مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناسا تصویری از سیارکی را منتشر کرده که روز گذشته از فاصله‌ای نزدیک از سیاره زمین عبور کرد، سیارکی که در مدار خود یک ماه دارد.

براساس گزارش ديسكاوري، سيارك BL86 2004 كه در تاريخ 26 ژانويه از كنار زمين عبور كرد، در مدار خود يك ماه دارد كه مي‌توان آن را در تصاويري كه ناسا از سيارك به ثبت رسانده مشاهده كرد. اين سيارك 325 متري كه در ساعت 11:19 بامداد به وقت شرقي از كنار زمين عبور كرد، در حين عبورش جرمي ديگر را نيز به دنبالش داشت.

سیارک

فاصله عبور اين سيارك از كنار زمين سه برابر فاصله ماه تا زمين بوده‌است، يعني فاصله‌اي برابر 1.2 ميليون كيلومتر. تصوير اين سيارك توسط شبكه آنتن 70 متري اعماق فضا در گلدستون كاليفرنيا به ثبت رسيده‌است. اين تلسكوپ همچنين توانسته جزئياتي دقيق از اين سيارك را نيز به ثبت برساند. در تصاوير ناسا سيارك در حين حركت به دور خود مي‌چرخد و در هر چرخش تنوع ساختاري سطحي خود را به نمايش مي‌گذارد.

اگرچه احتمال برخورد اين سيارك با زمين صفر بود، اين جرم كيهاني توجه بسياري را نسبت به خود جلب كرد زيرا تا سال 2027 سياركي به اين اندازه از چنين فاصله نزديكي از كنار زمين عبور نخواهد‌كرد.

دانشمندان با استفاده از اطلاعات به ثبت رسيده مي‌توانند ساختار سيارك و الگوي مداري آن را درك كنند، همچنين اين نمونه نشان داد رصد سيارك‌ها مي‌تواند شگفتي‌هايي از قبيل همراه داشتن ماه در مدارشان را نيز در مورد اين اجرام كيهاني آشكار سازند.

ناسا تخمين مي‌زند 16 درصد از سيارك‌هاي بالاي 200 متر داراي همراهي مشابه به خود يا قمرهايي مدارگرد هستند، از اين رو جمع‌آوري چنين اطلاعاتي مي‌تواند دقت چنين تخمين‌هايي را افزايش داده و ديدگاهي واضح‌تر را نسبت به سيارك‌هاي نزديك به زمين ايجاد كند.

کد خبر 285514

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha