تنها ۳روز پس از آنکه رئیس پلیس اماکن نیروی انتظامی گـفـته بـود گزارش نگران‌کننده‌ای از وضعیت آرایشگاه‌های زنانه و باشگاه‌ها وجود ندارد، رئیس ‌پلیس مبارزه با مواد‌مخدر ناجا هشدارهایی در این‌باره داد که می‌توان به‌طور تلویحی آن را عدم‌تأیید اظهارات رئیس پلیس اماکن تلقی کرد.

زنان-مصرف موادمخخدر


سردار علي مؤيدي ضمن تأييد كاربرد استفاده از ماده مخدر«شيشه» براي لاغري و زيبايي اندام، آن را يك ترفند شوم توصيف كرد. اين در حالي است كه 21مرداد سرهنگ خليل هلالي محمدي رئيس پليس اماكن نيروي انتظامي گفته بود: با توجه به رصدهاي پليس اماكن از تمامي صنوف در حال حاضر آمار نگران كننده‌اي از وضعيت آرايشگاه‌هاي زنانه و باشگاه‌ها نداريم و گزارش نگران كننده‌اي نيز به‌دست پليس نرسيده است. متأسفانه ممكن است در سطح جامعه توزيع و مصرف موادمخدر وجود داشته باشد اما آمار نگران‌كننده درخصوص اينكه آرايشگاه‌ها و باشگاه‌هاي زنانه تبديل به محل توزيع مواد‌مخدر شده‌اند، وجود ندارد. او البته تأكيد كرده بود كه نظارت نيروي انتظامي بر همه اصناف ازجمله آرايشگاه‌هاي زنانه وجود دارد و درصورت مشاهده تخلف حتما برخورد مي‌شود.

اما انگار رئيس ‌پليس مبارزه با مواد‌مخدر ناجا ديدگاه ديگري دارد. سردار علي مؤيدي گفته است: متأسفانه اين روزها تبليغات پوچ و دروغيني در جهت تأثير‌گذار بودن شيشه براي لاغر شدن و زيبايي اندام مطرح است كه اين يك ترفند شوم براي به دام كشاندن دختران و خانم‌هاي جوان است.

او درباره وجود شيشه در آرايشگاه‌ها و سالن‌هاي ورزشي به خبرگزاري فارس گفته است: متأسفانه اماكني كه نام برديد آلوده به مواد مخدرشيشه هستند. سردار مؤيدي با تأييد وجود تبليغات پوچ و دروغيني در جهت تأثير‌گذار بودن مواد مخدر شيشه براي لاغر شدن و زيبايي اندام تصريح كرد: ما به زنان و دختران جوان توصيه مي‌كنيم كه تحت‌تأثير تبليغات و مطالب غيرصحيح قرار نگيرند. ما هشدار‌هاي لازم و تذكرات و آگاهي‌ها را داده‌ايم و اميدواريم متوليان امر بر اين اصناف نيز در جهت زدودن اين فضاها از اين آلودگي‌ها تلاش بيشتري به عمل آورند. نياز‌هاي بهداشتي و دارويي شهروندان بايد از مراجع و مبادي رسمي تأمين شود و پليس هم اين آمادگي را دارد كه هرگونه اطلاعاتي را كه در اين زمينه لازم است در اختيار شهروندان قرار دهد.

تب لاغري شيشه‌اي

استفاده براي لاغري شايد جديد‌ترين كاربرد روانگردان خطرناكي مثل شيشه باشد. چند وقتي هست كه جامعه شناسان درباره استفاده از ماده مخدرشيشه براي لاغري و زيبايي اندام مخصوصا در محيط‌هايي مانند آريشگاه‌ها و باشگاه‌هاي زنانه هشدار مي‌دهند. اين هشدار وقتي جدي‌تر مي‌شود كه بسياري از مصرف‌كنندگان اين ماده تنها به توصيه مديران اين مراكز يا دوستان‌شان شيشه مصرف مي‌كنند درحالي‌كه تصورشان استفاده از يك قرص لاغري جديد است كه قرار است معجزه كند. دكتر امان‌الله قرايي مقدم و دكتر مجيد ابهري 2 جامعه شناسي هستند كه چندين بار تا‌كنون درباره گسترش اين مواد در محيط‌هاي زنانه هشدار داده‌اند.

يكي از دلايل گرايش به مصرف اين قرص‌ها را بايد در تبليغ گسترده در محيط‌هاي مجازي و شبكه‌هاي ماهواره‌اي داد. آگهي تبليغ، فروش و توزيع قرص‌هاي لاغري در بسياري از سايت‌هاي پر بيننده درج شده و شبكه‌هاي ماهواره‌اي هم مدام آنها را تبليغ مي‌كنند. وجود نماينده رسمي اين شبكه‌هاي ماهواره‌اي در شهرهاي مختلف در حالي است كه تنها گاهي هشدارهايي درباره مورد تأييد نبودن آنها منتشر مي‌شود.

هومن نارنجي‌ها مديركل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر، شيوع مواد‌مخدر شيميايي به جاي سنتي را تأييد مي‌كند و مي‌گويد: تبليغات غلط برخي از افراد سودجو مبني بر شادي‌ آور و بي‌‌ضرر بودن كراك و مواد‌مخدرصنعتي مثل شيشه و ناآگاهي جوانان نسبت به عوارض خطرناك اين مواد موجب فراواني مصرف مواد‌مخدر صنعتي در كشور شده است.

دسترسي آسان و قيمت بسيار كم اين مواد از يك سو و موج علاقه به لاغري و كاهش وزن به‌عنوان يك سبك زندگي در بين جوانان و مخصوصا خانم‌ها باعث شده هشدارها و اطلاع‌رساني‌هاي كم در ميان انبوه تبليغات فريبنده بي‌اثر بماند به‌طوري كه حتي موارد زيادي از استفاده زنان تحصيلكرده از شيشه براي لاغري گزارش شده است.

نكته اينجاست كه مصرف شيشه اشتهاي فرد را كور مي‌كند و به‌نظر مي‌رسد راهكار مناسبي براي لاغري باشد اما آنطور كه آذرخش مكري معاون مركز ملي مطالعات اعتياد و بسياري از متخصصان مي‌گويند حداقل ۲۰ درصد مصرف‌كنندگان شيشه دچار جنون، خودكشي و فراموشي مي‌شوند و در بقيه موارد هم براي مصرف‌كنندگان به جاي لاغري، پوستي چروكيده و حالت‌هاي رواني شديد غيرقابل بازگشت مي‌ماند.

حالا تأييد اين موضوع از سوي پليس مي‌تواند نقطه جديدي براي شروع اطلاع‌رساني و البته برخورد جدي‌تر با اين پديده شود؛ برخورد‌هاي سفت و سخت‌تر از چند هشدار ساده....

 

کد خبر 268881

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha