دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه در جلسه شورای اداری آذربایجان غربی و کارگروه احیای دریاچه ارومیه گفت: با تثیبت شرایط کنونی دریاچه و آغاز طرح احیا، دریاچه ارومیه طی یک دوره ۱۰ساله به شرایط اکولوژیک خود می‌رسد.


تجريشي خاطرنشان كرد: براي احياي درياچه اروميه بايد الگوي مبتني بر كاهش مصرف آب در كشاورزي و ساير مصارف اجرا شود. به گفته وي، كاهش مصرف آب و افزايش بهره‌وري با صنعتي شدن كشاورزي و بهبود وضعيت درآمدي و معيشتي كشاورزان حاشيه درياچه از اهداف مهم طرح احياي درياچه اروميه است.

آنطور كه در گزارش ايسنا آمده است، دبير ستاد ملي احياي درياچه اروميه به برنامه‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي در قالب مصوبه 7250ميليارد ريالي دولت اشاره كرد و گفت: كاهش 8درصدي مصرف آب در تمامي بخش‌ها و حوضه‌هاي اطراف درياچه اروميه ازجمله اين طرح‌هاست. مطالعه و اجراي سيستم‌هاي آبياري نوين، نصب كنتورهاي حجمي هوشمند، اجراي برنامه‌هاي آموزشي و فرهنگي و اطلاع‌رساني به مردم، اجراي طرح بهكاشت در قالب جايگزيني كشت‌هاي چغندرقند به جاي گندم و جو در حوضه درياچه اروميه، ممنوعيت تبديل اراضي زراعي به باغات و رهاسازي حقابه درياچه در بهمن و اسفندماه سال‌جاري از ديگر طرح‌هايي است كه در دستور كار دستگاه‌هاي اجرايي ذي‌ربط قرار دارد.

عيسي كلانتري هم در جلسه شوراي اداري آذربايجان غربي و كارگروه احياي درياچه اروميه كه با حضور معاون اول رئيس‌جمهوردر اروميه برگزار شد، گفت: براساس نتايج مطالعات مراكز معتبرعلمي، درياچه اروميه قابليت احيا دارد و نبايد بيش از اين در اجراي طرح‌هاي مصوب فرصت‌سوزي كرد.

مجري طرح احياي درياچه اروميه با بيان اينكه روند احياي درياچه با سختي و دشواري‌هاي خاص همراه خواهد بود. خاطرنشان كرد: احياي اين درياچه بسيار سخت است و آن را نبايد سياسي كرد بلكه بايد اجازه داد طبق برنامه ارائه شده تا سال 1402شمسي درياچه به شرايط عادي خود بازگردد.

کد خبر 278098

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha