همشهری آنلاین: رئیس مرکز تحقیقات بیوانرژی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه استان خوزستان دارای پتانسیل و ظرفیت خدادادی در زمینه انرژی خورشیدی است، گفت: با بکارگیری سلول‌های خورشیدی در ۲۰ درصد بیابان‌های خوزستان، می‌توان از ظرفیت این استان برای تأمین برق کشور بهره برد که راه‌اندازی مرکز تحقیقاتی انرژی خورشیدی در دانشگاه شهید چمران گامی مهم در این راستا محسوب می‌شود.

به گزارش موج، دکتر برات قباديان در نشست با هيأت رئيسه، مديران مراکز تحقيقاتي و اساتيد فعال پژوهشگر دانشگاه شهيد چمران اهواز، افزود: پتانسيل خدادادي در خوزستان وجود دارد که بي‌نظير و منحصر به فرد است اما در دانشگاه‌ها اصلاً به آنها پرداخته نمي‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات بیوانرژی دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان كرد: اگر در 20 درصد بيابان‌هاي لم‌يزرع خوزستان با بکارگيري سلول‌هاي خورشيدي، برق توليد شود، مي‌توان برق استان و کشور را تامين کرد.

قباديان گفت: در صورت تاسيس مرکز تحقيقاتي در زمينه انرژي خورشيدي در دانشگاه شهيد چمران اهواز، مي‌توان به کل جنوب کشور درب خش استفاده از انرژي خورشيدي خدمات ارائه داد.

مشاور معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم همچنين از تشکيل كارگروه مشورتي با حضور همه معاونان پژوهش و فناوري بعد از انقلاب خبر داد و گفت: در اين کارگروه، برنامه‌هاي راهبردي با در نظر گرفتن اسناد بالادستي مانند سند جامع علمي کشور، سياست‌‎هاي کلي نظام در بخش علم و فناوري، برنامه‌هاي توسعه و اسناد قانوني مجلس در حال بحث و تدوين است که هيأت امناي دانشگاه‌ها اين برنامه‌هاي راهبردي را ابلاغ خواهند کرد و از اين پس، مبناي ارزشيابي و رتبه‌بندي دانشگاه‌ها بر اساس آن خواهد بود.

قباديان بر ضرورت توجه به دانشگاه کارآفرين و راه‌اندازي رشته‌هاي تقاضامحور تاکيد کرد و گفت: در حال حاضر نزديك به 5 ميليون دانشجو در کشور مشغول تحصيل هستند در حالي که دولت نمي‌تواند سالانه يک ميليون شغل براي فارغ‌التحصيلان ايجاد کند و اگر نگرش عوض نشود، وضعيت آينده وخيم و بسياري از دانشگاه‌ها حذف مي‌شوند.

کد خبر 286013

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha