همشهری آنلاین: سازمان جهانی هواشناسی پیش‌بینی شتاب گرفتن روند گرم شدن زمین را رسانه‌ای کرد و گفت میزان گازهای گلخانه‌ای۱۴۲ برابر بیش از دوران ماقبل انقلاب صنعتی است.

به گزارش ایرنا از سازمان جهانی هواشناسی، این سازمان اعلام کرد که دمای کره زمین در ماه‌های ژانویه تا اکتبر به طور متوسط 0.57 درجه سانتی‌گراد بالاتر از حد متوسط بوده و شبیه دمای سال 2010 است.

طبق این گزارش شدت و تراکم اکسید کربن در جو زمین، که یکی از نشانه‌های اصلی وجود گازهای گلخانه‌ای است، سال گذشته به میزان بی‌سابقه 396 واحد در میلیون یعنی 142 بار بیش‌تر از دوران پیش از انقلاب صنعتی رسید.

در حالی که دانشمندان 95 درصد یقین دارند که افزایش دما از نیمه قرن بیستم به این سو ناشی از فعالیت‌های انسان روی کره زمین است، با این حال نمی‌توانند با قاطعیت بگویند چگونه گرمایش زمین روی پدیده‌های جوی از جمله سیلاب‌ها و توفان‌ها تاثیر می‌گذارد.

طبق این گزارش حدود 93 درصد از انرژی ناشی از گازهای گلخانه‌ای که در جو زمین حبس شده‌اند ناشی از سوخت‌های فسیلی و فعالیت‌های انسان هستند. این انرژی مازاد سرانجام در چرخه خود به اقیانوس‌ها ختم می‌شود، در نتیجه حجم گرمای اقیانوس‌ها کلید درک پدیده‌های آب و هوایی است.

این گزارش می‌افزاید: تا روز 13 نوامبر 72 توفان استوایی رخ داده است که از تعداد متوسط یعنی 89 مورد کم‌تر است، اقیانوس منجمد شمالی در ماه سپتامبر امسال در یکی از کوچک‌ترین اندازه‌های خود در تاریخ ثبت شده است، در همین حال میزان یخ اقیانوس منجمد جنوبی برای سه سال متوالی افزایش یافت.

این گزارش همچنین حاکی است که دمای اقیانوس‌ها در یک دوره 9 ماهه رکوردی تازه به جا گذاشت، در همین دوره دمای زمین نزدیک به چهار یا پنج رکورد هوای گرمی است که از ابتدای ثبت دمای هوا در قرن نوزدهم گزارش شده است.

گزارش اخیر سازمان جهانی هواشناسی پس از نشست آب و هوایی در لیما پایتخت پرو در هفته گذشته در مقر این نهاد در ژنو منتشر شد.

برخی از کارشناسان هواشناسی می‌گویند احتمالا الگوی گرم شدن در درازمدت با ناپایداری پدیده‌های طبیعی همراه است. این تغییرات ماهیت چرخه‌ای دارند، به این معنی که به دنبال یک دوره گرما، دما پایین‌تر می‌آید و در پی آن شاهد یک دوره افزایش سریع دما هستیم که البته این ایده با مخالفت سایر دانشمندان روبه‌رو شده است. 

کد خبر 280323

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha