مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: کاوشگر LADEE ناسا قصد دارد تا ۱۴ روز دیگر با شیرجه‌ای مرگبار به‌سوی سطح ماه، حفره‌ای دیگر به چهره آبله‌زده ماه افزوده و به سفر کمتر از یکساله خود پایان دهد.

براساس گزارش میل‌آنلاین، کاوشگر LADEE ناسا قرار است در تاریخ 21 آوریل با بخشی از سطح ماه برخورد کند که در میدان دید زمین قرار نداشته و در منطقه دورافتاده ماه، مکانی که هدف فرود هیچ فضاپیمایی نخواهد بود.

این کاوشگر که ابعادی برابر یک دستگاه خودپرداز دارد، درحال حاضر در ارتفاع سه کیلومتری از سطح ماه پرواز می‌کند نا بتواند در این ارتفاع بسیار پایین به جمع‌آوری اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری بپردازد. کنترل‌کنندگان زمینی نهایت دقت را صرف می‌کنند تا کاوشگر پیش از پایان یافتن سوختش با سطح ماه برخورد نکند.

میدان گرانشی ماه بسیار ناهموار و از هم‌گسسته است، و سطح ماه نیز به اندازه‌ای پرحفره است که LADEE برای برخورد با سطح ماه به مانورهای زیادی نیاز خواهد داشت. به گفته باتلر هاین مدیر پروژه LADEE حتی اگر تمامی این مانورهای طبق برنامه انجام شوند،‌احتمال اینکه کاوشگر پیش از 21 آوریل به ماه برخورد کند وجود دارد زیرا هرلحظه احتمال دارد سوخت این کاوشگر به پایان برسد.

آخرین مانور این کاوشگر در تاریخ 11 آوریل خواهد بود، یعنی چند روز پیش از اولین ماه‌گرفتگی کامل سال جاری که قرار است در 15 آوریل رخ دهد. وقوع ماه‌گرفتگی نیز می‌تواند به سقوط زودهنگام کاوشگر کمک کند.

LADEE  در سپتامبر سال گذشته به سوی ماه پرتاب شد تا بتواند درباره غبارهای سطح ماه و اتمسفر رقیق این همسایه درخشان زمین اطلاعاتی جمع‌آوری کرده و به زمین ارسال کند.

کد خبر 255005
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز