سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: کنگره آمریکا با اکثریت جمهوری خواهان در حالی از امروز آغاز به کار می‌کند که نهاد قانونگذاری در بسیاری از قوانین با دولت این کشور اختلاف دارد.

 رویارویی دولت و کنگره جدید آمریکا

به گزارش ايرنا، در انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا که 4 نوامبر 2014 (13 آبان1393) برگزار شد، جمهوری خواهان توانستند 54 کرسی از مجموع 100 کرسی مجلس سنا و 247 کرسی از مجموع 435 کرسی مجلس نمایندگان و به این ترتیب اکثریت کنگره را به دست آورند.

'میچ مک کانل' هفتادو دوساله که پیش از این رهبر اقلیت جمهوری خواه را در مجلس سنا به عهده داشت، اکنون ریاست این مجلس را به عهده می گیرد. وی که در سال 2010 اولویت خود را تلاش برای ممانعت از پیروزی 'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری 2012 عنوان کرده بود، اکنون به مرکز توجهات جمهوری خواهان برای رویارویی با دولت اوباما تبدیل شده است.

همچنین بر پایه این گزارش 'اندی اسمیت' رییس مرکز تحقیقات اوباما در دانشگاه 'نیو همپشایر' معتقد است اوباما و مک کانل در موقعیت دشواری قرار دارند. اسمیت پیش بینی کرد اوباما در سخنرانی سالانه خود که اواخر ماه جاری است، از جمهوری خواهان خواهد خواست برای افزایش درامدها افزایش مالیات را بپذیرند که آنها یقینا با آن مخالفت خواهند کرد. مک کانل نیز می خواهد قوانین مالیات تسهیل شود تا به نوعی در بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا و تولید ثروت تاثیر گذارد. اما وی هدف دیگری نیز دارد. مک کانل نمی خواهد با افزایش تنش ها با دولت اوباما و اصرار بر لوایح مد نظر خود رای دهندگان آمریکایی از روی کار آمدن یک رییس جمهوری جمهوری خواه بترسند.

وی اخیرا در مصاحبه با روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گفته بود: نمی خواهم مردم آمریکا فکر کنند اگر رییس جمهوری جمهوری خواه به کنگره جمهوری خواه اضافه شود، نتیجه وحشت آور خواهد بود. می خواهیم مردم آمریکا از کنگره جمهوری خواه راضی باشند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز رهبر جمهوری خواه مجلس سنا آمریکا روز گذشته در مصاحبه ای با شبکه خبری 'سی ان ان' ابتدا از همکاری دو حزب برای اداره امور کشور سخن گفت و بعد اضافه کرد که یقینا اوباما از بعضی 'طرح های کنگره' مانند تصویب خط لوله 'کی استون'، کاهش قوانین محدود سازی فعالیت های تجاری مخرب محیط زیست و بازنگری در شماری از مفاد قانون بهداشت و درمان راضی نخواهد بود.

مهم ترین دستور العمل کنگره در آغاز به کار شامل بررسی و تصویب قوانین مرتبط با انرژی، بهداشت و درمان، مهاجرت و جلوگیری از احیای روابط با کوباست. غیر از این موضوع مذاکرات هسته ای با ایران نیز از جمله حوزه های مطرح خواهد بود.

اولین طرح مد نظر مجلس سنا بررسی و تصویب ساخت خط لوله 'کی استون' است که با هدف ارسال نفت کانادا به سواحل آمریکا باید ساخته شود. این خط لوله که از استان 'آلبرتا' کانادا اغاز می شود به ایالت های 'تگزاس' و 'ایلینوی' می رسد. سه مرحله از این خط لوله در حال ساخت است و مرحله چهارم به تصویب کنگره و تایید رییس جمهوری نیاز دارد.

جمهوری خواهان این پروژه را باعث اشتغالزایی دانسته اند اما اوباما معتقد است موجب آسیب به محیط زیست می شود. به نظر می رسد این طرح به سرعت در مجلس نمایندگان تصویب شود.

در زمینه قانون بهداشت و درمان نیز جمهوری خواهان قصد دارند با افزودن مفادی به این قانون بهداشت و درمان اوباما، کارفرمایان را به استخدام بازنشسته ها ترغیب کنند که از قبل پوشش بیمه داشته اند، همچنین صاحبان شرکت ها و صنایع از بیمه افرادی که کمتر از 40 ساعت در هفته کار می کنند معاف خواهند بود. در حالی که اکنون باید کارمندان خود را با30 ساعت کار در هفته نیز بیمه کنند.

در مورد قانون مهاجرت نیز جمهوری خواهان خواستار بازنگری در دستور العمل اجرایی اوباما هستند که اواخر ماه نوامبر (آبان/آذر) امضا کرد و به موجب آن اخراج 4 میلیون مهاجر غیرقانونی از مجموع 11 میلیون مهاجر غیرقانونی این کشور غیرممکن است. جمهوری خواهان سخت گیری بیشتر قوانین مهاجرت را در دست بررسی دارند، با وجود این تسهیل ورود کارگران و کشاورزان ماهر به آمریکا از دیگر اهداف آنهاست.

در زمینه قانون بودجه نیز جمهوری خواهان می خواهند بودجه آمریکا طی 10 سال آینده متوازن شود، مجلس سنا برنامه زمان بندی مطرح شده را نپذیرفته است اما سران جمهوری خواهان در هر دو مجلس گفته اند که هزینه های دولت آمریکا باید کاهش یابد.

از این گذشته مالیات یکی دیگر از موارد اختلافی دولت و کنگره آمریکاست. سران جمهوری خواه خواستار کاهش نرخ مالیات برای شرکت ها و دیگر دادوستدها هستند تا نرخ اشتغال افزایش یابد.

کد خبر 283322

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha