مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: ژاپن درپی موفقیت در بازگرداندن نمونه خاک از یک سیارک به زمین اکنون قصد دارد برای یافتن مواد ارگانیک ماموریت دیگری را به سوی یک سیارک آغاز کند.

فضاپیما

براساس گزارش ديسكاوري، فضاپيماي روباتيك هايابوساي 2 كه قرار بود روز شنبه توسط راكت H-2A ژاپني از مركز فضايي تانگاشيما به فضا فرستاده شود، به دليل شرايط بد جوي متوقف شد زمان بعدي پرتاب آن به روز دوشنبه موكول شد.

مقصد اين فضاپيما سياركي به‌نام 1999JU3 است، سياركي تاريك و كوچك كه در مداري متقاطع با مدار زمين به دور خورشيد در چرخش است.

اين سيارك كه توسط پروژه LINEAR در سال 1999 كشف شده‌است، سياركي از نوع سيارك‌هاي C است كه دانشمندان معتقدند حاوي كربن، آمينو‌اسيد و مواد معدني آبدار است، مشابه موادي كه در شهاب‌سنگ‌هاي كوندوريتي كربني وجود دارند. به گفته محققان آگاهي درباره وجود اين مواد نه‌تنها اطلاعات ارزشمندي درباره مراحل اوليه شكل‌گيري سامانه خورشيدي در اختيار ما قرار مي‌دهد، بلكه مي‌تواند به درك چگونگي شكل‌گيري حيات روز زمين نيز كمك كند.

ماموريت هايابوساي اصلي در سال 2010 توانست از سياركي از دسته سيارك‌هاي S كه ايتوكاوا نام داشت، نمونه‌هاي خاك به زمين بازگرداند. موفقيتي كه به گفته دانشمندان دستاوردي علمي و تكنولوژيكي بود.

هايابوسا كه اكنون با تغييراتي از قبيل موتور يوني، ژيروسكوپ و ديگر تجهيزات راهي فضا مي‌شود، با دشواري‌هاي تكنيكي كمتري كه متصديان پروژه در ماموريت اول با آن مواجه بودند، سفر خود را آغاز خواهد‌كرد. ماموريت اين فضاپيما بازگرداندن نمونه خاك از سطح سيارك به زمين است.

محققان با تجربياتي كه از ماموريت هايابوساي يك به‌دست آورده‌اند، با پشتوانه علمي‌تري به هدايت اين فضاپيما خواهند‌پرداخت. هايابوساي 2 قرار است در اواسط سال 2018 به سيارك 1999JU3 برسد و يك سال را به بررسي و نمونه‌برداري سپري كند. اين فضاپيما حاوي چهار كاوشگر است كه روي سطح سيارك خواهند نشست و همچنين داراي كاوشگري برخوردي است كه با كوباندن خود به سطح سيارك حفره‌اي جديد را براي بررسي دقيق‌تر ايجاد خواهد‌كرد. درصورتي كه تمامي برنامه‌ها طبق نقشه پيش بروند،‌هايابوساي 2 كپسول نمونه‌هاي خود را در دسامبر 2020 در استراليا به زمين خواهد نشاند.

کد خبر 279744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha