مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: ستون‌های خلقت پس از اینکه برای اولین‌بار در سال ۱۹۹۵ در برابر دیدگان هابل قرار گرفتند، به سرعت به تصویری نمادین از فضای بیکران تبدیل شدند.

براساس گزارش تايم، اكنون به مناسبت بيست و پنجمين سالگرد فعاليت تلسكوپ فضايي هابل كه در ماه آوريل برگزار خواهد‌شد، اين تلسكوپ به گذشته‌ها سفر كرده تا خاطرات خود را با نگاهي دوباره به گوشه‌هاي سحابي عقاب تازه كند.

ستون‌های خلقت

تصوير جديد و شفافي كه به تازگي از اين سحابي در انجمن نجوم آمريكا به نمايش درآمده‌است، نمايي شفاف‌تر، وسيع‌تر و رنگارنگ‌تر از سه ستون گازي عظيم‌الجثه و همسايه‌هاي كيهاني آنها را در نور فروسرخ آشكار مي‌سازد. ناسا مي‌گويد اين تصاوير نشان مي‌دهند ستون‌هاي خلقت در عين‌حال ستون‌هاي نابودگر نيز هستند.

ستون‌های خلقت

پل اسكووِن اخترشناس دانشگاه آريزونا كه برروي رصد اوليه هابل از سحابي عقاب مطالعه كرده‌است از شدت فاني بودن اين ساختارهاي كيهاني ابراز شگفتي مي‌كند. به گفته وي اين ساختارها به سرعت درحال ناپديد شدن در برابر چشمان ما هستند. به گفته وي هاله آبي‌رنگي كه اطراف اين ستون‌هاي متراكم را فراگرفته‌اند موادي هستند كه داغ شده و در ميان فضا تبخير مي‌شوند. اين ستون‌هاي بي‌نظير در يكي از منحصر‌به فرد‌ترين لحظات از روند تكاملي‌‌اش به ثبت رسيده‌اند.

هابل علاوه بر تصوير جديدي اين ستون‌ها كه زادگاه ستارگان به‌شمار مي‌روند، تصويري مجزا در نور فروسرخ را نيز به ثبت رسانده‌است، نسخه‌اي خوفناك از ستون‌هاي خلقت كه ستاره‌ها در آن جلوه‌اي بيشتر دارند.

کد خبر 283285

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha