همشهری آنلاین: با کاهش چشمگیر قیمت نفت در سال ۲۰۱۴ و بیم و امیدها در خصوص تغییرات آب و هوایی، بحث انرژی‌های تجدیدپذیر بار دیگر مورد توجه ویژه قرار گرفتند.

به گزارش ایسنا، برخی مانند "ریچارد برانسون" مالک شرکت ویرجین گالاکتیک معتقدند که کاهش قیمت نفت می‌تواند اثرات محدودکننده‌ای بر انرژی خورشیدی داشته باشد؛ گروه دیگری نیز بر این باورند که قیمت نفت، بر قیمت سوخت حمل و نقل بیش از بازارهای تولید انرژی، به‌ویژه حوزه در حال رشد انرژی خورشیدی، اثر می‌گذارد.

به هر حال قیمت‌ نفت در سال جدید میلادی، بر حوزه انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر بی‌تأثیر نخواهد بود.

کارشناسان امیدوارند که توافقنامه بین‌المللی مانند توافقنامه کپنهاگ در سال 2009، در اجلاس پاریس 2015 منعقد شود تا مسیر را برای توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر هموار کند.

طبق پیش‌بینی کارشناسان، سال 2014 نقطه اوج استفاده از انرژی خورشیدی بود، اما در عین حال سایر انرژی‌های تجدیدپذیر مانند استفاده از توربین‌های بادی نیز مورد توجه ویژه قرار گرفتند.

  • انرژی خورشیدی

استفاده از انرژی خورشیدی به‌عنوان یک منبع تجدیدپذیر، به نقطه اوج خود رسیده است؛ در آمریکا با استفاده از ظرفیت پنل‌های فتوولتائیک نصب شده، بیش از 16.1 گیگاوات انرژی تولید می‌شود و طرح دیگری برای تولید 1.4 گیگاوات انرژی در حال تکمیل است.

بر اساس گزارش انجمن صنایع انرژی خورشیدی، نرخ رشد جدید انرژی خورشیدی طی سال 2012 بالغ بر 9.6 درصد بوده است.

کشور آلمان نیز بیش از نیمی از برق خود را از طریق انرژی خورشیدی به‌ویژه در روزهای آفتابی ماه ژوئن تأمین می‌کند.

  • توربین‌های بادی فراساحلی

استفاده از انرژی باد و ساخت توربین‌های بادی در میان دریا در سال 2014 به شدت مورد توجه قرار گرفت. وزارت انرژی آمریکا با تأمین بودجه 150 میلیون دلاری پروژه Cape Wind موافقت کرد و کار ساخت از اوایل 2015 آغاز خواهد شد.

پروژه مزرعه بادی Block Island نیز از اوایل سال جدید میلادی وارد مرحله ساخت و تکمیل توربین‌های بادی می‌شود. اروپا نیز از ظرفیت هفت هزار مگاواتی توربین‌های بادی برای تأمین انرژی استفاده می‌کند.

  • قدرت امواج

یکی دیگر از انرژی‌های تجدیدپذیر بر پایه دریا، استفاده از قدرت امواج است؛ اما این منبع دست‌نخورده انرژی در سال 2014 شاهد پیشرفت محدودی بود.

طراحی و تحقیقات برای استفاده حداکثری از انرژی امواج در حال پیگیری هستند، اما هنوز طرح جامعی برای اتصال یک شبکه بزرگ جهت استفاده از قدرت امواج ارائه نشده است؛ انتظار می‌رود که تا پایان دهه جاری میلادی امکان بهره‌برداری از این منبع انرژی فراهم شود.

کد خبر 283311

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha