چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: باراک اوباما‌،‌ رئیس جمهور امریکا‌، در سخنرانی سالیانه خود در کنگره این کشور تهدید کرد هر گونه تحریم جدید کنگره علیه ایران را وتو خواهد کرد.

obama

باراك اوباما ، رئيس‌جمهور آمريكا تصریح کرد :اگر دیپلماسی به خاطر وضع تحریم‌های جدید علیه ایران شکست بخورد،‌ هم‌پیمانان آمریکا از واشنگتن دور خواهند شد و ایران به سوی شروع دوباره برنامه هسته‌ای‌اش پیش خواهد رفت.

رئیس‌جمهور آمریکا در نطق سالیانه خود گفت کشورش بحران را پشت سر گذاشته و وابستگی این کشور به منابع انرژی خارجی نیز کمتر شده است.

به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، باراک اوباما در نطق سالیانه خود که در کنگره این کشور برگزار شد ،گفت:  آقای رئیس، آقای معاون رئیس‌جمهور ، اعضای کنگره؛ هم‌میهنان من:

ما 15 سال است که وارد قرن جدید شده‌ایم. 15 سالی که با تروریسمی که در مرزهای ما ظهور کرد، شروع شد. قرنی که نسل جدید درگیر دو جنگ پرهزینه طولانی شدند، قرنی که در آن رکود گسترده سراسر سرزمین ما و دنیا را فرا گرفت. این برای بسیاری، دوران سختی بود و هنوز هم هست. ولی امشب، ما ورق را برمی گردانیم.

او گفت :امشب، بعد از گشایشی که در آمریکا پدید آمد، اقتصاد ما در حال رشد و ایجاد فرصت‌های شغلی در سریع‌ترین روند خود از 1999 به این سو است. بیکاری در کشور ما به کم‌ترین میزان خود از پیش از شروع بحران اقتصادی رسیده است. شماری بیشتری از فرزندان ما در مقایسه با گذشته، فارغ التحصیل می‌شوند، شمار بیشتری از مردم ما تحت پوشش بیمه قرار دارند و ما از وابستگی به نفت خارجی که 30 سال به طول کشید، رها شدیم.

اوباما افزود: امروز برای نخستین بار از یازده سپتامبر به این سو، ماموریت رزمی ما در افغانستان به پایان رسیده است. شش سال پیش، 180 هزار نیروی آمریکایی در عراق و افغانستان بودند. امروز کمتر از 15 هزار آمریکایی باقی مانده‌اند. ما به شجاعت و فداکاری مردان و زنان در این نسل یازده سپتامبری که تلاش کردند ما در امنیت باشیم ابراز احترام می‌کنیم و برای خدمتی که کرده‌اند، از آنان سپاسگزاریم.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: آمریکا، برای همه آنچه که شاهدش بودیم، برای همه سختی و تلاشی که برای بازگشت لازم داشت، برای همه وظایفی که پیش رو قرار دارد، این را باید بداند: سایه بحران عبور کرده است و کشور ما اکنون در وضع قدرتمندی قرار دارد. در این زمان، با اقتصادی در حال رشد، کاهش کسر بودجه، صنعتی رو به رونق، افزایش تولید انرژی، ما از بحران رها شده‌ایم و می توانیم آینده خود را آزادتر از هر کشور دیگری در روی زمین بنویسیم. حال این به ما بستگی دارد که در 15 سال و دهه‌های آینده چه می‌خواهیم. آیا اقتصادی را قبول خواهیم کرد که در آن عده‌ای خیلی وضع عالی داشته باشند؟ یا خود را به اقتصادی می‌رسانیم که ثروتی فزاینده و شانس برای هر کسی که تلاش مي‌كند به‌وجود مي‌آورد؟آیا ما با دنیا با ترس و واکنشی برخورد می‌کنیم، در جنگ‌هایی که ارتش ما را فرسوده می‌کند وارد می‌شویم؟ یا این‌که با درایت و استفاده از همه عناصر قدرت خود برای کنار زدن تهدیدها و حفاظت از سیاره خود وارد عمل می‌شویم؟ آیا به خود اجازه می‌دهیم که گروه گروه شویم و علیه همدیگر اقدام کنیم یا این‌که هدفی مشترک را دنبال می کنیم و آمریکا را پیش می‌بریم؟

رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: در دو هفته، من بودجه را با ایده‌هایی که سیاسی هستند نه حزبی، به کنگره ارسال می‌کنم و در ماه‌های پیش رو، به نقاط مختلف کشور سر می‌زنم تا این باورها را بیان کنم. از این رو امشب، می‌خواهم تمرکز کمتری روی فهرست هدف‌ها داشته باشم و بیشتر روی ارزش‌هایی که در گزینه‌های پیش رویمان قرار دارند، تمرکز کنم.

اوباما با برشمردن گذشته یک زوج آمریکایی که در این سخنرانی نیز به عنوان مهمان حضور داشتند و با وجود سختی‌هایی که متحمل شدند به موفقیت رسیده بودند افزود: آمریکا، داستان ربه‌کا و بن داستان ماست. آنان نماینده میلیون‌ها شهروندی هستند که سخت کار کردند. صرفه‌جویی کردن و فداکاری و شما دلیل حضور من در این مقام هستید. شما مردمی هستند که از شش سال پیش تا کنون در تاریک‌ترین روزهای بحران ، زمانی که من گام در کاپیتول گذاشتم و قول دادم که اقتصاد را با مبنایی تازه می‌سازیم،به یادتان بودم و این تلاش‌ها و عزم شما بود که چنین چیزی را میسر ساخت تا کشور ما این بار قوی تر وارد عرصه شود.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: باور داشتیم که می‌توانیم این موج برون‌سپاری را بازگردانیم و مشاغل جدیدی را به داخل خاک خود بکشانیم. در طول پنج سال گذشته، صنایع ما بیش از 11 میلیون فرصت شغلی جدید ایجاد کرده‌اند. باور داشتیم که می‌توانیم از وابستگی خود به نفت خارجی بکاهیم و از سیاره خود محافظت کنیم. امروز آمریکا اولین تولیدکننده نفت و گاز است. آمریکا اولین استفاده‌کننده از انرژی بادی است. هر سه هفته، ما بیشتر از آنچه در كل  2008 انجام داده بودیم، نیروی برق خورشیدی را وارد مدار می‌کنیم .یک خانواده معمولی می‌تواند 750 دلار در هزینه بنزین صرفه جویی کند.

اوباما تاكيد كرد: باور داشتیم که می‌توانیم برای کودکان خود دنیایی رقابتی‌تر آماده کنیم و امروز دانش‌آموزان جوان‌تر ما در ریاضی و روخوانی، بهترین نمرات همه زمان‌ها را به دست می‌آورند. فارغ‌التحصیلان دبیرستانی بهترین نمرات ثبت شده را به دست می‌آورند و فارغ التحصیلان دانشگاهی در مقایسه با گذشته، بیشتر شده‌اند.

او گفت :باور داشتیم که قانون‌گذاری عاقلانه می‌تواند از یک بحران دیگر جلوگیری و از خانواده‌های ورشکست شده حمایت کند و مشوقی برای رقابتی سالم باشد. امروز ما ابزارهای جدیدی برای جلوگیری از تامین مالی از پول مالیات‌دهندگان و دیدبانی برای حمایت از مصرف‌کننده در برابر وام‌های یغما کننده و سوء استفاده در برخی کارت‌های اعتباری در اختیار داریم. فقط در سالی که گذشت، نزدیک 10 میلیون آمریکایی بیمه‌نشده از پوشش تامین اجتماعی برخوردار شدند.

اوباما تصريح كرد: در هر گام، به ما گفته می‌شد که هدف‌هایمان نادرست یا خیلی بلند پروازانه است، می‌تواند باعث از بین رفتن فرصت‌های شغلی یا افزایش غیر قابل مهار کسری بودجه شود. به ازای آن، ما شاهد رشد سریع‌تر اقتصادی در یک دهه و کاهش دو سومی کسر بودجه هستیم، ارزش سهام در بازارها دو برابر شده‌اند و تورم خدمات درمانی در کم‌ترین میزان خود در 15  سال گذشته است.

اوباما افزود :از این رو، مسئله کاملا روشن است؛ اقتصاد طبقه متوسط جواب داده است. افزایش فرصت ها جواب داده است و این سیاست ها در آینده نیز جواب می دهند تا زمانی که سیاسی کاری انجام نشود. ما نمی‌توانیم اقتصاد خود را صنایع‌مان را با تعطیل کردن دولت یا نمایش‌های مالی به خطر بیندازیم. نمی‌توانیم امنیت خانواده های خود را با گرفتن بیمه سلامتشان، به خطر بیندازیم.قوانین جدید در وال استریت را کنار بگذاریم یا جنگ‌های قدیمی بر سر مسئله مهاجرت را در زمانی که این نظام می‌بایست اصلاح شود، شروع کنیم. در صورتی که چنین طرحی روی میز من قرار بگیرد و تلاش شود یکی از این کارها انجام شود، با وتوی من روبه‌رو می شود.

او  گفت: امروز در سایه اقتصادی در حال رشد، بهبود اقتصادی در زندگی افراد بیشتری دیده می‌شود و دستمزدها در حال افزایش هستند. می‌دانیم که صنایع کوچک بیشتری برای افزایش دستمزد کارکنان خود در مقایسه با سال 2007 برنامه ریزی دارند. ولی در این میان مسئله‌ای است، ما می‌بایست دیدگاه خود را بالاتر از آن چیزی که اطمینان داشته باشیم دولت مانع رشد نمی‌شود، برسانیم. ما باید کاری فراتر از آسیب نرساندن انجام بدهیم. امشب، در کنار هم می‌بایست تلاش بیشتری بکنیم تا ارتباط بین کار سخت و افزایش فرصت برای هر آمریکایی بار دیگر اعاده شود ؛زیرا خانواده‌هایی مانند ربه‌کا و بن، همچنان نیازمند کمک هستند؛ مانند میلیون‌ها آمریکایی، آنان خواستار کمک نقدی نیستند بلکه می‌خواهند دولت راهی برای کمک به آنان برای پیشرفت کردن پیدا کند.

کد خبر 284926

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha