‌قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد‌مخدر ضمن هشدار مجدد درخصوص چند‌مصرفی مواد‌مخدر گفت: شیشه پروتکل درمانی ندارد. این هشدار علیرضا جزینی در حالی است که براساس آمار رسمی شیشه دومین مخدر پر مصرف کشور محسوب می‌شود.

موادمخدر -شیشه


جزيني ضمن هشدار در مورد گسترش مصرف شيشه در ميان معتادان، گفت: برخي معتادان به چند مصرفي مواد روي مي‌آورند و شيشه را به‌صورت همزمان با ترياك، هرويين و نظير آن مصرف مي‌كنند. گاهي احساس فرد معتاد اين است كه يك ماده ارضا‌كننده نيست و براي افزايش رضايت خود ماده ديگري را مصرف مي‌كند. پزشك در اين صورت نيز متادون‌درماني را تجويز مي‌كند كه البته آن هم مشكلات خود را دارد. يك فرد معتاد از طريق متادون درماني طي مدت 6ماه به‌تدريج ترك مي‌كند اما متادون اساس تجويز ترك مواد‌مخدر سنتي است و فرد را آرام آرام به مرحله ترك مي‌رساند. وي با تأكيد بر اينكه خانواده‌ها بايد علائم مصرف شيشه را بشناسند، افزود: اعتياد به شيشه چند نشانه مهم دارد، نخست تعريق بيش از حد است، درحالي‌كه قبلا اينگونه نبوده است.

بيخوابي عارضه ديگر مصرف شيشه است. فرد هميشه مضطرب است و بي‌جهت به اطرافيانش مظنون مي‌شود. جزيني رفتارهاي پرخاشگرانه را عارضه ديگر شيشه دانست و گفت: فردي كه تا ديروز مودب بود اما حالا پرخاش مي‌كند و هذيان مي‌گويد بايد بيشتر در او دقت كرد. قائم‌مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر همچنين در واكنش به برخي شنيده‌ها پيرامون تمايل وزارت بهداشت براي ادغام درمان اعتياد در شبكه‌هاي بهداشت كشور اظهار كرد: اين پيشنهاد به‌صورت رسمي بيان نشده و با اين موضوع مخالف هستيم. حدود 5600تا 5700پزشك در حوزه اعتياد فعاليت مي‌كنند و رفتن آنها به طرح پزشك خانواده نوعي خسران است. معتقديم وزارت بهداشت اين كار را نخواهد كرد چراكه يكي از وظايف وزارت بهداشت رسيدگي به نخستين آسيب اجتماعي يعني اعتياد است. اگر قرار باشد سيستم درمانگر را مختل كنند ادامه روند پذيرش و درمان هم مختل خواهد شد. اكنون رئيس كميته درمان، معاون درمان وزير بهداشت است و اين ادغام را انجام نخواهد داد. اما همزمان با اين اظهارات جزيني، مديركل دفتر تحقيقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد‌مخدر ۱۲ استاني كه در زنگ خطر از نظر مصرف مواد‌مخدر قرار دارند را معرفي و ترياك و شيشه را پرمصرف‌ترين مواد در ايران اعلام كرد. حميد صرامي با استناد به بررسي‌هاي انجام شده، گفت:استان‌هاي كرمان، مازندران، خوزستان، آذربايجان غربي، لرستان، سيستان و بلوچستان، كرمانشاه، فارس، تهران، خراسان رضوي، قم و البرز به‌ترتيب بالاترين نرخ شيوع اعتياد را دارند. در حقيقت نرخ اعتياد در اين استان‌ها بالاتر از نرخ متوسط و در استان‌هايي مانند زنجان، چهارمحال و بختياري و كهگيلويه و بوير احمد از متوسط نرخ شيوع به‌شدت پايين‌تر است.وي جزئيات الگوي مصرف مواد‌مخدر در كشور را چنين توضيح داد: ترياك و شيشه پرمصرف‌ترين مواد‌مخدر در كشور محسوب مي‌شوند. ماده مخدر مصرفي از سوي معتادان در سال 90به‌ترتيب 55درصد ترياك، 26درصد شيشه، 16درصد كراك افغاني، 8درصد هرويين، 6درصد حشيش و 3درصد اكستازي است. به گفته وي دليل اينكه ممكن است جمع اين موارد بيش از 100درصد بشود مصرف چند ماده با هم توسط برخي معتادان است.

يك نمونه تلخ

عضو هيأت علمي سازمان پزشكي قانوني كشور گفت: متأسفانه اخيراً مواردي از مصرف شيشه در افراد ۵۰ تا ۶۰ ساله نيز مشاهده شده كه مشكلات بسياري را براي خانواده و به‌ويژه همسران اين افراد به‌وجود آورده است. مهدي صابري با بيان اينكه معتادان و افراد شيشه‌اي از رفتار اطرافيان برداشت‌هاي نادرستي دارند و ممكن است در پي توهمات دست به جناياتي بزنند، افزود:خانواده و نزديكان اين افراد در معرض خطر هستند. همچنين اگر فرد شيشه‌اي در بيرون خانه دوست نزديكي داشته باشد كه ساعات طولاني با او معاشرت كند او نيز در معرض خطر است. رئيس بخش روانپزشكي استان تهران در توضيح يك نمونه از معاينات روانپزشكي فردي شيشه‌اي كه فرزند 4ساله‌اش را به شكل فجيعي به قتل رسانده بود، گفت: در لحظه وقوع حادثه او فرزند خود را به شكل يك عروسك مي‌ديده كه بايد با پيچ گوشتي حركات او را تنظيم كند. متأسفانه بر اثر ضربات وارد شده، اين كودك خردسال به بدترين شكل ممكن جانش را از دست داده بود.

‌كارزار رسانه‌اي ضد‌شيشه

طرح كارزار رسانه‌اي براي پيشگيري از مصرف شيشه در 6استان كشور به‌مدت 8روز انجام مي‌شود. اين طرح پيشگيري از مصرف شيشه، آشنايي با مضرات و عوارض آن را دنبال مي‌كند و همزمان در استان‌هاي گلستان، مركزي، يزد، خراسان شمالي، چهارمحال و بختياري و قم اجرا مي‌شود.

 

کد خبر 283738

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha