همشهری آنلاین: سخنگوی دولت از اختصاص ۷۲۹ میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه خبر داد.

نوبخت

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمدباقر نوبخت پس از جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: این اعتبار برای اجرایی شدن مطالعات ستاد احیای دریاچه ارومیه هزینه خواهد شد.

وی افزود: برای احیای دریاچه ارومیه با توجه به مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته است باید چهار اقدام صورت گیرد.

سخنگوی دولت گفت: ابتدا تمام برنامه‌های رهاسازی از سدهایی که آب آنها به دریاچه ارومیه خواهد ریخت اجرا می‌شود و در این زمینه حداکثر 8 درصد کاهش مصرف در بخش‌های مختلف در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه شاهد خواهیم بود.

نوبخت در همین زمینه با اشاره به ممنوعیت تبدیل زمین‌های زراعی به باغی افزود: تبدیل کشت چغندر قند به کشت گندم و پرداخت مابه‌التفاوت به زارعانی که در این زمینه درآمد آنها تقلیل می‌یابد اقدام دیگری است که این مبلغ از همان 729 میلیارد تومان اختصاص خواهد یافت.

سخنگوی دولت به افزایش میزان نزولات جوی اشاره کرد و گفت: با توجه به بارش باران شاهد افزایش 75 درصدی نسبت به دوره بلندمدت بوده‌ایم به طوری که یک میلیارد و 450 هزار مترمربع آب ورودی سدها افزایش یافته است.

نوبخت افزود: طی همین مدت، نیم متر به آب دریاچه ارومیه اضافه شده است.

ايسنا نيز نوشت: سخنگوی دولت در حاشیه جلسه امروز هیأت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اعتبار در نظر گرفته شده برای احیای دریاچه ارومیه در 4 حوزه مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت، توضیح داد:‌ این اعتبار برای برنامه‌های رهاسازی سدهایی که آب‌شان به دریاچه ارومیه ریخته خواهد شد، استفاده می‌شود و حداقل هشت درصد کاهش مصرف توسط بخش‌های مختلف در حوزه آبریز دریاچه ارومیه خواهیم داشت و از دیگر اقدامات ممنوعیت تبدیل الگوی زراعی به باغی در حوزه آبریز و تبدیل کشت چغندر قند به گندم و پرداخت مابه‌التفاوت آن به زارعان خواهد بود.

نوبخت با اشاره به نزولات جوی طی روزهای اخیر گفت:‌ امسال با توجه به بارندگی‌های اخیر 75 درصد نسبت به دوره دراز مدت افزایش بارندگی داشته‌ایم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه حدود نیم متر سطح آب دریاچه ارومیه افزایش یافته است که اخبار بسیار خوبی است، گفت:‌ یک میلیارد و 450 هزار مترمکعب آب به ورودی سدها افزایش داشته است که ده درصد بیشتر از متوسط 47 سال گذشته است.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد لایحه خروج از رکود و اینکه تهیه آن به عهده چه نهادی بوده است، گفت: موسسه تحقیقاتی دولت در این رابطه مشارکت داشته است و اینکه بخواهیم این موضوع را مساله غیرمتعارف بدانیم کار درستی نیست چون دولت فقط محدود به وزرا نمی‌شود بلکه نهادهایی مرتبط با دولت در حال همکاری هستند.

نوبخت توضیح داد: لایحه خروج از رکود در دستگاه‌های دولتی تهیه شده است و جلسات مرتبط با موضوعات اقتصادی در دفتر آقای دکتر طیب‌نیا تشکیل می‌شود که بنده هم همیشه در این جلسات شرکت دارم بنابراین لایحه با عقل جمعی دولتمردان تهیه شده است و امیدواریم مجلس رسیدگی به این موضوع را تسریع کند.

سخنگوی دولت در رابطه با سوالی در مورد وضعیت ارز و تک نرخی شدن آن، گفت: دولت یک نرخ به صورت رسمی می‌شناسد و آن نرخ دو هزار و 650 تومان است البته در بسیاری از کشورها یک بازار غیررسمی هم وجود دارد که آن هم تحت نظارت بانک مرکزی است بنابراین دولت یک نرخ دارد و بر اساس آن عمل می‌کند و اینکه گفته می‌شود دولت نرخ ارز را با بازار هماهنگ می‌کند، درست نیست؛ بلکه نرخ رسمی دولت دو هزار و 650 تومان است و بازار نیز نوسانات زیادی ندارد و تغییرات آن ربطی به دریافت‌های ریالی دولت از بانک مرکزی ندارد.

وی همچنین در رابطه با انتخاب رییس کل بانک مرکزی و احتمال تغیری آن سیف، گفت: در مراحل تدوین قانون برنامه پنجم سازوکاری تهیه شد که مورد تایید قرار نگرفت و دولت به آن اعتراض کرد بنابراین از سوی مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص ارجاع شد و جمع‌بندی اینطور بود که رییس کل بانک مرکزی را وزیر اقتصاد پیشنهاد کند و رییس‌جمهور حکم آن را ابلاغ کند که در مورد آقای سیف نیز همین اتفاق افتاده است.

سخنگوی دولت در رابطه با وضعیت وزارت علوم و معرفی وزیر علوم به مجلس، گفت: ما به وقت، وزیر پیشنهادی علوم را به مجلس معرفی می‌کنیم.

نوبخت همچنین در توضیح وضعیت بودجه 93 و اینکه آیا این بودجه متمم خواهد داشت و همچنین اقدامات دولت در مورد کسری بودجه،توضیح داد: سال 93 را می‌توان به دو نیمه تقسیم کرد که در یک نیمه مقدار فروش یک میلیون بشکه نفت خام، 300 هزار بشکه میعانات گازی و 120 هزار بشکه برای پالایشگاه‌های داخلی بود که در مجموع یک میلیارد و 420 هزار به عنوان منبع در اختیار داشتیم که قیمت هر بشکه نفت خام در بازار جهانی در نیمه اول امسال 104 دلار بود و ما این رقم را در بودجه 100 دلار پیش‌بینی کرده بودیم اما در نیمه دوم متوسط آن به 82 دلار رسید که تاثیرات آن با دو ماه وقفه در بازار مشخص خواهد شد بنابراین اگر 82 را به اضافه 104 دلار و نتیجه آن را تقسیم بر دو کنیم متوسط قیمت هر بشکه نفت خام برای ما 93 دلار است که هفت درصد از 100 دلار پیش‌بینی شده کمتر است و ما این مقدار را با مکانیزم تخصیص و هماهنگ کردن خرج‌مان با توجه به دریافتی‌ها برطرف خواهیم کرد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: وقتی کسری بودجه مطرح است که بدون توجه به کاهش درآمدها، هزینه‌ها را در همان مسیر ادامه دهیم اما ما هزینه‌ها را به صورت هدفمند پیگیری می‌کنیم بنابراین مشکلی نخواهیم داشت و هر چه منابع‌مان کمتر باشد در حساب کار هزینه به صورت هوشمند عمل می‌شود.

وی تاکید کرد: معاونت برنامه‌ریزی و بودجه مثل پارسال بدون کسری بودجه سال را به پایان خواهد رساند البته عدم تحقق خواهیم داشت اما به میزان درآمد، هزینه‌ها را هدفمند خواهیم کرد.

سخنگوی دولت همچنین در جواب سوالی مبنی بر اینکه چرا در سالروز 13 آبان هیچ یک از چهره‌های دولتی در این مراسم حضور نداشتند، گفت: 13 آبان روز دانش‌آموز است و وزیر آموزش و پرورش در این مراسم حضور داشتند و بنده صدای صحبت‌های ایشان را از رسانه‌های مختلف شنیدم.

نوبخت همچنین در مورد وضعیت بودجه 94 و لایحه برنامه ششم، گفت: در حال حاضر مراحل پایانی بودجه 94 دنبال می‌شود و این لایحه در معاونت برنامه و بودجه تهیه شده است که اوایل ماه آینده به دولت خواهیم داد بنابراین بودجه 94 در زمان قانونی به مجلس خواهد رفت. همچنین برنامه ششم نیز به موازات لایحه در حوزه معاونت پیش می‌رود پس معاونت برنامه‌ریزی سه کار تهیه بودجه، برنامه و مدیریت تخصیص را همزمان انجام می‌دهد.

سخنگوی دولت همچنین در رابطه با نقدهای مرکز پژوهش‌های مجلس به لایحه خروج از رکود، گفت: طبیعی است که مرکز پژوهش‌های مجلس نسبت به لایحه خروج از رکود نظرات متفاوتی داشته باشد و ما این لایحه را تقدیم مجلس کرده‌ایم که در کمیسیون برنامه به آن رسیدگی شده است و نظرات مربوطه نیز ارائه شده است.

وی همچنین در جواب سوالی در مورد برنامه‌های دولت برای اجرای اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: بعد از اعلام سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبری در 24 بند معاونت برنامه‌ریزی موظف به پیگیری آن شد و مشخص گردید هر یک از بندها متوجه کدام یک از دستگاه‌ها می‌شود تا آنها برنامه‌های خود را به معاونت بدهند و در کمیسیون تخصصی شورای اقتصادی بررسی و تصویب شود.

سخنگوی دولت اضافه کرد: کمیسیون تخصصی شورای اقتصادی جلسات مستمری دارد که تمام برنامه‌های کمی و سیاست‌های دستگاه‌های اجرایی را در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بررسی و تایید و ابلاغ می‌کند تا بتوانیم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را لازم‌الاجرا کنیم.

نوبخت در جواب سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود در حال حاضر کشور گران اداره می‌شود و می‌توان برای ارزان‌تر اداره شدن کشور برنامه‌هایی داشت، گفت: قطعا این حرف درست است و در این راستا ما باید بهره‌وری را بیشتر کنیم.

سخنگوی دولت همچنین در جواب سوالی در حوزه پزشکی، گفت: در فاز سوم پرداخت مردم را که حدود 10 درصد بود به شش درصد و پرداخت در روستاها که حدود پنج درصد بود به سه درصد کاهش دادیم. همچنین از دریافتی‌های غیررسمی و غیرقانونی که در بیمارستان‌های دولتی اتفاق می‌افتد جلوگیری کردیم.

وی همچنین در مورد پیگیری نقشه مهندسی فرهنگی کشور، گفت: دستگاه‌های مختلف در این خصوص وظیفه دارند و امروز نیز سند راهبردی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌الملل در دستور کار دولت قرار گرفت که پیرامون آن بحث شد و حداکثر تا ماه آینده بازبینی و اصلاح خواهد شد.

سخنگوی دولت همچنین در جواب سوال دیگری در مورد 32 میلیارد تومانی که به یک وکیل برای پیگیری مسائل یکی از وزارتخانه‌ها پرداخت شده است، گفت: اقدامات قانونی از سوی دستگاه‌های نظارتی درون دولت در حال انجام است و همه تلاش ما این است که صرفه‌جویی هزینه‌ها و سالم‌سازی فرآیند ارائه خدمات به مردم را پیگیری کنیم.

نوبخت همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا دولت برای بهره‌گیری از چهره‌هایی که در انتخاب دولت یازدهم موثر بوده‌اند از جمله آقایان خاتمی و هاشمی برنامه‌هایی دارد؟ گفت: دولت از همه ظرفیت‌هایی که به عنوان ظرفیت ملی هستند برای پیشبرد اهداف ملی استفاده خواهد کرد.

وی همچنین در مورد اقدامات دولت برای تسویه حساب بدهی‌های خود به بانک مرکزی، توضیح داد: دولت به پیمانکاران برای طرح‌های عمرانی بدهکار است که سال گذشته 23 هزار میلیارد تومان از این مطالبات را پرداخت کردیم یعنی یازده هزار میلیارد تومان را تا بهمن ماه و 12 هزار میلیارد تومان را در 28 اسفند پرداخت کردیم اما این پول به طور کامل به پیمانکاران نرسید و بخش قابل توجه آن که حدود 12 هزار میلیارد تومان بود در نیمه اول امسال به پیمانکاران پرداخت شد و غیر از آن 13 هزار میلیارد تومان دیگر نیز از اعتبارات عمرانی در جهت بازپرداخت مطالبات پیمانکاران اختصاص دادیم و می‌توانیم بگوییم در نیمه اول امسال 25 هزار میلیارد تومان برای مطالبات گذشته و کاری که باید انجام شود پرداخت شده است.

کد خبر 276885

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha