یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در چند سال اخیرجمهوری اسلامی ایران در معرض سونامی مواد مخدر صنعتی قرار گرفته است.

جزینی

به گزارش ایرنا، علیرضا جزینی در جریان بازدید سفرا و نمایندگان کشورهای عضو گروه مینی دوبلین و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مقیم تهران به مرزهای شرقی ایران این مطلب را عنوان کرد.

وی افزود: مبارزه با قاچاق پایانی ندارد و باید برای مقابله با فریب‌های قاچاقچیان که هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد، دولت‌ها با یکدیگر هماهنگ بوده و با همکاری یکدیگر موجب اثربخشی مبارزه با مواد مخدر شوند.

وی اظهار داشت: با اقدامات جمهوری اسلامی، قاچاق مواد مخدر صنعتی کاهش یافته و در سال گذشته 395 آشپزخانه و کارگاه ساخت شیشه شناسایی و منهدم شد.

جزینی ادامه داد: انتقال مواد روانگردان از طریق کشورهای شرق آسیا به کشورهای دیگر نیز کاهش یافته و میزان کشف شیشه از 181کیلوگرم در 10 ماه سال 91 به 40 کیلوگرم در 10 ماهه سال 92 کاهش یافته است.

جزینی با اشاره به اینکه دولت تایلند از اقدامات ایران در این زمینه تقدیر و تشکر کرده است، یاد آور شد: می‌دانیم که مقابله تنها چاره کار نیست و باید با اتخاذ یک راهبرد متوازن و هماهنگ به موازات اقدامات فیزیکی، مرزی و گمرکی موضوع کاهش تقاضا برای مواد مخدر را با جدیت دنبال کنیم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد : در نظر داریم با مشارکت دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) ضمن بازید از فعالیت‌ها در ارتباط با مبارزه با مواد مخدر، پیشگیری، کاهش آسیب، درمان تا بازتوانی و بازگشت معتادان به جامعه را برنامه‌ریزی و اجرا کنیم .

وی با اشاره به اینکه وضعیت در مناطق مرزی و مناطق شهری در فصول مختلف متفاوت بوده و اقدامات برای مبارزه با مواد مخدر در مناطق مرزی سخت تر و شدیدتر است، گفت: شرایط آب و هوا و ساختار زیست محیطی و وجود صحرا بیانگر این وضعیت دشوار و سخت برای ماموران و در عین حال شرایط مناسب برای فعالیت و اختفای قاچاقچیان است.

جزینی افزود : عامل ناپیدای دیگری که شرایط را برای مبارزه با مواد مخدر پیچیده‌تر می کند، بازار مصرف کشورهای مرفه با قدرت خرید بالا در اروپا و آمریکا است که قاچاقچیان برای بدست آوردن سودهای غیر قابل کنترل و وسوسه انگیز هر نوع ریسکی را به جان می‌خرند.

جزینی گفت: جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با مواد مخدر در معرض خسارت مضاعف قرار دارد و هزینه‌های نامحدودی را برای کنترل مرزها تحمل می‌کند.

وی اضافه کرد: این هزینه‌ها با کشیدن سیم خاردار، حفر کانال، خاکریز، ایجاد برجک و ایجاد سیستم‌های الکترونیکی شروع و با استقرار نیروهای انتظامی تکمیل شده است.

به گفته جزینی، جمهوری اسلامی در این راستا تاکنون سه هزار 734 شهید و بیش از 12 هزار جانباز و مجروح تقدیم کرده است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: سفرا و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی اطلاع کامل دارند که در برابر کوچکترین موفقیت دولت ها برای مقابله با مواد مخدر به روش‌های جاسازی، قاچاقچیان به علت برخورداری از پول‌های بی‌حساب کار مبارزه را بسیار پیچیده‌تر کرده است .

 ˈزینب حسنیˈ فرزند شهید ˈیعقوب حسنیˈ که پدرش در جریان مقابله با قاچاقچیان و سوداگران مرگ در مناطق مرزی به شهادت رسیده در جریان بازدید سفرا و نمایندگان کشورهای عضو گروه «مینی دوبلین» و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مقیم تهران از مرزهای شرقی کشور در سخنانی تاثر برانگیز گفت: پدرم سینه خود را برای مبارزه با مواد مخدر سپر کرد تا این مواد در داخل کشور به تباهی جوانان منجر نشود. وی افزود: مایه افتخار است که پدرم دراین راه به شهادت رسیده است.

در ادامه این برنامه نمایشگاهی از کشفیات نیروهای مرزبانی در مرز ˈدوغارونˈ در معرض دید هیات یاد شده قرار گرفت این در حالیست که مربیان به همراه سگ‌های مواد یاب در اطراف محل نمایشگاه حضور داشتند.

جهان خواه، مدیر گمرک دوغارون هم در جریان این بازدید توضیحاتی را درباره کشف مواد مخدر و اقدامات صورت گرفته دراین زمینه به هیات خارجی ارائه داد.

وی افزود: به دنبال استفاده از سگ‌های مواد یاب، میزان کشفیات مواد مخدر افزایش یافته است.

کد خبر 261185
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha