قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر گردش مــالی خـرده‌فــروشی مواد‌مخدر در کشور را روزانه ۲۰میلیارد تومان اعلام کرد و با تاکید بر اینکه این موضوع اقتصاد سالم در کشور را خدشه‌دار می‌کند، گفت: این رقم در روسیه روزانه ۱۸، اروپا۱۳، چین۷.۳ و آمریکا ۸ میلیارد دلار است.

کشفیات مواد مخدر

عليرضا جزيني درخصوص سخنان وزير كشور درباره ورود پول‌هاي كثيف به عرصه سياست و درخواست مجلس شوراي اسلامي و سازمان بازرسي كل كشور از رحماني فضلي براي ارائه مستندات اين ادعا نيز گفت: وزير كشور از مجلس شوراي اسلامي درخواست زماني براي ارائه مستندات خود به نمايندگان به‌صورت غيرعلني كرده است. هر سازمان مرتبط ديگري نيز كه خواستار مستندات اين ادعا باشد، ستاد مبارزه با مواد‌مخدر آمادگي ارائه اين مستندات به‌صورت كتبي و شفاهي را دارد. وي درخصوص انتقاد نمايندگان مجلس از مشغله زياد اعضاي ستاد مبارزه با مواد‌مخدر و كم‌توجهي به مبارزه با مواد‌مخدر، با تأييد شنيدن اين موضوع از نمايندگان به همشهري گفت:‌ از نمايندگان مجلس به‌دليل حساسيت بالا روي اين موضوع تشكر مي‌كنم اما نمي‌توان گفت اعضاي ستاد حساسيت كمي روي مبارزه با مواد‌مخدر دارند، چرا كه سال گذشته اعضاي ستاد در برخي كميسيون‌هاي مجلس حاضر شده و در ارتباط با فرايند مبارزه و مشكلات موجود در اين حوزه توضيحاتي را به نمايندگان ارائه كرده‌اند. وزير كشور نيز در جلسه‌اي غيرعلني با نمايندگان مردم در خانه ملت گزارش مبسوطي را از اقدامات اين ستاد ارائه كرده است.

به گفته قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، اين ستاد 24عضو مرتبط يا رسمي دارد كه تمام وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها بايد در آن حضور فعال داشته باشند و تمامي سازمان‌ها و وزارتخانه‌هاي مرتبط نيز قول داده‌اند فعاليت‌هاي خود را در اين زمينه افزايش دهند. جزيني افزايش كشفيات مواد‌مخدر در سال قبل را نشانگر تمركز اعضاي ستاد در مبارزه با مواد‌مخدر بر اين موضوع دانست و افزود: كشفيات انواع مواد‌مخدر در سال گذشته 555تن بوده كه البته اين ميزان براساس مواد‌مخدر با منشأ ترياك 724تن بوده كه 78درصد از كل اين مواد را ترياك، 14درصد را حشيش، 5درصد را هروئين و مرفين، يك‌درصد را شيشه و 2درصد باقي را ساير مواد تشكيل داده‌اند. در اين ميان، كشفيات قرص و آمپول 87ميليون و ۳۷۰هزار عدد بوده كه اين ميزان نسبت به سال قبل با رشد 650درصدي مواجه بوده و اين آمار نشان مي‌دهد كه نگراني ما در مورد افزايش خطرات ناشي از مصرف روانگردان‌ها بيجا نبوده است. وي با اشاره به اين نكته كه يكي از موضوعات اساسي مقابله، برخورد با كارگاه‌هاي توليد شيشه است، افزود: در سال قبل 295كارگاه شيشه منهدم شد و با شناسايي 150پروفايل‌ كه مبادرت به فروش، آموزش و انتشار تصاوير مربوط به مواد‌مخدر كرده‌اند توسط پليس فتا برخورد لازم صورت گرفته است. واگذاري وام به معتادان بهبوديافته موضوع ديگري بود كه جزيني به آن اشاره كرد و گفت: مبلغ اين وام 5تا 10ميليون تومان است كه قرار است توسط اين صندوق پرداخت شود. به گفته وي، سال گذشته ۲هزار و 747معتاد فوت شدند كه اين ميزان نسبت به گذشته ۲درصد رشد داشته است‎.

  • شناسايي حساب بانكي سرشبكه‌ها

فرج‌الله عارفي، عضو كميسيون اجتماعي مجلس درخصوص مبارزه با مواد‌مخدر گفت:‌ مبارزه با مواد‌مخدر درصورتي كه به‌صورت اجتماعي و مشاركت مردم انجام شود، موفقيت‌هاي زيادي همراه دارد. مبارزه با مواد‌مخدر به روش‌هاي مختلفي و به 2صورت عمده مبارزه با خرده‌فروشان و باندهاي اصلي انجام مي‌شود، ولي بايد به اين نكته اساسي توجه داشت كه تنها با دستگيري و مبارزه با خرده فروشان مواد‌مخدر موفق نخواهيم بود، چراكه سركرده باندها با دستگيري عوامل خرده فروشي نيروهاي جديدشان را وارد عرصه فروش مي‌كنند. لذا مبارزه با باندهاي اصلي و سرشبكه‌هاي مواد‌مخدر بايد در اولويت قرار گيرد و دامنه مبارزه را به باندها اختصاص دهيم. وي با اشاره به اينكه با اشراف اطلاعاتي دستگاه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي مي‌توان حساب بانكي سرشبكه‌هاي مواد‌مخدر را شناسايي كرد، افزود: اجراي طرح شناسايي نقل و انتقال مالي سرشبكه باندهاي مواد‌مخدر ضروري است.با اشراف اطلاعاتي دستگاه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي مي‌توان حساب بانكي سرشبكه‌هاي مواد‌مخدر را شناسايي كرد.اين موضوع با اشراف اطلاعاتي دستگاه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي پيچيده نيست و تنها يك عزم و اراده جدي را طلب مي‌كند.

  • آمار كشفيات مواد مخدر درسال93

۷۶درصد كشفيات در مرز و محدوده حاشيه مرزها صورت گرفته كه ۴۳تن از آنها را سگ‌هاي موادياب كشف و ضبط كردند.

۶۵۰درصد افزايش در كشفيات قرص و آمپول وجود داشته كه در مجموع مأموران موفق شدند ۸۷ميليون‌و۳۷۰ هزار قرص و آمپول اعتيادآور را كشف و ضبط كنند.

16 نفر از نيروهاي پليس مبارزه با مواد‌مخدر طي درگيري با قاچاقچيان مسلح به شهادت رسيده‌اند.

۲۹۵آشپزخانه توليد مواد‌مخدر از نوع شيشه شناسايي و منهدم شده‌اند كه از محل شناسايي اين آشپزخانه‌ها و كارگاه‌هاي توليدي ۸۹درصد كل كشفيات مواد‌مخدر به‌دست آمده است.

۱۵۰پروفايل اينترنتي كه اقدام به آموزش و انتشار تصاوير ساخت مراحل مختلف مواد‌مخدر صنعتي و آزمايشگاهي مي‌كردند در سطح فضاي مجازي شناسايي و رصد شدند كه پليس فتا با گردانندگان اين سايت‌ها برخورد قضايي و قانوني انجام داده است.

۲۷۸كيلوگرم مواد‌مخدر كه قرار بود از طريق محموله‌هاي پستي جابه‌جا شوند، توسط اداره پست كشف و ضبط شده است.

کد خبر 292690

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha