سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رشته‌های درهم‌تنیده ماده تاریک در ساختار شبکه کیهانی که در زیر لایه جهان مرئی پنهان شده‌ برای اولین‌بار مشاهده شدند.

شبکه کیهانی

براساس گزارش BBC، نظریه‌های کیهان‌شناسی پیش‌بینی می‌کنند که کهکشان‌ها در میان شبکه‌ای کیهانی از ماده که بیشترین بخش آن را ماده تاریک تشکیل می‌دهد، درهم تنیده‌ شده‌اند.

اکنون اخترشناسان برای اولین بار موفق شده‌اند اولین تصویر مستقیم از بخشی از این شبکه را با بهره‌گرفتن از این حقیقت که اجرامی درخشان به نام کوازار می‌توانند به عنوان نور فلش کیهانی عمل کرده و نورکافی برای ردیابی ماده تاریک را فراهم آورند،‌ به ثبت رساندند.

شبکه کیهانی

این کوازار که در فاصله 10 میلیارد سال نوری از زمین قرار گرفته در زاویه بسیار مناسبی می‌درخشد و می‌تواند ابرهای گازی را به وضوح نمایش دهد. کیهان‌شناسان سال‌ها برای شبیه‌سازی ساختار جهان از شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌کردند تا بتوانند مدل استاندارد کیهان‌شناسی را ایجاد کنند. برای ایجاد این مدل از پس‌زمینه ماکروویو که با رصد جهان اولیه قابل رویت در ارتباط بوده و توسط تجهیزاتی از قبیل رصد‌خانه پلانک مشاهده می‌شود استفاده شده‌است.

محاسبات کیهان‌شناسان نشان می‌دهد که با رشد و شکل‌گیری جهان هستی، ماده در قالب رشته‌ها و گره‌هایی تحت سلطه نیروی گرانش به شکل خوشه‌‌هایی درمی‌آید،‌ درست مانند یک شبکه غول‌آسای کیهانی.

این یافته‌ها حاصل رصد‌های انجام گرفته توسط تلسکوپ 10 متری کک در هاوایی بوده و توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا و موسسه ماکس‌پلانک منتشر شده‌است. این اولین رصد مستقیم گازهای سردی است که شبکه کیهانی را ایجاد می‌کنند.

این شبکه کیهانی نشان می‌دهد که مدل استاندارد عمدتا از ماده تاریک ساخته شده‌است. ماده تاریک که به صورت ذاتی نامرئی است به واسطه عوارض گرانشی که بر نور مرئی و ماده معمولی از خود به جا می‌گذارد قابل ردیابی است. توده‌های بزرگی از ماده تاریک نور مجاورش را طی فرایندی به نام بزرگنمایی گرانشی منحرف ساخته و امکان محاسبه توزیع این ماده را فراهم خواهد آورد.

اما استفاده از این تکنیک برای دیدن ماده تاریک در فواصل بسیار دور بسیار دشوار است. رشته‌های درخشان هیدروژن در این رصد جدید پرده از چهره تاریک رشته‌های ماده تاریک برداشته‌اند،‌ رشته‌هایی که به واسطه نیروی گرانش جذب رشته‌های هیدروژنی شده‌اند.

باوجود اینکه این رصد جدید شبیه‌سازی‌های کلی از شبکه‌ ساختار رشته‌ای کیهانی را تایید می‌کند، نتیجه به دست آمده از تحقیق جدید نشان می‌دهد میزان گاز موجود در این سحابی بزرگ 10 برابر بیشتر از شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای بوده‌است.

کد خبر 246636

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز