جلسه صدوبیست‌ونهم ستاد مبارزه با مواد‌مخدر به‌ریاست رئیس‌جمهور تشکیل و چند طرح پیشنهادی ازجمله طرح جامع صیانت از خانواده معتادان بهبود یافته تصویب شد.

اعتیاد

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري، جلسه ستاد مبارزه با مواد‌مخدر به‌رياست رئيس‌جمهور تشكيل و علاوه بر طرح جامع صيانت از خانواده معتادان بهبود يافته، طرح پوشش بيمه پايه براي درمان معتادان و در اولويت قرار گرفتن 4 استان سيستان و بلوچستان، كرمان، هرمزگان و آذربايجان غربي در طرح جامع صيانت به تصويب رسيد.

رئيس‌جمهور در اين جلسه كه صبح روز شنبه برگزار شد، با تأكيد بر اينكه معتادان، اعضايي از جامعه هستند كه گرفتار شده‌اند، گفت: براي نجات افرادي كه گرفتار معضل اعتيادشده‌اند، بايد همه نهادهاي مرتبط، تلاش‌هاي خود را متمركز كنند.

روحاني مشاركت گسترده‌تر سازمان‌هاي مردم‌نهاد را در بخش پيشگيري و درمان معتادان ضروري دانست و افزود: جمع‌آوري معتادان، درمان و صيانت آنها پس از طي دوره درمان، امور مهمي هستند كه بايد به‌تدريج و با انجام مراقبت‌هاي لازم، به گروه‌هاي مردم‌نهاد واگذار شود.

وي همچنين به موضوع كنترل مرزها و فداكاري و مجاهدت‌هاي نيروهاي نظامي و انتظامي براي جلوگيري از قاچاق مواد‌مخدر اشاره كرد و گفت: با فداكاري نيروهاي مردمي و انتظامي، از انتقال گسترده مواد‌مخدر به‌سمت غرب و به‌ويژه اروپا از طريق ايران تا حد امكان جلوگيري شده اما آنها و ساير كشورها نيز بايد درك كنند كه مشكل مواد‌مخدر فقط مربوط به ايران نيست و در اين عرصه بايد مسئوليت‌هاي خود را بپذيرند و انجام دهند.

  • عدم‌تحقق اهداف يك سند جامع

اتخاذ اين تصميمات در ستاد مبارزه با مواد‌مخدر در حالي است كه براساس سند جامع پيشگيري از اعتياد قرار بود تا پايان امسال، 40درصد از جمعيت كشور تحت پوشش برنامه‌هاي استاندارد پيشگيري از اعتياد قرار بگيرند. اما آنطور كه سعيد صفاتيان، مديركل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد‌مخدر به همشهري مي‌گويد به‌علت آماده‌نبودن زيرساخت‌ها آنچه در سند جامع پيشگيري از اعتياد تدوين شد، اجرايي نشده است. او با تأكيد بر اينكه بودجه حدود 140ميليارد توماني كه به اين منظور در سند پيش‌بيني شده بود وجود خارجي نداشت، مي‌گويد: «اگرچه در هيأت وزيران مصوب شده بود كه 80درصد بودجه سهم سازمان‌ها و 20درصد پيشگيري از اعتياد سهم ستاد مبارزه با مواد‌مخدر است اما آنچه در عمل مشاهده شد اين بود كه انگار سازمان‌ها و نهادهاي مرتبط با ستاد اين اقدام را وظيفه ذاتي خود نمي‌دانستند و بودجه مصوب شده هيأت‌وزيران را به ستاد تخصيص ندادند. به اين ترتيب برنامه‌هاي سند به‌علت كمبود بودجه بلاتكليف مانده است.»

کد خبر 298790

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha