تهران - ایرنا: سازمان عفو از دولت های اروپایی خواست به نقش آفرینی در شکنجه افراد در عملیات مخفیانه و غیرقانونی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به بهانه مبارزه با تروریسم اعتراف کنند.

 عفو بین الملل خواستار اعتراف اروپایی ها به همدستی با سیا شد

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، جولیا هال کارشناس مقابله با تروریسم در سازمان عفو بین‌الملل روز سه شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: زمان انکار و مخفی کاری بسر آمده است. دولت‌های اروپایی دخیل در برنامه های مبارزه با تروریسم سیا باید فورا تحقیقات کارامد و گسترده ای را انجام دهند و قوانین، سیاست ها و اقداماتی را که مجوز چنین اقدامات غیر قانونی را صادر می کند، اصلاح کنند.

وی افزود: آمریکا بدون کمک اروپایی‌ها نمی‌توانست طی سال‌ها عملیات بازداشت و شکنجه افراد را انجام دهد. گزارش سنا نشان می‌دهد که دولت‌های خارجی نقش مهمی در موفقیت عملیات سیا داشته‌اند.

هال گفت: همه افراد مسوول شکنجه و حذف اجباری افراد در کشورهای اروپا باید پس از برگزاری دادگاهای عادلانه پاسخگو باشند و عدالت درباره قربانیان شکنجه اجرا شود.

عفو بین الملل پیش تر گزارشی را تحت عنوان شکستن سکوت توطئه: شرکای اروپایی آمریکا دخیل در این جرم، باید به دنبال گزارش سیا برای مقابله با چنین اقدامات غیرقانونی همکاری کنند منتشر کرد.

مجلس سنای آمریکا در دسامبر 2014 (آذر-دی)، اسنادی از شکنجه سیا در بازداشتگاه‌های لیتوانی، لهستان و رومانی را فاش کرد. در این گزارش از انگلیس، آلمان، جمهوری مقدونیه به عنوان سایر همپیمانان سیا نام برده شده که درعملیات غیرقانونی این سازمان نقش داشته اند.

عفو بین الملل تاکید کرد برخی از کشورها تاکنون مداخله در عملیات غیرقانونی شکنجه توسط سیا را تایید کرده اند.

پیش تر دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که کشورش تحقیقات درباره مداخله سازمان های امنیتی انگلیس در عملیات آدم ربایی، بازداشت و شکنجه سیا را آغاز کرده است.

در گزارش عفو بین الملل آمده است: هر گونه تحقیقاتی در این زمینه توسط کمیته امنیت و اطلاعات پارلمان انگلیس نمی تواند مستقل باشد و این تهدید وجود دارد که کمیته های تحقیقاتی دولتی اطلاعات مهم را به بهانه مسائل امنیت ملی منتشر نکنند.

انتشار گزارش جنجال برانگیز سنای آمریکا درباره تکنیک‌های شکنجه علیه مظنونان حملات یازده سپتامبر انتقادهای شدیدی را درباره نقض حقوق بشر در آمریکا برانگیخت. این گزارش 500 صفحه‌ای تنها بخشی از یک گزارش محرمانه 6000 صفحه ای بود که پس از مدتها تعویق منتشر شد.

در این گزارش، مجموعه‌ای از تکنیک‌های شکنجه توسط سیا از جمله خفگی مصنوعی، محرومیت طولانی از خواب و تهدید به هتک حرمت جنسی فاش شد.

این گزارش همچنین نشان داد که سیا آگاهانه اطلاعاتی را مخفی نگه داشته و به کنگره درباره فعالیت هایش در خصوص مبارزه با تروریسم دروغ گفته است.

کد خبر 284830

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha