همشهری آنلاین: قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری در کرمانشاه با بیان اینکه کف سن اعتیاد در کشور ۱۵ سال است، از مصرف سالانه ۵۰۰ تن مواد مخدر و فعال بودن جنگ نرم دشمن در این زمینه خبر داد.

addiction

به گزارش ایسنا، علیرضا جزینی در نشست خبری در کرمانشاه با اشاره به مصرف سالیانه 500 تن مواد مخدر در کشور اظهار کرد: در حال حاضر 26 درصد مصرف‌کنندگان مواد مخدر از شیشه استفاده می‌کنند.

وی به بررسی‌های صورت گرفته درخصوص علل گرایش به مواد مخدر در کشور اشاره و تصریح کرد: بر اساس این بررسی‌ها عواملی از جمله کسب لذت، کنجکاوی و پر کردن اوقات فراغت علل اصلی گرایش به مواد مخدر در کشور گزارش شده است.

  • مرگ 2000 معتاد طی 8 ماه

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر به افزایش مرگ و میر معتادان در کشور اشاره و تصریح کرد: در هشت ماهه امسال دو هزار معتاد در کشور فوت کردند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9.2 درصد افزایش داشته و از این تعداد 200 نفر را معتادان زن تشکیل می‌دهند.

وی علت این امر را عمدتا ناخالصی مواد مخدر عنوان کرد و افزود: متاسفانه سودجویان مواد مخدر برای سود بیشتر افزودنی‌هایی را به مواد مخدر سنتی و صنعتی اضافه می‌کنند که این امر افزایش موارد مرگ و میر معتادان را رقم زده است.

وی همچنین استفاده مضاعف مواد مخدر به صورتی که به عنوان مثال تریاک به همراه شیشه مصرف شود و نیز افزایش اندازه مصرف را از دیگر علل افزایش مرگ و میر معتادان عنوان کرد.

  • شناسایی 1400 مرکز درمان اعتیاد غیر مجاز در کشور

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با اشاره به افزایش 72 درصد سازمان‌های مردم نهاد در حوزه پیشگیری و درمان مواد مخدر اظهار کرد: در حال حاضر 2089 سازمان مردم نهاد در سه حوزه کاهش آسیب، پیشگیری و درمان مواد مخدر در کشور فعال هستند.

وی به مراکز درمانی غیرمجاز نیز اشاره کرد و افزود: متاسفانه برخی مراکز فعال در حوزه درمان اعتیاد ضوابط را رعایت نکرده که از آنها به عنوان مراکز درمان غیرمجاز یاد می‌شود.

جزینی از وجود 1400 مرکز درمان غیرمجاز در کشور خبر داد و اظهار کرد: این مراکز شناسایی شده و 89 درصد آنها پلمپ شده و یا برخورد مناسب با آنها صورت گرفته است.

  • وزارت بهداشت در تولید و توزیع قرص‌های ترامادول تجدیدنظر کند

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در ادامه از کشف 33 میلیون عدد قرص و آمپول غیرمجاز در 9 ماهه امسال خبر داد و اظهار کرد: در دو هفته گذشته نیز 14 میلیون قرص ترامادول در تهران و چهار میلیون دیگر در شیراز کشف شد.

وی با اشاره ارائه درخواست ستاد مبارزه با مواد مخدر به وزارت بهداشت در خصوص تجدید نظر در زمینه تولید و توزیع قرص‌های ترامادول خاطرنشان کرد: محموله‌های اخیر کشف شده عمدتا از خارج کشور وارد شده و از آنجا که در کشور آنقدر مصرف قرص ترامادول بالا نیست، می‌توان به فعال بودن جنگ نرم دشمن در این زمینه پی برد.

وی تصریح کرد: متاسفانه تنها طی 24 ساعت گذشته 10 تن انواع مواد مخدر در کشور کشف و ضبط شده که هفت تن آن در استان شیراز کشف شده است.

  • 9 درصد معتادان کشور زن هستند/ کف سن اعتیاد کشور 15 سال است

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به وجود یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور، اظهار کرد: از این تعداد 9 درصد معتادان را زنان تشکیل می‌دهند.

وی به افزایش شمار معتادان زن در کشور طی سالهای گذشته اشاره و تصریح کرد: متاسفانه تعداد معتادان زن کشور در سال جاری در مقایسه با سه سال گذشته 5 درصد افزایش داشته است.

جزینی در ادامه کف سن اعتیاد در کشور را 15 سال اعلام و تصریح کرد: در حال حاضر یک درصد دانش آموزان متوسطه به بالای کشور مواد مصرف می‌کنند.

  • 75 درصد کشفیات مواد مخدر در مرز و حاشیه مرز است

قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور به اقدامات مطلوب نیروی انتظامی در شرق کشور در راستای ممانعت از قاچاق مواد مخدر به کشور اشاره و تصریح کرد: نیروی انتظامی 122 کیلومتر جاده مرزی در شرق کشور ایجاد و 44 پاسگاه و برجک را نیز راه‌اندازی کرده است.

جزینی با بیان اینکه 75 درصد کشفیات مواد مخدر در مرز و حاشیه مرز صورت می‌گیرد، اظهار کرد: با این وجود باز هم نیاز به انسداد بیشتر مرز است تا بتوانیم کنترل بیشتری بر مرز داشته باشیم.

وی با اشاره به افزایش کنترل‌ها در فرودگاه‌ها طی سه سال گذشته اظهار کرد: این امر موجب شده تا طی این مدت هیچگونه کشفیاتی در عربستان صورت نگیرد.

جزینی به تحریم تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای مبارزه با مواد مخدر اشاره و تصریح کرد: این گلایه را به سازمان‌های بین‌المللی و سازمان ملل اعلام کرده‌ایم.

  • 45 درصد معتادان کشور آلوده به HIV هستند

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان اینکه 67 درصد معتادانی که سرنگ مشترک استفاده کنند مبتلا به بیماری ایدز شده‌اند، اظهار کرد: خوشبختانه با ایجاد مراکز کاهش آسیب و توزیع بسته‌های بهداشتی این آمار به 45 درصد از مجموع معتادان کاهش یافته است.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور به اهمیت ایجاد اشتغال برای بهبودیافتگان مواد مخدر اشاره و آن را حلقه مفقوده درمان و بهبود یافتگی کامل دانست و در همین راستا به مصوبه هیات وزیران در خصوص اختصاص پنج درصد اعتبار اشتغال‌زایی کشور به بهبودیافتگان اشاره و تصریح کرد: متاسفانه این امر تاکنون صورت نگرفته است.

جزینی افزود: ستاد مبارزه با هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کشور این موضوع را پیگیری کرده و تفاهم نامه‌ای نیز با صندوق امام رضا(ع) امضا کرده که بر اساس آن به کارآفرینانی که بهبودیافتگان را جذب کار کنند پنج تا 10 میلیون تومان تسهیلات داده شود.

وی افزود: تا پایان سال در مرحله نخست 500 نفر را مشغول بکار خواهیم کرد و با سازمان فنی و حرفه‌ای نیز تفاهم‌نامه داریم که در سال 25 هزار نفر از بهبود یافتگان را آموزش دهد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در مراکز ماده 16 کارگاه‌های حرفه آموزی فعال است و تلاش مااین است که این آموزش همراه با اشتغال باشد .

  • وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها درآگاه‌سازی مردم خوب عمل نمی‌کنند

جزینی در ادامه آموزش و آگاه‌سازی مردم را اساس پیشگیری اولیه از اعتیاد دانست و اظهار کرد: بر این اساس سندی در ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کشور به تصویب رسیده که در حکم مصوبه هیات وزیران است و در آن مقرر شده تا در هر استان این سند اجرایی شود.

وی تصریح کرد: مقرر شده تا 80 درصد اعتبار اجرای سند را سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها تامین کرده و 20 درصد مابقی را نیز ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تامین کند که ما سهم خود را پرداخته‌ایم، اما متاسفانه هنوز از سهم 80 درصدی سازمانها و وزارتخانه‌ها خبری نیست.

جزینی اظهار کرد: در این سند مقرر شده تا ظرف پنج سال، 40 میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش قرار گیرند که عمده هدف جمعیت طرح در مرحله اول جوانان هستند، اما متاسفانه پوشش خوبی در این زمینه بویژه از طرف وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیزدانشگاه آزاد اسلامی صورت نگرفته و نیاز است تا این دستگاه‌ها در زمینه پوشش آگاه‌سازی جوانان اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی تصریح کرد: متاسفانه پوشش پیشگری در مدارس کامل نبوده و این امر در دانشگاه‌ها و در میان قشر دانشجو نیازمند اهتمام بیشتری است.

  • بیمه معتادین در سال جاری برقرار می‌شود

جزینی از برقراری بیمه معتادین در سال جاری خبر و اظهار کرد: امسال 30 میلیارد تومان از طرف دولت به این امر اختصاص داده شده که تعرفه آن در هیات دولت به تصویب رسیده و فرآیند اجرایی آن نیز آغاز شده که این امر یکی از کارهای مثبت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه محسوب می‌شود.

کد خبر 284309

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha