سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۵:۱۴
۰ نفر

‌درحالی‌که مافیای مواد ‌مخدر از ایران خواسته‌اند که در ازای اجازه ترانزیت مواد‌مخدر از ایران، سالانه مبلغ چندین میلیارد دلار دریافت کند، جمهوری اسلامی ایران بی‌توجه به این درخواست‌ها همچنان برای مبارزه با قاچاق مواد‌مخدر تلاش می‌کند و در برابر برخی کشورهای دنیا ایران را در مورد خرید تجهیزات مربوط به این مبارزه تحریم کرده‌اند.

مواد مخدر

دبيركل ستاد مبارزه با مواد‌مخدرضمن اشاره به همجواري ايران با افغانستان و قرار گرفتن كشورمان در نزديك‌ترين فاصله تا اروپا ‌ از كشف بيش از ۵۰۶تن مواد‌مخدر در سال۲۰۱۴ خبر داد.

عبدالرضا رحماني فضلي در افتتاحيه دومين نشست بين‌المللي وزرا و رؤساي مراجع ملي مبارزه با مواد‌مخدر كشورهاي منطقه همچنين از آمادگي ايران براي تغيير كشت موادمخدر در افغانستان خبر داد و گفت: توليد 6400تني موادمخدر بخشي از معيشت مردم افغانستان را تأمين مي‌كند و بايد براي كشت جايگزين، در اين كشور تلاش كنيم.

دبيركل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر ايران هزينه‌هاي هنگفت وارد شده به ايران در موضوع مبارزه با مواد‌مخدر را چنين توضيح داد: كشور ما به واسطه همجواري با افغانستان و به‌عنوان نزديك‌ترين فاصله تا اروپا كه بازار اصلي و مقصد نهايي قاچاقچيان است، هزينه‌هاي هنگفتي را براي انسداد مرزهاي شرقي و غربي خود به‌منظور جلوگيري از قاچاق مواد‌مخدر به كشور و عبور آن به سمت ساير كشورها متحمل مي‌شود. در نتيجه اقدامات انجام‌شده كشورمان در سال2014 دستگاه‌هاي مقابله‌اي كشور موفق شدند با اجراي حدود 2هزارو200مورد عمليات مبتني بر اطلاعات بيش از 506تن انواع مواد‌مخدر ازجمله 13.5تن هروئين و 12.5تن مرفين را كشف كنند كه در اين ميان بيش از 2هزارو770 باند قاچاق متلاشي و 330 آشپزخانه توليد شيشه منهدم شد.

اين اظهارات در حالي است پيش از اين قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد‌مخدر از مصرف سالانه 500تن مواد‌مخدر در كشور خبر داده و گفته بود، در 8ماهه امسال 2هزار معتاد در كشور فوت كردند كه اين تعداد نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته 9.2درصد افزايش داشته و از اين تعداد 200نفر را معتادان زن تشكيل مي‌دهند. همچنين معاون كاهش تقاضاي اين ستاد با اشاره به قاچاق مواد‌مخدر به كشور با وجود همه تلاش‌ها و هزينه‌هايي كه انجام مي‌شود، نسبت به گسترش و مصرف مت‌آمفتامين‌ها در كشور از 5 به 25درصد و تغيير الگوي مواد مصرفي از سنتي به صنعتي هشدار داد بود.

  • تحريم تجهيزات

دبيركل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر با اشاره به اينكه به‌دنبال جلب حمايت‌هاي قانوني، حقوقي و تجهيزاتي در حوزه بين‌الملل هستيم، عنوان كرد: برخي تجهيزات ما چون دستگاه‌هاي ايكس‌ري و موادياب تحريم هستند كه تلاش مي‌كنيم اين موانع برطرف شوند. همچنين درخواست ‌داريم كه اطلاعات محرمانه پنهان و كامل‌تري در اختيارمان قرار بگيرد. در حوزه مالي هم هرچقدر درخصوص پيشگيري و درمان به ما كمك شود، مي‌توانيم موفق‌تر عمل كنيم. ما مبارزه با موادمخدر را وظيفه خود مي‌دانيم اما حتما به كمك‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي بيشتري نيازمنديم. وي همچنين با تأكيد بر اينكه هيچ راه‌حل فوري براي حل مسئله قاچاق و اعتياد وجود ندارد، به ارتقاي همكاري‌هاي بلندمدت منطقه‌اي اشاره كرد و با تأكيد بر ضرورت حمايت جهاني از كشورهاي واقع در معابر ترانزيتي‌گفت: علاوه بر اين موارد تعاملات اطلاعاتي بين كشورهاي منطقه از سطح اوليه مبادله اطلاعات تا سطح‌هاي بالاتر ازجمله پيشينه جنايي افراد، اموال قاچاقچيان، پولشويي، استرداد و انتقال مجرمان و محكومان ازجمله مواردي است كه مي‌تواند موضوع مبارزه با مواد‌مخدر در سطح منطقه را مؤثرتر كند.

  • يوري فدوتوف:براي خروج تجهيزات مبارزه با مواد مخدر از تحريم‌ها تلاش مي‌كنيم

معاون دبيركل سازمان ملل‌در اين همايش با بي‌همتا خواندن ايران در موضوع مقابله با مواد‌مخدر، از ارسال ليست تجهيزات مورد نياز ايران به دفتر سازمان ملل در نيويورك و تلاش UNODC براي نهايي‌شدن اين ليست خبر داد. يوري فدوتوف درخصوص تأثيرگذاري تحريم‌ها بر مبارزه كشورمان با ترانزيت مواد‌مخدر اظهار داشت: تقويت تيم كنترل‌هاي مرزي موضوعي است كه ما در حال بحث و مذاكره با مقامات ايراني هستيم و اين در حالي است كه فهرست تجهيزات مورد نياز كشور ايران را به نيويورك و دفتر سازمان ملل متحد ارسال كرده‌ايم. پس از ارسال اين فهرست و تأييد نهايي آن اين قول را مي‌دهيم كه دفتر مركزي UNODC براي نهايي‌شدن اين تجهيزات پيگيري‌هاي لازم را انجام دهد. هيچ كشوري در موضوع مبارزه با مواد‌مخدر همتاي ايران نيست و اگر معدود كشورهايي را بتوانيم با ايران مقايسه كنيم، اين مقايسه تنها در تعداد شهداي مقابله‌كننده با مواد‌مخدر خواهد بود.

کد خبر 287414

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha