مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: شنبه شب نقطه اوج اولین شهاب‌باران سال ۲۰۱۵ میلادی خواهد‌بود، شهاب‌باران ربعی که اولین آتش‌بازی کیهانی را در سال جدید میلادی برای ساکنان زمین به نمایش خواهد‌گذاشت.

براساس گزارش اسپيس، شهاب‌باران‌ها معمولا در ارتباط با صورت فلكي نام‌گذاري مي‌شوند كه در آسمان كانون درخشش آنها به نظر مي‌آيد. از اين رو نام شهاب‌باران برساوشي از نام صورت فلكي برساوش گرفته شده و نام شهاب‌باران جوزايي از نام صورت فلكي جوزا يا جميني.

اما هيچ صورت فلكي با نام ربع يا ربعي وجود ندارد. نام اين شهاب‌باران از صورتكي به همين‌نام در صورت فلكي گاوران مي‌آيد و نقطه اوج شهاب‌‌باران ربعي امشب، سوم ژانويه 2015 بوده و كانون آن نقطه شمالي ساختاري بادبادك مانند در صورت فلكي گاوران خواهد‌بود.

اگرچه در نقطه اوج اين شهاب‌باران نسبت به شهاب‌باران برساوشي مي‌توان شهاب‌هاي بيشتري را مشاهده كرد، اما به دليل كوتاه بودن نقطه اوج اين رويداد،‌احتمال ديدن شهاب‌هاي آن نسبت به شهاب‌باران برساوشي بسيار كمتر است، از اين رو زمانبندي درست در مشاهده اين رويداد آسماني اهميت زيادي دارد.

رصد‌هاي پيشين امكان پيش‌بيني شهاب‌‌باران ربعي را آسانتر كرده‌اند. نقطه اوج اين بارش در شب سوم ژانويه و در ساعت‌9 عصر به وقت گرينويچ خواهد‌بود. در اين مدت كانون بارش به افق شمالي نزديك خواهد بود. با گذشت شب، كانون بارش به شمال شرق آسمان نزديك‌ خواهد‌شد و به اين شكل تعداد بيشتري از شهاب‌ها را مي‌توان در پهنه آسمان، به ويژه در بخش‌هاي شرقي، مشاهده كرد.

کد خبر 282933

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha