوان مصرف کننده مواد غذایی علاقمند به دانستن میزان کالری موجود در غذا و ثبت آن در منوها هستند. نتایج یک تحقیق در سال 2005 نشان می‌دهد که از 5297 بزرگسال، 83 درصد خواهان دانستن ارزش غذایی در منوهای رستورانی هستند.

 اغلب مردم تلاش می‌کنند تا انتخاب صحیح داشته باشند و غذای سالم تری را انتخاب کنند اما آنها فقط با حدس و گمان از روی اسم غذا انتخاب می‌کنند در حالی‌که اسم غذا به تنهایی کفایت نمی‌کند و چه بسا آنان را دچار اشتباه کند.

 به عنوان مثال سالاد مرغ با سس چیلی یکی از غذاهایی است که به نظر می‌رسد غذای سالمی‌باشد ولی چند لحظه صبر کنید: سالاد مرغ 1010 کالری و 76 گرم چربی دارد این در حالی است که استیک گوشت راسته 540 کالری و42 گرم چربی داراست. این مثال در مورد ساندویچ ماهی تن نیز صادق است چرا که علیرغم حدس اکثریت مصرف کنندگان، کالری آن بیش از رست بیف است. (530 کالری در برابر 290 کالری!) کافه لاته هم تقریباً 100 کالری بیش از مقدار مشابه کاپوچینو دارد، حتی اگر شیر به کار رفته در آنها یکسان باشد.

 گاهی ممکن است حتی متخصصین علوم تغذیه هم در تخمین کالری موجود در غذا دچار اشتباه شوند. تحقیقات دانشگاه نیویورک نشان می‌دهد که معمولاً متخصصان علوم تغذیه میزان کالری را کمتر از میزان واقعی تخمین می‌زنند.

 نکته قابل توجه دیگر این است که کارخانجات صنایع غذایی نقش بسزایی در ایجاد مشکل چاقی دارند چرا که این کارخانجات به وفور از نمک، شکر و چربی به منظور ارتقای طعم مواد غذایی استفاده می‌کنند. به حق باید اعتراف کرد که معمولاً غذاهای خوش نمک یا شیرین و کمی‌چرب، دلچسب تر هم هستند!

در آخر نیز همان باور قدیمی‌را یادآور می‌شویم و آن اینکه غذای خانگی به مراتب سالمتر از غذاهای رستورانی است. بهتر آن است در استفاده از غذاهای آماده و سرو غذا در رستوران، دقت و برنامه ریزی بیشتری داشته باشیم. اگرچه ارائه برچسب کالری در رستوران‌ها راه حل کاملی نیست ولی می‌تواند تأثیر بسزایی در رفع معضل چاقی و اضافه وزن افراد جامعه داشته باشد.

منبع: نیویورک تایمز
17 جولای 2007

کد خبر 30641

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز