همشهری آنلاین: هابل هرسال به مناسبت سالگرد تولدش تصویری زیبا را از میان تصاویری که از گوشه و کنار جهان هستی به‌ثبت رسانده منتشر می‌کند. امسال نیز اخترشناسان در آستانه ۲۴ سالگی این تلسکوپ تصویر موجی کیهانی را منتشر ساخته‌اند.

براساس گزارش NBC، تصاویر سالگرد تولد هابل به رسمی سالانه تبدیل شده‌است، تلسکوپی که از 24 آوریل 1990 ماموریت فضایی خود را با همراهی شاتل دیسکاوری ناسا آغاز کرده‌است.

تصویر جدیدی که به مناسبت بیست‌و‌چهارمین سالگرد تولد این تلسکوپ فضایی منتشر شده، یادآور نقاشی مشهور ژاپنی، موج بزرگ است که در قرن نوزدهم توسط هنرمندی به نام کاتسوشیکا هوکوسای خلق شده‌است.

هابل

اما موج هابل توده‌ای از گاز هیدروژن و غبارهای کیهانی در میان سحابی سر میمون است،‌ منطقه مولد ستاره‌ای که در فاصله 6 هزار و 400 سال نوری از زمین در میان صورت فلکی اوریون قرار گرفته‌است. در این تصویر فروسرخ می‌توان ابرهای غبارآلود را دید که نور فرابنفش ناشی از ستاره‌های مرکزی سحابی جلوه‌ای ویژه به آن بخشیده‌است.

موج بزرگ

نقاشی موج بزرگ که در قرن نوزدهم میلادی خلق شده، موجی بزرگ را نمایش می‌دهد که درحال فرود آمدن روی چند قایق است. اثری که تصویر جدید هابل آن را در ذهن هنردوستان زنده می‌کند.

هابل

هابل در سال 2001 نیز از این بخش از سحابی سر میمون در نور مرئی عکاسی کرده‌است،‌ اما تصویر جدید تحت نور فروسرخ و با کمک دوربین جدید هابل ثبت شده‌است. این سحابی تحت شرایط نوری مناسب به‌شکل سر یک میمون دیده می‌شود و همین می‌تواند دلیل انتخاب چنین نامی را برای این سازه کیهانی توجیه کند.

کد خبر 253595
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز