سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۷
۰ نفر

آماری که از سوی مسئولان بهداشتی کشور همزمان با روز جهانی ایدز یعنی اول دسامبر (دهم آذرماه) درباره این بیماری ارائه شد، نشان می‌دهد که در این زمینه هنوز اوضاع خیلی بحرانی نیست اما پیشگیری خطرناک‌ترین بیماری قرن باید به جد چاره‌اندیشی شود.

HIV

 البته گرچه به اذعان مسئولان، شيب ابتلا به ايدز در ايران سرعت بالايي ندارد و حتي به گفته دكتر علي سياري، معاون بهداشتي وزير بهداشت، اپيدمي ايدز در ايران نداريم اما اگر تغيير الگوي انتقال ايدز، جدي گرفته نشود، تا سال‌هاي ديگر اين شيب بسيار تندتر خواهد شد و ممكن است موج سوم ايدز، ايران را با تهديد جدي مواجه كند.

معاون بهداشتي وزير بهداشت روز گذشته و در همايش روز جهاني ايدز اعلام كرد: تعداد كل موارد ابتلا به ايدز در كشور 28هزار و 663مورد است و تخمين زده مي‌شود كه 85هزار مبتلا به اين بيماري در كشور وجود داشته باشد. درحالي‌كه حدود 15صدم درصد جمعيت 15تا 60سال كشور به ايدز مبتلا هستند، 45.5درصد از انتقال ايدز به روش اعتياد تزريقي، 26.8درصد به روش آميزشي و 2.9درصد نيز به روش انتقال از مادر به جنين است. ميزان شيوع اين بيماري در معتادان تزريقي 15درصد و در زنان با رفتارهاي پرخطر 4.5درصد است. علاوه بر اين، 15تا 20درصد معتادان تزريقي از سرنگ مشترك استفاده مي‌كنند و سالانه تا 12شريك و 8نوبت از سرنگ مشترك استفاده مي‌كنند.

به گفته دكتر سياري اين بيماري براي هر بيمار مقاوم به ايدز ماهانه ۲۰ ميليون تومان هزينه دارد. تقريباً 60هزار نفر از مبتلايان هنوز از اين بيماري اطلاعي ندارند. اين آمار تلخ است و خيلي هم تلخ و قطعا به همين دليل است كه مسئولان وزارت بهداشت بارها و بارها هشدار داده‌اند كه موج سوم ايدز در راه است و به همين دليل از تمام وزارتخانه‌ها و دستگا ه‌هاي اجرايي كشور خواسته‌اند تا وزارت بهداشت را كمك كنند و بر همكاري‌هاي بين بخشي براي كنترل اين بيماري تأكيد كردند.دكتر حسام الدين آشنا، مشاور فرهنگي رئيس‌جمهور هم روز گذشته از ايدز گفت و اينكه وقت آن رسيده است كه از خود بپرسيم براي مواجهه با ايدز چه اقداماتي انجام داديم و اثر آن اقدامات بر زندگي مردم چه بوده است؟

او در همايش روز جهاني ايدز گفت: ايدز به‌خودي خود نيامده است كه به‌خودي خود از بين برود. مهار ايدز نياز به عزم جدي، برنامه‌ريزي دقيق و همكاري‌هاي بين بخشي دارد البته همكاري‌هاي بين بخشي نه روي كاغذ و نه در مراسم نمادين روز جهاني ايدز، بلكه بايد در عمل به منصه ظهور برسد. البته او از ورود مركز بررسي‌هاي استراتژيك نهاد رياست‌جمهوري براي مهار ايدز در كشور هم خبر داد و افزود : در مركز بررسي‌هاي استراتژيك نهاد رياست‌جمهوري وظيفه داريم همكاري‌هاي بين‌بخشي را تسهيل و مسائل را رصد و تعقيب كنيم. در اين مركز، برنامه كنترل ايدز را از نظر راهبردي به‌طور دقيق بررسي مي‌كنيم ودست اندركاران برنامه‌هاي قبلي و فعلي ايدز را فرا‌مي‌خوانيم تا نقطه نظرات خود را با ما در ميان بگذارند.

دكتر علي اكبر سياري، معاون وزير بهداشت هم در اين همايش گفت: يكي از مشكلاتي كه در منطقه و كشور ما وجود دارد آن است كه با آهنگ جهاني حركت نكرده‌ايم به‌طوري كه بيماري ايدز در جهان در حال كاهش است ولي در ايران سير صعودي پيدا كرده است. بنابر اين ما خيلي عقب هستيم البته اپيدمي گسترده در كشور نداريم. او حتي گفت كه كنترل زنجيره انتقال ايدز در ايران سخت است به همين دليل، بايد تمركز را روي مشاوره و آگاه‌سازي‌ مردم قرار دهيم كه البته با راه‌اندازي مجموعه‌هاي تخصصي آزمايشگاهي HIV در كشور اين مهم بهتر از قبل انجام خواهد شد.

دكتر سياري از اجراي برنامه چهارم كشوري ايدز در ايران از سال ۹۴‌ هم خبر داد و 3برنامه قبلي در اين زمينه را مفيد توصيف كرد.
سياري با بيان اينكه ايدز مربوط به رفتارهاي پنهاني مردم است، گفت: در حال حاضر شيوع انتقال ايدز از طريق معتادان تزريقي كمتر و از طريق جنسي بيشتر شده است.

معاون وزير بهداشت گفت: زماني مي‌گفتيم كه انتقال ايدز از راه جنسي در كشور ما محدود است اما اكنون در ايران نيز مشابه دنيا اين موضوع رخ مي‌دهد. ما بايد با رفتارهاي پنهان برخورد كنيم. اين برخورد با رفتار جنسي مخفي در جامعه اسلامي ما سخت است چرا كه نمي‌توانيم آشكار صحبت كنيم به همين دليل بايد بدانيم كه چگونه در مورد اين موضوع حرف بزنيم. سازمان‌هايي مانند آموزش و پرورش و رسانه‌ها بايد در اين زمينه چاره‌انديشي كنند. قدم بعدي براي زنان با رفتارهاي پرخطر جنسي و شركاي آنهاست. بايد در اين زمينه نيز شرايط ايمني فراهم شود كه البته تبليغ آن در جامعه ما سخت است. قدم بعدي هم در اختيار گذاشتن دارو براي بيماران است.

کد خبر 279831

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha