گروه اقتصادی: در پی اظهارات اخیر نژادحسینیان مذاکره کننده پیشین ایران در مذاکرات خط لوله صلح مبنی بر کاهش قیمت مورد نظر ایران به میزان 32 درصد در توافق‌های جدید، حجت الله غنیمی‌فرد مدیر بین‌الملل شرکت ملی نفت و نماینده ویژه وزیر‌نفت در دور جدید مذاکرات در واکنشی هرگونه تخفیف در قیمت مورد توافق را رد‌ کرد.

وی در گفتگو با شانا تاکید کرد: من هر گونه تخفیف در فروش گاز ایران به هند و پاکستان را که بر اساس خبری نادرست و نقل قولی غیر واقعی از وزیر نفت هند مطرح شده و برخی این خبر را مبنای واقعی برای محاسبات خود قرار می دهند، به شدت تکذیب می‌کنم. زمانی که از تخفیف سخن می‌گوییم، باید نسبت به قیمت، معیاری از قبل داشته باشیم. مثلا به دو طرف پاکستانی و هندی یک فرمول معین داده و به آنها گفته باشیم که این آخرین نظر ماست و اگر آن را نپذیرند قراردادی نخواهیم داشت.

این در حالی است که در مذاکرات قبلی ایران با هند و پاکستان، چهار فرمول مختلف در‌طول پنج ماه به این دو کشور داده شد و آنها هم هر یک فرمول مورد نظر خودشان را به ایران ارائه کردند اما به دلیل اینکه این فرمول‌ها با هم مغایرت‌های بسیار زیادی داشت، در همان زمان هر سه طرف پذیرفتند که از نظر یک مشاور استفاده کنند.

معاون وزیر نفت افزود: با توجه به اینکه نظر مشاور نیز به عنوان نظر قطعی تلقی نشد، در نتیجه هیچ فرمول نهایی و قطعی شده‌ای به پاکستان و هند داده نشده‌بود تا سئوال و شبهه‌ای مبنی بر تخفیف به هند و پاکستان درست باشد. در نهایت نظر مشاور نیز با اصلاحاتی مورد تفاهم سه طرف قرار گرفت تا به تایید مقامات ذیربط در هر 3 کشور برسد.

غنیمی‌فرد، با تایید اینکه فرمول قیمت فروش گاز ایران بر اساس قیمت گاز طبیعی در ژاپن محاسبه می‌شود گفت: در شرایط کنونی ژاپن حدود 50 درصد مصرف گاز طبیعی مایع شده کل دنیا را دارد و یکی از بازارهای پایدار در مجموع بازارهای گاز جهان بوده است یعنی تلاطمی که مثلا در بازار گاز انگلیس بوده و در اواخر سال 2005 قیمت گاز در آن به 19 دلار در هر میلیون بی تی یو رسیده اما در ماه‌های گذشته این قیمت به رقم کمتر از 5/3 دلار رسیده، در بازار ژاپن رخ نداده است.

وی اضافه کرد: همچنین از عدم تعادل قیمتی در بازار آمریکا از جمله بازار هنری‌هاب در جنوب این کشور که قیمت گاز در آن در اواخر 2005 به حدود 16 دلار در هر میلیون بی تی یو رسیده اما در سال جاری این قیمت حتی به زیر 6 دلار رسیده است برخوردار نیست. روند قیمت‌ها در بازار ژاپن پایدار و افزایشی بوده است و با جهش‌های موردی قیمت‌ها و در مقابل سقوط قیمت‌ها رو‌به‌رو نبوده است.

کد خبر 28005

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز