همشهری آنلاین: قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام افزایش مصرف مخدر شیشه در کشور و رشد ۳۶ درصدی ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی، مخالفت ستاد با حذف اعدام قاچاقچیان را اعلام کرد.

علیرضا جزینی

به گزارش ايسنا، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر به اعلام آخرین آمار از اعتیاد و اقدامات انجام شده درخصوص پیشگیری، درمان، کاهش آسیب و توانمندسازی در هشت ماهه اول امسال پرداخت.

علیرضا جزینی در نشست خبری که به منظور ارائه گزارش عملکرد هشت ماهه ستاد مبارزه با مواد مخدر ترتیب داده شده بود، با بیان اینکه این ستاد دارای استراتژی متوازن است و موضوع مقابله، پیشگیری، درمان، کاهش آسیب و توانمندسازی از راهبردهای اصلی آن است، اظهار کرد: متناسب با هرکدام از موضوعات، فعالیت‌هایی را تدوین کردیم که شمار آن به 346 مورد می‌رسد.

وی افزود: نخستین استراتژی ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه پیشگیری چند محیط از جمله محیط‌های آموزشی، اداری، محلات و خانواده‌ها را مدنظر داریم. در محیط خانواده آموزش‌های مهارت‌های زندگی، سبک فرزندپروری و پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر دنبال می‌شود. براین اساس طی هشت ماهه اول امسال، 680 هزار نفر از اعضای خانواده‌ها تحت آموزش قرار گرفتند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 49 درصد رشد را نشان می‌دهد.

  • رشد آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد در مدارس، خوابگاه‌های دانشجویی و زندان ها

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در سال گذشته هشت درصد مدارس تحت آموزش‌های پیشگیرانه اعتیاد قرار گرفتند، گفت: در برنامه پیشگیرانه مدرسه و مراقبت اجتماع‌محور در مقطع ابتدایی، 59 هزار دانش‌آموز آموزش دیدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3.7 درصد رشد را نشان می‌دهد. در برنامه آموزش مهارت‌های مقابله‌ای در مدارس متوسطه اول، 44 هزار و 500 دانش‌آموز تحت آموزش قرار گرفتند که 12 درصد رشد را نشان می‌دهد و در برنامه مدارس عاری از خطر نیز که برای مقطع متوسطه دوم در نظر گرفته شده بود، 47 هزار و 200 نفر آموزش دیدند که از سه درصد رشد حکایت می‌کند.

جزینی افزود: همچنین در برنامه پیشگیری از اعتیاد در خوابگاه‌های دانشجویی 17 هزار نفر آموزش‌های عمومی را گذراندند. درخصوص ارتقای مهارت‌های پیشگیرانه اعتیاد در زندان‌ها نیز 28 هزار و 300 نفر تحت آموزش قرار گرفتند که از رشد پنج درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار بودند. در محیط‌های کاری نیز 465 هزار نفر با 677 تیم آموزش‌های لازم را دریافت کردند.

وی به تهیه و تولید فیلم‌های آموزشی مخصوص کارکنان دولت، تولید 579 برنامه تلویزیونی در حوزه پیشگیری با 45 درصد رشد، بارگذاری انیمیشین‌های پیشگیرانه در فضای مجازی و تولید 84 برنامه در هر برنامه تلویزیونی در هر استان، از دیگر برنامه‌هایی است که تاکنون انجام شده است.

  • راه‌اندازی تشکل دانش‌آموزی همیاران سلامت روان در سال جاری

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: ارتقای سایت پیشگیری نوین که 600 هزار نفر بازدید داشته است، از جمله دیگر اقدامات ماست که 62 درصد بازدیدکنندگان سایت از ایران، 31 درصد از آمریکا، 5 درصد از انگلیس، یک درصد از رومانی بوده‌اند. همچنین راه‌اندازی تشکل دانش‌آموزی به عنوان همیاران سلامت روان در سال جاری صورت پذیرفته است.

  • جمع‌آوری و ارجاع 50 هزار معتاد کشور به مراکز ماده 16

وی به مرور اقدامات انجام شده در حوزه درمان پرداخت و گفت: 17 مرکز درمان و کاهش آسیب معتادان تحت مدیریت دبیرخانه داریم. در هشت ماهه اول امسال 15 هزار و 400 نفر معتاد جمع‌آوری و به مراکز ماده 16 ارجاع شدند، البته آمار جمع‌آوری معتادان در سراسر کشور 50 هزار نفر بوده است.

  • ارائه خدمات کاهش آسیب توسط 54 تیم سیار در مراکز آلوده

جزینی با بیان اینکه 129 مرکزی گذری کاهش آسیب داریم که به 46 هزار نفر خدمات کاهش آسیب در هشت ماهه اول امسال ارائه دادند، گفت: در 51 مرکز سرپناه شبانه، 27 هزار نفر اقامت و خدمات داده شده است و 160 تیم وابسته به مراکز گذری و همچنین 54 تیم مستقل سیار در حوزه معتادان انجام وظیفه کرده‌اند و در مراکز آلوده، خدمات کاهش آسیب ارائه کردند.

  • کمتر از 5 درصد مراکز ترک اعتیاد دولتی هستند

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: 572 هزار پرونده فعال در ارتباط با دریافت خدمات درمان سوء مصرف تاکنون گزارش شده که 41 هزار و 200 مورد مربوط به زنان است و 5 هزار و 139 مرکز داریم که 4000 مرکز دارای مجوز از دانشگاه علوم پزشکی و 1140 مرکز دارای مجوز از سازمان بهزیستی هستند. در مجموع از این تعداد 4900 مرکز در بخش غیردولتی (95.03درصد) و 239 مرکز در بخش دولتی (4.07 درصد) فعالیت می‌کنند.

  • پلمپ 833 مرکز ترک اعتیاد غیر مجاز طی 8 ماه امسال

وی به روند برخورد با مراکز غیر مجاز ترک اعتیاد اشاره و عنوان کرد: طی هشت ماهه اول امسال، 1530 مرکز را رصد کردیم که 833 مرکز پلمپ و تعطیل شدند و 507 مرکز در مسیر کسب مجوز قرار گرفتند ولی اکنون 190 مرکز غیرمجاز داریم که قرار است با آنها برخورد شود. همچنین موضوع به مراجع ذی‌ربط ارجاع شده است.

  • مرگ 1762 نفر بدلیل مصرف مواد مخدر/ رشد 8.6 درصدی مرگ مصرف کنندگان مواد مخدر نسبت به سال گذشته

جزینی ضمن اعلام این خبر که طی هشت ماهه اول امسال 1762 نفر به علت مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند، گفت: اعتیاد پس از تصادفات دومین عامل مرگ و میر است و این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8.6 درصد رشد را نشان می‌دهد.

  • مصرف بیش از اندازه و ناخالصی مواد علت عمده مرگ مصرف کنندگان مواد مخدر

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: علت اساسی مرگ و میر مصرف بیش از اندازه و ناخالصی موادی است که خرید و فروش می‌شوند.

  • رشد 36 درصدی روند ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی در کشور

وی در ادامه اعلام کرد: علت ابتلا به ایدز 67 درصد از معتادان، استفاده از سرنگ مشترک بوده اما اکنون این آمار به علت اقدامات کاهش آسیب به 45 درصد تقلیل یافته است اما روند ابتلا به ایدز در کشور از طریق روابط ناسالم جنسی 36.07 درصد رشد نشان می‌دهد.

جزینی با بیان اینکه نهایی شدن پروتکل درمان نگهدارنده متادون و همچنین پروتکل درمان کودکان و نوجوانان از جمله اقداماتی است که در کمیته درمان ستاد پیگیری و به نتیجه رسید، اظهار کرد: نهایی شدن پروتکل مراکز اقامتی میان مدت و همچنین تشکیل هیات عالی نظارت و بازرسی از مراکز درمان متشکل از نماینده وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، سازمان نظام پزشکی و ستاد مبارزه با موادمخدر نیز از جمله دیگر اقدامات کمیته درمان است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به تبیین عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه مشارکت‌های مردمی پرداخت و گفت: تعداد سازمان‌های مردم نهاد در هشت ماهه اول امسال از 1208 سازمان به 2089 سازمان رسیده و نشان‌دهنده افزایش 73 درصدی سمن‌های حوزه اعتیاد است. از این میزان 867 سمن مربوط به حوزه پیشگیری است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 43 درصد رشد داشته است. تعداد سمن‌ها در حوزه درمان با 87 درصد رشد به 1031 مورد و سمن‌های حوزه کاهش آسیب با 289 درصد رشد، به 191 مورد رسیده است. امسال 233 مرتبه از سمن‌ها بازدید کردیم و بانک اطلاعاتی سمن‌ها را تکمیل کردیم.

وی به تشکیل کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز درمان سوء مصرف مواد که با 5500 پزشک فعالیتش را آغاز کرد نیز اشاره کرد.

جزینی با اشاره به توانمندی‌های انجام شده با وزارت ورزش و جوانان گفت: مشارکت در طرح خانه‌های ورزش روستایی در 100 روستا در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی، برگزاری 990 مسابقه ورزشی در 24 استان و برپایی 178 کارگاه آموزشی ویژه مدیران ورزشی و باشگاه‌های ورزشی از جمله اقداماتی است که با همکاری وزارت ورزش و جوانان انجام شده است.

  • تماس‌ 226 هزار و 500 نفر با خط ملی مشاوره اعتیاد/ 16 درصد تماس‌گیرندگان مصرف کننده بودند

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به تبیین عملکرد خط مشاوره ملی اعتیاد با مشاره 09628 پرداخت و گفت: طی هشت ماهه اول امسال 226 هزار و 528 نفر با این خط تماس گرفتند که از رشد 120 درصدی برخوردار است. 83 درصد تماس‌گیرندگان زن و 17 درصد مرد بودند. 16 درصد مصرف کننده و 84 درصد غیرمصرف کننده بودند، 48 درصد سوال‌ها مربوط به شیشه و 21 درصد سوال‌ها مربوط به تریاک بوده است. بیشترین تماس‌ها به ترتیب از استان‌های تهران، مازندران، اصفهان، فارس، خراسان‌رضوی و گیلان انجام شده است و هفت درصد تماس‌گیرندگان از طریق رسانه ملی با خط ملی مشاوره اعتیاد آشنا شده بودند.

  • اشتغال 500 معتاد بهبودیافته تا پایان امسال

وی با بیان اینکه حرفه‌آموزی و اشتغال‌زایی معتادان بهبود یافته را دنبال می‌کنیم، گفت: طی برنامه‌ای در تلاش هستیم تا 500 نفر از معتادان بهبود یافته را تا آخر امسال مشغول به کار کنیم. در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با صندوق مهر امام رضا(ع) و 50 کارگاه و سمن فعال به امضا رسیده است تا بتوانیم 10 طرح اشتغال‌زایی که طراحی کرده‌ایم را اجرا کنیم.

  • پیش‌بینی اختصاص 30 میلیارد تومان به امر درمان و بیمه معتادان در بودجه 94

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر به آخرین وضعیت بیمه درمان معتادان اشاره و عنوان کرد: امسال تعرفه خدمات درمان اعتیاد در بخش دولتی در یازدهم آذرماه به تصویب هیات وزیران رسیده و مشکلات مربوط به بیمه درمان اعتیاد مرتفع شده است. بودجه‌ای که برای پیگیری درمان بیمه معتادان از سوی ستاد تخصیص یافته بود 30 میلیارد در سال جاری پیش‌بینی شده و برای سال 94 در لایحه بودجه نیز 30 میلیارد تومان پیش بینی شده است، البته سازمان بیمه سلامت اعلام کرده که باید 700 هزار نفر را تحت پوشش ببرد اما این مبالغ و اعتبارات تخصیص یافته، کفایت نمی‌کند.

جزینی با بیان اینکه در حوزه حرفه‌آموزی با سازمان فنی و حرفه‌ای تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسانده‌ایم، گفت: براین اساس این سازمان باید تا آخر امسال 25 هزار نفر را تحت آموزش قرار دهد.

  • کشف 495 تن مواد مخدر و 33 میلیون و 300 هزار قرص و آمپول / دستگیری 234 هزار نفر در سال جاری

وی در این نشست خبری به اقدامات انجام شده در حوزه مقابله با عرضه و توزیع موادمخدر پرداخت و عنوان کرد: کشفیات انواع مواد مخدر 438 تن بوده است که با منشاء تریاک به 495 تن می‌رسد. 234 هزار نفر دستگیر شده‌اند که 52 هزار نفر از معتادان هستند و به مراکز درمان 15 و 16 ارجاع داده شدند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: همچنین 33 میلیون و300 هزار قرص و آمپول کشف شد. تاکنون 693 قبضه سلاح از اشرار کشف شده که 21 درصد افزایش و رشد نسبت به مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد. همچنین 11 نفر از همکاران امنیتی و انتظامی ما در جریان مقابله با قاچاقچیان به شهادت رسیدند. میزان درگیری‌های مسلحانه 1476 مورد بود که 30 درصد رشد دارد.

  • انهدام 192 آشپزخانه تولید شیشه در سال جاری

جزینی ضمن اعلام این خبر که طی 8 ماهه اول امسال 192 آشپزخانه تولید شیشه منهدم شد، گفت: آمار کشف شیشه در این مدت 1600 کیلوگرم بوده است و می‌توان گفت کشفیات به ترتیب به تریاک، حشیش، هروئین، مروفین و شیشه مربوط می‌شود.

  • رشد 75 درصدی کشفیات موادمخدر در مرزها و حاشیه مرزها

وی به رشد 75 درصدی کشفیات مواد مخدر در مرزها و حاشیه مرزها اشاره و عنوان کرد: ناجا در 130 کیلومتر فضای مرزی 44 برجک، هشت پایگاه و گروهان مرزی را در جنوب سیستان افتتاح کرده است.

  • کشف 24 تن مواد مخدر در جریان پاکسازی مناطق آلوده

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: 24 تن از مواد مخدر مکشوفه در جریان پاکسازی از مناطق آلوده بدست آمده است که 109 درصد رشد دارد. همچنین 76 هزار و 500 نفر از دستگیرشدگان از مناطق آلوده جمع‌آوری شده‌اند.

  • سود تولید موادمخدر در افغانستان

جزینی در ادامه به کشت خشخاش در افغانستان اشاره و عنوان کرد: در سال 2012، 154 هزار هکتار از زمین‌های افغانستان در 15 استان زیر کشت خشخاش بوده و 3700 تن مواد مخدر حاصل آن بوده است. در سال 2013، 209 هزار هکتار در 17 استان به زیر کشت رفته و 5900 تن مواد مخدر تولید شده است اما در سال 2014 زمین‌های زیر کشت افغانستان به 240 هزار هکتار در 19 استان رسیده و 7000 تن تریاک تولید شده است. میزان سود حاصله در هر هکتار 4600 دلار گزارش شده است و در مجموع سود تولید مواد مخدر در افغانستان به 85 میلیارد دلار می‌رسد. متاسفانه 90 درصد تریاک دنیا در افغانستان تولید می‌شود و 9 ولایت جنوبی آن 89 درصد تریاک را تامین می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حوزه روابط بین‌الملل نیز اقدامات موثری در حال انجام است، گفت: مبادله اسناد دوجانبه و چند جانبه از ابتدای امسال تاکنون 10 مورد و شرکت در نشست‌های داخلی و اجلاس منطقه‌ای 44 مورد انجام شده است.

  • تهیه دستورالعمل جلوگیری از مرگ و میر معتادان تا هفته آینده

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه این نشست خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد و در ادامه به اقدامات انجام شده برای جلوگیری از مرگ و میر معتادان به علت اعتیاد گفت: هفته گذشته کمیته ویژه‌ای در رابطه با این موضوع تشکیل شد و دستورالعمل آن تا هفته آینده تدوین می‌شود.

  • افزایش آمار مصرف کنندگان شیشه

جزینی درباره آمار مربوط به مصرف شیشه در سال جاری اظهار کرد: یک میلیون و 325 هزار معتاد در کشور داریم که از این تعداد 26 درصد برابر با شیوع‌شناسی سال 1390 شیشه مصرف می‌کنند و برابر یافته‌ها، این آمار رو به افزایش است.

وی افزود: از مجموع آمار معتادان 10 درصد به زنان اختصاص دارد.

  • توافق با شهرداری و بهزیستی برای اسکان و ساماندهی معتادان کارتن‌خواب

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در پاسخ به پرسشی درباره معتادان کارتن‌خواب در تهران گفت: به دنبال توافقی که با شهرداری داشتیم، قرار است ظرفیتی برای جمع‌آوری و ساماندهی و اسکان 6800 معتاد تا آخر امسال آماده شود. همچنین سه مرکز را نیز بهزیستی معرفی کرده است. در تلاش هستیم فضایی فراهم شود تا معتادان بی‌خانمان را ساماندهی کنیم. 10 درصد معتادان کارتن‌خواب زن و 90 درصد مرد هستند.

  • راه‌اندازی کمپ ترک اعتیاد کودکان در تهران هنوز تایید نشده

جزینی در پاسخ به پرسشی درباره راه‌اندازی کمپ ترک اعتیاد کودکان در تهران گفت: مرکز ویژه ترک اعتیاد کودکان را به صورت نمونه در استان سیستان راه ‌اندازی کردیم اما کمپ ترک اعتیاد کودکان در تهران هنوز به تایید دبیرخانه نرسیده و آماری نیز درباره کودکان معتاد نداریم. آمارهای مربوط به اعتیاد از سن 15 سالگی گزارش می‌شود.

  • وجود 40 نقطه آلوده در تهران

وی با بیان اینکه 40 نقطه آلوده در سطح تهران داریم، گفت: مهم برای ما جمع‌آوری معتادان نیست بلکه نگهداری از آنهاست.

  • مخالفت ستاد مبارزه با مواد مخدر با حذف "اعدام" قاچاقچیان

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در پاسخ به پرسشی درباره نظر ستاد مبارزه با مواد مخدر درخصوص تخفیف مجازات قاچاقچیان گفت: این موضوع مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام است و هر اصلاحی باید از سوی همین مرجع صورت بگیرد نه مجلس. ستاد مبارزه با موادمخدر مخالف حذف اعدام است.

جزینی همچنین درباره شنیده‌هایی پیرامون انحلال مراکز درمانی ترک اعتیاد و انتقال آن به خانه‌های بهداشت گفت: ما اساسا با این امر مخالف هستیم و معتقد به ساماندهی و کمک به افراد معتاد هستیم و اگر این امر بخواهد به شبکه‌های بهداشت برود، این امر زمین گذاشته خواهد شد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در پایان درباره بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال آینده گفت: این بودجه نسبت به امسال افزایشی نداشته و 140 میلیارد تومان در لایحه بودجه پیش‌بینی شده است.

کد خبر 281117

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha