جمعه ۱۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

گروه اقتصادی: سد و نیروگاه تلمبه‌ای‌ ذخیره‌ای سیاه‌بیشه انرژی الکتریکی اضافی در ساعت‌های کم بار مصرف را برای زمان پرمصرف ذخیره می‌کند.

حمید رحیمی معاون اجرایی سد و نیرو گاه تلمبه‌ای‌ای ذخیره ای سیاه بیشه در جمع خبر نگاران اعزامی با اعلام این خبر تاکید کرد: هزینه اجرای این طرح 3 هزار‌میلیارد و420 میلیون ریال بوده که تا کنون با 1500 میلیارد ریال هزینه 46 درصد پیشرفت داشته است.

طرح سد‌‌ و‌ ‌نیروگاه سیاه بیشه که از سال 1349 مطالعات اولیه آن آغاز شد و تاکنون اجرای آن به تاخیر افتاده، تا 3 سال دیگر در صورت تامین بودجه و همکاری ارگان‌های دولتی و تامین تجهیزات نیروگاهی خریداری شده از اروپا راه‌اندازی می‌شود.

به گفته رحیمی؛ 2سد با اختلاف سطح 500 متر در بالا‌دست و پایین دست رودخانه چالوس در 120 کیلومتری شمال تهران و10 کیلومتری شمال تونل‌‌ کندوان احداث می شود.

حد‌اکثر ظرفیت تولید این نیروگاه۱۰۴۰مگاوات برق از 4 واحد نیروگاهی آبی است. این نیروگاه در زمان مصرف پایین شبکه ۹۶۰مگاوات برق برای انتقال آب از سد پایین به بالا مصرف می‌کند. 

 حجم مفید دریاچه سد بالایی

3/5 میلیون متر‌مکعب و حجم دریاچه پایین دستی6/3میلیون متر‌مکعب است که چهار واحد نیروگاه برق آبی برای آن به سازندگان اروپایی سفارش داده شده است.

رحیمی تاکید کرد: توان تولید واحد های توربین تولید برق در داخل کشور وجود داشت ولی با توجه به اینکه قیمت پایینی از سوی سازندگان اروپایی پیشنهاد شده بود 4 واحد تولید برق آن به خارج سفارش داده شد.

2سد در دست احداث، سنگریزه‌ای با روکش بتنی است که برای نخستین بار در کشور ساخته می‌شود.

ارتفاع سد بالا  5/86متر، طول تاج  ۴۹۷متر و عرض تاج  ۱۲متر و سد پایین دست نیز با ارتفاع  ۱۰۴متر، طول تاج  ۳۳۰متر و عرض تاج  ۱۲متر است که مراحل ساخت را طی می‌کنند.

کد خبر 28103

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز