مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۴:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلسکوپ فضایی هابل نمای عمیق و جدیدی از سحابی رطیل را شکار کرد

اسرار سحابی رطیل در قاب هابل

به گزارش ایسنا، تلسکوپ هابل بیش از 800 هزار ستاره و پیش‌ستاره را در این سحابی شکار کرده است.

مشاهدات جدید به عنوان بخشی از "برنامه گنجینه رطیل هابل" به دست آمده‌اند که پس از تکمیل، فهرست بزرگی از مشخصه‌های ستاره‌ای را برای کمک به منجمان در مطالعه طیف وسیعی از عناوین مهم و مرتبط با شکل‌گیری ستاره‌ای ایجاد خواهد کرد.

نمای مادون‌قرمز نزدیک ارسال‌شده، ستاره‌های تازه‌شکل‌گرفته‌ای را به نمایش می‌گذارد که اغلب در ابرهای غبار جاسازی شده‌اند و فقط نور مادون‌قرمز نزدیک می‌تواند از میان این ابرها عبور کند.

سحابی رطیل که 30 Doradus نیز نام دارد، یک منطقه‌ تولد ستاره‌ای است که 170 هزار سال نوری از زمین فاصله داشته و در "ابر ماژلانی بزرگ" واقع شده‌ است.

چون این سحابی شامل نزدیک‌ترین ابرخوشه‌های ستاره‌ای قابل‌مشاهده است، آزمایشگاه نزدیکی برای مشاهده توفان آتشین تولد ستاره‌ای به شمار می‌آید که در جهان آغازین معمول بوده است.

تلسکوپ فضایی هابل می‌تواند ستارگان منفرد، بسیاری از پیش‌ستاره‌های قرمزرنگ، غول‌های سرخرنگ پا به سن گذاشته و ابرغول‌ها را رصد کند و این موضوع به منجمان، دیدگاه‌های جدیدی را در خصوص تولد و تکامل ستارگان می‌دهد.

موزائیک عظیم این تلسکوپ 438 تصویر جداگانه را در خود جای داده و این نما در حال آشکارسازی بسته‌های شکل‌گیری ستاره‌ای است که برای تبدیل به خوشه‌های بزرگ‌تر در یکدیگر ادغام می‌شوند.

کد خبر 245825
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز