همشهری آنلاین: وزیر کشور گفت: موضوع مواد مخدر حتی به حوزه اقتصاد لطمات جبران‌ناپذیری می‌زند و موجب وارد شدن پول‌های کثیف در مسیر اقتصادی و انتقال قدرت می‌شود که لطمات ویرانگری برای کشور دارد.

رحمانی فضلی وزیر کشور

به گزارش ایلنا؛ عبدالرضا رحمانی فضلی، وزير كشور، در همایش سراسری روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه اعتیاد به عنوان یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی مطرح است، گفت: موضوع امنیت جزو اساسی‌ترین مباحث است و هر چه جلو می‌رویم و تحولات سریع‌تر را شاهد هستیم، شرایط پیچیده‌تر می‌شود از این رو هر مسئله‌ای که امنیت را تقویت کند، در اولویت قرار می‌گیرد.

وی گفت: همه حکومت‌ها تلاش می‌کنند، برای مردم خود رفاه و امنیت ایجاد کنند. ما هم بعد از تفکرات دینی خود موضوع امنیت، سلامت ‌و آرامش مردم را در راس امور می‌دانیم و برای آن تلاش می‌کنیم.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه یکی از بحثهای مهم امنیت موضوع امنیت اجتماعی است، گفت: مردم موضوع امنیت اجتماعی را لمس می‌کنند و با آن درگیر هستند، هر چقدر منظر عمومی مردم جلوه‌های امنیت اجتماعی را بیشتر نشان دهد آرامش روحی مردم بیشتر می‌شود و با خیال راحت به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند.

وی با بیان اینکه هر چه امنیت دچار خلل شود، احساس ناامنی بیشتر خواهد شد، افزود: در چندین نظر سنجی در چند سال متوالی بحث اعتیاد به عنوان مهم‌ترین دغدغه مردم مطرح شده است؛ هر چند وقتی به مسئله اعتیاد نگاه می‌کنیم، تعداد معتادان را یک و نیم درصد جامعه عنوان می‌کنند و ۵. ۹۸درصد جامعه ما پاکند اما با این وجود این مسئله به عنوان دغدغه اصلی مردم مطرح است.

رحمانی‌فضلی گفت: به تناسب افزایش اعتیاد؛ سرقت، زورگیری، خلاف و شرارت ایجاد خواهد شد.۴۰ تا ۴۵ درصد زندانی‌های ما ناشی از اعتیاد است که یک معضل بزرگ برای کشور بشمار می‌روند.

وی با اشاره به اینکه علاوه براینکه مبارزه با مواد مخدر در مباحث اجتماعی مورد اهمیت است بر آسیب‌های دیگر اجتماعی نیز تاثیر گذار است، افزود: موضوع مواد مخدر حتی به حوزه اقتصاد لطمات جبران‌ناپذیری می‌زند و موجب وارد شدن پول‌های کثیف در مسیر اقتصادی و انتقال قدرت می‌شود که لطمات ویرانگری برای کشور دارد.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: بحث اعتیاد به حوزه اقتصادی نیز لطمات جبران ناپذیری می‌زند، گرچه ما تعیین دقیقی از پول‌های کثیف که وارد اقتصاد شده‌اند، نداریم اما این مسئله ویرانگر است.

رحمانی‌فضلی تاکید کرد: ظرف دو سال گذشته در باندی که متلاشی شده است، فردی وجود داشته که گردش مالی حسابش ۲ هزار میلیارد تومان بوده است اگر فقط در حوزه مصرف مواد مخدر ده هزار میلیارد تومان گردش مالی و در بحث ترانزیت مواد مخدر نیز همین مبلغ را شاهد باشیم با رقم بالایی مواجه هستیم.

وی تاکید کرد: نابرابری‌ها، شکاف‌ها، تبعیض‌ها، اعمال‌نظر‌ها و اعمال قدرت‌ها بخشی از لطمات این پول‌های کثیف وارد شده است و شاید حتی در بحث‌های انتخاباتی و تصمیم‌سازی‌ها نیز وارد شوند.

رحمانی‌فضلی گفت: وقتی این پول‌های کثیف وارد فضای انتخاباتی می‌شود، وارد فضای قدرت هم خواهد شد و وقتی وارد فضای قدرت شود، کنترلش مشکل خواهد شد. اگر این پول‌های کثیف در مسیر انتقال قدرت در حوزه سیاسی قرار بگیرد که قرار می‌گیرد و فردی کاندیدا شود، شاهد مشکلات جبران ناپذیری خواهیم بود.

وی تصریح کرد: مثلا فردی کاندیدای شورا شده، ۲ میلیارد پول خرج می‌کند و وقتی از او می‌پرسیم که این مبلغ را از کجا تامین کرده بیان می‌کند، دوست و آشنایان این مبلغ را به من داده‌اند. مگر دوست و آشنایان نذر داشته‌اند که این پول‌ها را بدهند اگر کنترل نکنیم، دامنه پول‌های کثیف و قاچاق به همه جا نفوذ می‌کند و تاثیر خود را می‌گذارد.

رحمانی فضلی گفت: در دنیا شاهد این هستیم که برخی حکومت‌ها، دولت‌ها و مجالس توسط قاچاق‌چیان اداره می‌شوند ما باید از این موضوع درک روشنی داشته باشیم.

وزیر کشور تاکید کرد: مبارزه با اعتیاد؛ امنیت اجتماعی، نظم، نشاط و پویایی جامعه را به دنبال خواهد شد و در مسائل اقتصادی نیز شاهد از بین رفتن نابرابری، فقر و ظلم اقتصادی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم قدرت را از آلودگی پاک نگه داریم، باید تلاش کنیم پول‌های کثیف وارد قدرت نشود، افزود: وقتی بیان می‌شود؛ ۵۳ درصد از طلاق‌ها، ریشه در اعتیاد دارد باید مواظب این موضوع باشیم. بحث طلاق، آسیب‌های اجتماعی زیادی را به همراه دارد.

رحمانی‌فضلی با اشاره به اینکه در هر مجلسی که وارد می‌شوم بحث اعتیاد و سرقت را مورد تاکید قرار می‌دهند، گفت: هر دوی این موضوع باید با یکدیگر کنترل شود چرا که به یکدیگر مرتبط هستند. معتادان باید از محلی تامین شوند و راحت‌ترین کار برای آن‌ها سرقت است.

وی با تاکیدبر اینکه باید همه بخش‌ها برای حل مسئله اعتیاد کمک کنند، گفت: در بحث اعتیاد مسائل فرهنگی، پیشگیری، درمان و حتی بعد از درمان را باید مورد توجه قرار دهیم و همه ارگان‌ها از جمله وزارت بهداشت، بهزیستی، صداوسیما، نیروی انتظامی و قوه قضاییه باید تعامل داشته باشند.

وزیر کشور د رادامه سخنان خود در همایش سراسری روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر گام اول در مبارزه با مواد مخدر را مقابله با عرضه و تقاضای مواد مخدر دانست و گفت: باید برخورد متوازن در عرضه و تقاضای مواد مخدر صورت بگیرد.

رحمانی فضلی تاکید کرد: عرضه مواد مخدر مهم است به این دلیل که در دسترس بودن و سهولت در تهیه، گرایش مواد مخدر را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه حوزه مقابله نیز باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: حوزه مقابله در سال آینده باید اولویت داشته باشد چرا که بر کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر است.

وزیر کشور با اشاره به اقدام مقابله‌ای در محدوده جغرافیای وقوع جرم گفت: اگر طبق گزارشات ورود مواد مخدر از شرق کشور بیشتر است، باید دو سوم عملیات مقابله در این بخش صورت بگیرد تا نیروها واکنش سریع داشته باشند. به این صورت که نیروها در یک ماه در یک منطقه حاضر شوند، منطقه را پاک‌سازی کنند و بعد از تحت کنترل قرار دادن منطقه در منطقه‌ای دیگر حاضر شوند.

رحمانی‌فضلی گفت: اگر لازم باشد؛ در 5 استان این موضوع شروع شود ما آمادگی داریم تا با استانداران منطقه، فرمانداران، نیروی انتظامی، دادستان و مسئولین مبارزه با مواد مخدر جلسات هماهنگی را برگزار کنیم و حتی منابع لازم را برای مقابله با مواد مخدر به این استان‌ها اختصاص دهیم، چرا که وقتی جغرافیای عملیات محدود می شود کنترل مسائل بهتر خواهدبود.

وی افزود: پیشنهاد من این است که بررسی مناسبی صورت بگیرد و نیازهای لجستیکی اعلام شود تا از بودجه ستاد بحران برای تامین این نیاز استفاده شود.

رحمانی‌فضلی گفت: باید تلاش شود تا انگیزه نیروها در مبارزه افزایش پیدا کند، از این رو ما آمادگی داریم کسانی را که بیشترین فعالیت در این حوزه را داشتند از طریق معنوی، مادی و اجرایی تقویت کنیم تا انگیزه نیروها بیشتر شود.

وی درباره بحث امکانات و فضای نیروی انتظامی برای جمع‌آوری معتادان گفت: در برخی از استانها این اقدامات انجام شده و برخی سوله‌ها تغییر کاربری داده شده است و با هماهنگی شهرداری، بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر طرح هایی که از قبل شروع شده در حال جریان است.

رحمانی‌فضلی با اشاره به اینکه مردم در بحث مواد مخدر صنعتی اطلاعات کافی ندارند، گفت: من هم به عنوان یک مسئول، اطلاعات مناسبی در این زمینه ندارم چرا که آنقدر تنوع این مواد زیاد است که هر روز در گزارش‌ها شاهد معرفی ماده جدیدی هستیم.

وی تصریح کرد: روش برخورد با این مواد به مردم آموزش داده نشده است، رسانه‌ها کاری درباره این موضوع نمی‌کنند. باید هوشمندانه برنامه‌ریزی شود.

وی تاکید کرد: ما باید مردم را مسئول و متعهد در مبارزه مواد و کنترل مواد مخدر بکنیم، در این صورت بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد.

رحمانی‌فضلی در پایان با اشاره به نقش علما و روحانیون در بحث مبارزه با مواد مخدر گفت: وقتی کلامی از زبان علما و روحانیون بیان می شود اعتقادمردم بیشتر شده و انگیزه برای مقابله و مسئولیت در بین مردم بیشتر نیز می‌شود.

کد خبر 287823

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha