دکتر حسین آخانی: خبرهایی که از تأثیر بارندگی‌های اخیر در افزایش آب دریاچه ارومیه می‌رسد خوشحال‌کننده است.

خوشحال كننده‌ترين بخش ماجرا اين است كه درياچه اروميه نمرده است. هر حرفي كه درخصوص مرگ اروميه زده شود غيرعلمي است. درست در اوج بدبيني‌ها و انتشار حرف‌هاي نا اميد‌كننده در تير‌ماه جاري كه از گرم‌ترين ماه‌هاي سال است، به جنوب درياچه اروميه رفتم. اگر چه ده‌ها كيلومتر به نمك‌زار تبديل شده بود، اما هيچ جاي درياچه خشك نبود. گِلي بودن بستر درياچه شور با عمق كم نشان مي‌دهد كه درياچه هنوز از آب اشباع است، اگر چه شما در سطح آبي نمي‌بينيد اما از نظر اكولوژيكي گِلي بودن بستر درياچه بسيار مهم است. يعني با ورود آب به درياچه به راحتي مي‌توان درياچه را به حال قبلي خود بازگرداند.

درياچه از يك سيستم طبيعي خود پايداري برخوردار است. با كاهش آب درياچه حجم بالاي رسوبات باعث شده است كه شيب آن به‌خصوص در جنوب به‌شدت كاهش يابد. كاهش شيب مزيت بالايي براي نجات بخشي درياچه دارد. به اين مفهوم كه با كمترين آبي مي‌توان پهنه بسيار وسيعي را عمق داد، از تأثيرات گسترش ريزگردهاي نمكي جلوگيري كرد و تراز درياچه را به‌طور منظم و پيوسته دوباره بالا برد. ستاد احياي درياچه اروميه راهكارهاي 24گانه را ارائه و به تصويب هيأت دولت رسانده است. اگر چه من به‌عنوان كسي كه مدتي با ستاد همكاري داشتم از بعضي مصوبات راضي نيستم (به‌طور مشخص انتقال آب بين حوضه‌اي) ولي اجراي درست و سريع بعضي از مصوبات مي‌تواند با خوش‌شانسي اقليمي كه اين روزها خداوند به ما ارزاني داشته است به راحتي به نجات نگين فيروزه‌اي آذربايجان منجر شود.

من درست مطلبي را كه سال گذشته نوشتم تكرار مي‌كنم كه تا زمستان است بايد درياچه را نجات داد. چون تبخير به حداقل رسيده و به آب رودخانه‌ها براي كشاورزي نيازي نيست. خوشبختانه طرح نكاشت 40درصد مصوب شده و منابع مالي آن هم تصويب شده است. اختصاص آب بزرگ‌ترين سد منطقه يعني سد بوكان به درياچه از اقدامات درست و بجايي است كه بايد در رها‌سازي‌ آب آن لحظه‌اي درنگ نكرد. مردم آذربايجان درياچه اروميه را دوست دارند. آنها بهتر از همه مي‌دانند كه حفظ اين درياچه براي حال و آينده آنها مهم‌تر از آن است كه 3-2سالي دست از كشاورزي ناپايدار بكشند و با كمك دولت به اصلاح الگوي كشاورزي خود اقدام كنند.

از نمايندگان محترم مجلس هم انتظار مي‌رود كه منافع كلان و دراز مدت كشور را فداي منافع كوتاه‌مدت و بخشي نگري نكنند و با دور‌انديشي كه از آنها انتظار است هرگونه بدبيني را كنار گذاشته و دست به‌دست دولت و مردم دهند تا بزرگ‌ترين درياچه داخلي كشور و يكي از مهم‌ترين اكوسيستم‌هاي طبيعي جهان احيا شود. از وزارت نيرو هم انتظار مي‌رود كه بساط سودجوياني كه با نجواي انتقال آب خزر ساز نابودي سرمايه‌هاي ملي و محيط‌زيست كشور و منطقه را كوك مي‌كنند جمع كند و همصدا با صدها متخصص ايراني و خارجي كه بارها تأكيد داشته‌اند كه نجات درياچه اروميه فقط با اصلاح مديريت آب درون حوضه‌اي قابل انجام است از تكرار خطاهاي گذشته پرهيز كنند كه آزموده را آزمودن خطاست.

کد خبر 276515

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha