همشهری آنلاین: روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت: باراک اوباما جمهوری خواهان کنگره آمریکا را تهدید کرد که در طی دو سال آینده ریاست جمهوری اش منفعل نخواهد بود و مصوبات خصمانه آنها را از جمله درباره تشدید تحریم ها علیه ایران وتو خواهد کرد.

obama

به گزارش ايرنا، براساس این گزارش، باراک اوباما رئيس جمهور آمريكا روز پنجشنبه در نشستی غیرعلنی در بالتیمور با حضور گروهی از اعضای دمکرات مجلس سنا، وعده داد که از برنامه کاری اش در مقابل جمهوری خواهان کنگره دفاع و در برابر تلاش های تخریبی آنها ایستادگی خواهد کرد.

براساس اظهارات درز کرده از نشست یاد شده، اوباما هچنین از همقطاران دمکرات خود خواست که به او در این امر کمک کنند.

وی با تاکید بر مخالفت دولتش با طرح تحریم ایران، تهدید کرد که چنین مصوبه ای را نیز وتو خواهد کرد.

به گفته شاهدان، اوباما از نمایندگان خواست که پیگیر تحریم جدید علیه ایران نباشند، زیرا چنین اقدامی اختیارات وی را تضعیف می کند و می تواند موجب انحراف مسیر مذاکرات شود.

اوباما تصریح کرد که چنین اقدام تحریک آمیزی موجب می شود که ناظران بین المللی مسوولیت هر گونه ناکامی مذاکرات هسته ای تا سی ام ژوئن را متوجه آمریکا بدانند.

وی در بخش تامل برانگیز دیگری از سخنانش، به اعمال فشار از خارج از کنگره بر نمایندگان آن اشاره کرد و گفت که سنگینی فشارهای وام دهندگان و سایرین را بر دوش سناتورها درک می کند، اما لازم است آنها به جای پیگیری دستاورد سیاسی کوتاه مدت، نگاه بازتری داشته باشند.

براساس این گزارش، سخنرانی اوباما با برخورد لفظی با رابرت منندز از سناتورهای پیگیر تصویب تحریم های جدید علیه ایران است، پایان یافت.

نشست دیروز اوباما و سناتورها در حالی است که وزیر خارجه کشورمان در سفر اخیرش به ژنو، درباره چالش دولت آمریکا با کنگره این کشور تاکید کرد که 'ما در مذاکرات هسته ای، با دولت آمریکا به صورت یک مجموعه برخورد می کنیم؛ بنابراین همراه کردن قسمت های مختلف دولت آمریکا و یکپارچه شدن سیاست های آن، برعهده قوه مجریه آمریکا' و مساله ای است که باید موضوع نگرانی آنها باشد.

محمدجواد ظریف افزود: البته ما احساس می کنیم که نیاز به یک تصمیم و اراده سیاسی همراه با شجاعت است، تصمیم گیری برای حل معضلی که می تواند بسیاری از معادلات منطقه را به سمت بهبودی تغییر دهد.

کد خبر 284313

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha