مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: ستون‌های خلقت نام تصویری است که تلسکوپ فضایی هابل از ستون‌های عظیم‌ غبارها و گازهای کیهانی در سحابی عقاب، که در فاصله هفت‌هزار سال نوری از زمین قرار گرفته، به ثبت رسانده‌است.

ستون‌های خلقت

انتخاب نام ستون‌هاي خلقت از آن رو بوده‌است كه گازها و غبارهاي اين ستون درحقيقت محلي براي زايش ستاره‌هاي جديد به شمار مي‌روند، و در عين حال به واسطه نور ناشي از ستاره‌هاي همسايه كه به‌تازگي ايجاد شده‌اند، درحال نابودي هستند.

تصوير اين ستون‌ها كه هابل آن را در اول آوريل 1995 به ثبت رسانيد، در وب‌سايت اسپيس به عنوان يكي از 10 تصوير برتر اين تلسكوپ فضايي محبوب انتخاب شد. جف هستر و پاول اسكوون دو دانشمندي هستند كه در عمليات ثبت اين تصوير نقش داشته اند. اين منطقه از سحابي عقاب در سال 2011 توسط تلسكوپ فضايي هرشل، متعلق به آژانس فضايي اروپا، مورد بازديد دوباره قرار گرفته‌است.

ستون‌های خلقت

اولين تصوير هابل از ستون‌هاي خلقت

اين ستون‌ها از هيدروژن‌ سرد و غبارهايي تشكيل شده‌اند كه تحت تاثير فرايند فرسايش نوري ناشي از نور فرابنفش ستاره‌هاي سوزان همسايه قرار گرفته‌اند. برآمدگي انگشت‌مانند در بالاترين نقطه ستون بزرگتر از كل سامانه خورشيدي است و به واسطه سايه گويچه‌هاي گازي تبخيرشونده يا EGGها ايجاد شده‌است. EGGها خود زادگاه ستارگان جديد به شمار مي‌روند.

تصاويري كه تلسكوپ فضايي اسپيتزر از اين ستون‌ها به ثبت رسانده، ابري از گازهاي داغ را در مجاورت ستون‌هاي خلقت نمايش داد كه عده‌اي آن را محصول انفجار ابرنواختري مي‌دانند. شمايل ابر نشان مي‌دهد ابرنواختري كه آن را ايجاد كرده 6 هزار سال پيش از بين رفته‌است. با توجه به فاصله هفت هزار سال نوري كه تا ستون‌ها وجود دارد، مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه اين ستون‌ها درحال حاضر نابود شده‌اند، اما به دليل محدود بودن سرعت نور، تخريب اين ستون‌ها هنوز بر زمين آشكار نشده‌است، اما تا هزار سال ديگر آشكار خواهد شد.

تصويري كه هابل از اين ستون‌ها به ثبت رسانيده، در واقع تركيبي از 32 تصوير مختلف است كه توسط چهار دوربين جداگانه به ثبت رسيده‌اند. تصاوير با كمك نورهايي كه توسط عناصر مختلف درون ستون‌ها ايجاد شده به ثبت رسيده‌اند، از اين رو هريك از تصاوير رنگي متفاوت دارند: رنگ سبز تصوير ناشي از هيدروژن است، رنگ سرخ ناشي از وجود سولفور يونيزه شده و رنگ آبي ناشي از وجود اتم‌هاي يونيزه‌شده اكسيژن.

کد خبر 283304

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha