مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناسا تصویری زیبا و شگفت‌انگیز را از خوشه‌ای باستانی با بیش از ۱۰۰ هزار ستاره درخشان که توسط تلسکوپ هابل به‌ ثبت رسیده‌است را منتشر کرد.

تلسکوپ هابل

براساس گزارش تلگراف، این تصویر جدید خوشه‌ای کروی به نام مسیه 5 یا M5 را نمایش می‌دهد که ناسا در توضیح آن از توضیحات چارلز مسیه، اخترشناس قرن هجدهمی درباره خوشه‌های کیهانی و سحابی‌ها استفاده کرده و در توصیف این تصویر نوشته است: سحابی زیبا که در میان صورت فلکی میزان و اژدر کشف شده‌است.

این توصیف از آن جهت جالب توجه است که به نظر مسیه M5 را یک سحابی می‌دانسته‌است،‌ یعنی به‌جای اینکه این خوشه را مجموعه‌ای از ستاره‌ها ببیند، ابری از غبارهای کیهانی و گازها می‌دیده‌است. هویت حقیقی این سحابی تا پس از پیشرفت تکنولوژی‌های رصد آشکار نشد.

به گفته ناسا این خوشه که دارای بیش از 100 هزار ستاره‌است، توسط نیروی گرانش به یکدیگر متصل شده و در منطقه‌ای به شعاع  165 سال نوری متراکم شده‌است.

این تصویر جدید را تلسکوپ هابل از فاصله 20 سال نوری این خوشه به‌ثبت رسانده است. گفته می‌شود این خوشه ستاره‌ای قدیمی‌ترین خوشه ستاره‌ای کروی است و درحدود 13 میلیارد سال قدمت دارد.

تلسکوپ هابل

ستاره‌های سرخ درون این خوشه ستاره‌های سالخورده‌ای هستند که درحال تبدیل شدن به کوتوله‌های سرخ هستند، ستاره‌های آبی و زرد ستاره‌های جوانتری هستند که در سرتاسر این خوشه پراکنده‌اند.

تلسکوپ هابل بیست‌و‌چهارمین سال مدارگردی خود را پشت سر می‌گذارد، این تلسکوپ در 24 آوریل 1990 با کمک شاتل دیسکاوری به فضا ارسال شد و تاکنون توانسته به فعالیت‌های تحقیقاتی خود ادامه دهد و چشمی باشد برای انسان‌هایی که مشتاق دیدن نادیده‌های فضایی هستند.

کد خبر 257505
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز