وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، ۱۵ پایگاه نظامی این کشور در سراسر اروپا تعطیل می‌شوند.

نظامیان

اين بخشي از تغيير رويكرد نظامي خارجي آمريكاست كه براساس آن، حضور نظامي اين كشور در اروپا كمتر شده و به جاي آن در آسيا تقويت مي‌شود. درحال حاضر آمريكا 66هزار نيروي نظامي مستقر در سراسر اروپا دارد. به گفته پنتاگون قرار نيست اين تعداد نيرو فعلا كاهش يابد اما پايگاه‌هاي نظامي كه پيش از اين توسط آمريكايي‌ها مورد استفاده قرار مي‌گرفت، كاهش مي‌يابد. همچنين قرار است شماري از نيروهاي نظامي آمريكا در برخي كشورهاي اروپايي جا به جا شوند. اين كار صرفه‌جويي 500ميليون دلاري را براي پنتاگون به همراه خواهد آورد.

چاك هيگل، وزيردفاع مستعفي آمريكا كه ‌ماه پيش به‌دليل اختلافات با رئيس‌جمهور استعفا كرد اما هنوز سرپرستي پنتاگون را به‌عهده دارد، در بيانيه‌اي اعلام كرد، 15پايگاه نظامي در سراسر اروپا كه در سال‌هاي اخير توسط نظاميان آمريكايي استفاده مي‌شد، به كشورهاي ميزبان بازگردانده خواهد شد. در تغيير سياست نظامي آمريكا در اروپا، قرار است از شمار نظاميان اين كشور در خاك انگليس 2 هزار نفر كاسته شود.

به گزارش شبكه خبري بي‌بي‌سي، پايگاه‌هاي نظامي آمريكا در انگليس، آلمان، بلژيك، هلند و ايتاليا تعطيل خواهند شد. البته در انگليس، پنتاگون يك پايگاه هوايي مهم خود را حفظ خواهد كرد.اين نخستين بار در نيم قرن گذشته است كه آمريكا نظاميان و پايگاه‌هاي نظامي خود را در خاك اروپا كاهش مي‌دهد. زماني اروپا محل استقرار بمب‌افكن‌هاي استراتژيك آمريكا بود. سابقه و شروع اين حضور نظامي به بعد از جنگ جهاني دوم و سال‌هاي جنگ سرد برمي‌گردد. اكنون اما پنتاگون مي‌‌گويد كه اين پايگاه‌هاي نظامي ديگر براي آمريكا از نظر فني و مالي صرفه ندارند.

نخستين واكنش به اين خبر را دولت پرتغال نشان داد. اين دولت اعلام كرد كه چنين تصميمي به‌صورت يكجانبه اتخاذ شده و با مذاكراتي كه در سال‌هاي اخير ميان دوطرف در جريان بوده متضاد است. دليل واكنش دولت پرتغال، مسائل مالي است كه بعد از تعطيلي پايگاه‌هاي نظامي آمريكا در اين كشور، براي دولت ايجاد مي‌شود. پرتغال اكنون با بحران اقتصادي و مالي روبه‌روست و تعطيلي پايگاه نظامي آمريكا در اين كشور به‌معناي لطمه‌‌اي مالي به دولت است.

دولت انگليس هم در واكنش به اين تصميم پنتاگون، آن را در روابط تاريخي ميان لندن - واشنگتن بي‌تأثير خواند و گفت كه همچنان اين رابطه ادامه خواهد يافت. نگاه به آسيا و به‌ويژه افزايش حضور نظامي در اقيانوس آرام، دكترين و سياست آشكار و تأكيد شده دولت باراك اوباماست. او از ابتداي حضورش در كاخ سفيد بر اين موضوع تأكيد كرده و بودجه، امكانات نظامي و تلاش ديپلماتيك ويژه‌اي به اين مسئله اختصاص داده‌است. با توجه به قدرت رو به رشد نظامي- اقتصادي چين و اهميت فزاينده اقتصادي آسيا، مقامات آمريكايي اين منطقه را براي آينده واشنگتن و همچنين جهان بسيار مهم مي‌دانند و روي آن سرمايه‌گذاري كرده‌اند.

کد خبر 283588

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha