مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلسکوپ هابل با ترکیب بیش از هفت هزار عکس توانست تصویری پانوراما از کهکشان همسایه راه‌شیری، اندرومدا، در فاصله دو میلیارد سال نوری از زمین به ثبت برساند.

اندرومدا

براساس گزارش ساينس، كهكشان اندرومدا، نزديك‌ترين كهكشان مارپيچي به كهكشان راه شيري در تصويري جديد كه توسط تلسكوپ هابل به ثبت رسيده، با كيفيت و جزئيات زيادي ديده مي‌شود. اين تصوير در نشست انجمن نجوم آمريكا نمايش داده شد.

تلسکوپ هابل

اين تصوير تركيبي از هفت هزار عكس است و مساحتي برابر 61 هزار سال نوري از اندرومدار را پوشش مي‌دهد، در حقيقت در اين تكه از اندرومدا مي‌توان نور بيش از 117 ميليون ستاره را مشاهده كرد.

اگرچه اندرومدا در فاصله دو ميليارد سال نوري از زمين قرار دارد، تصوير هابل به اندازه‌اي دقيق هست كه بتوان در آن تك ستاره‌ها و خوشه‌هاي ستاره‌اي را مشاهده كرد. مركز اين كهكشان مملو از ستاره‌هاي كهنسال و سرخ است كه در يك گوشه از تصوير قرار گرفته‌اند.

بازوي مارپيچي كه مركز پرورش ستاره‌هاي اندرومدا به شمار مي‌رود نيز جايگاه ستاره‌هاي آبي‌رنگ و جواني است كه در پس‌زمينه غبارهاي تاريك كيهاني خودنمايي مي‌كنند.

اين تصوير محصول پروژه اي به نام گنجينه پانوراماي هابل اندرومدا است، پروژه‌اي چندين ساله براي مطالعه روي شكل‌گيري و تكامل ستاره‌ها به واسطه نقشه‌برداري از بخشي از صفحه اندرومدا به كمك هابل. اين تصوير تركيبي شامل هفت هزار و 398 بار نوردهي است كه از سال 2010 آغاز شده و تا 2013 ادامه يافته‌است.

کد خبر 283759

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha