همشهری آنلاین: پروژه نمک‌زدایی محدوده حاشیه دریاچه ارومیه به همت کارشناسان مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور و با همکاری مرکز پژوهش‌های زمین‌شناسی ارومیه اجرا شد.

به گزارش ایسنا، مهندس محمدتقی کره‌ای، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور، ضمن بازدید از پروژه‌های تحقیقاتی در دریاچه ارومیه رضایت نسبی خود را از روند اجرای پروژه‌ها اعلام کرد.

وی سرمایه‌گذاری مناسب در شناسایی ذخایر معدنی این استان را ضروری خواند و یافتن راهکار مناسب در خصوص کاهش اثرات زیست محیطی حاصل از خشک شدن دریاچه ارومیه را خواستار شد.

کره‌ای ضمن بازدید از فاز دوم پروژه نمک‌زدایی حاشیه دریاچه ارومیه واقع در شمال غربی دریاچه، خواستار تسریع در روند اجرای پروژه شد.

عبدالحمید سرتیپی، رییس مرکز زمین‌شناسی آذربایجان‌ غربی هم گفت: با توجه به تعدد پروژه‌های تحقیقاتی در استان آذربایجان غربی به خصوص دریاچه ارومیه باید اعتبارات بیش‌تری به این مرکز تخصیص یابد.

غلامرضا فتح‌آبادی و فاطمه کاکوئی -زوج محقق مرکز پژوهش‌های کاربردی کرج- مرحله یک پروژه نمک‌زدایی حاشیه دریاچه ارومیه را که در شورای پژوهشی، تحقیقات و فناوری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور به تصویب رسیده بود- در روزهای پایانی شهریور ماه امسال به اجرا درآوردند.

مجری پروژه نمک‌زدایی محدوده حاشیه دریاچه ارومیه با بیان این‌ که سطح خشکی‌های نمکین و شور در منطقه پیرامونی دریاچه افزایش یافته است، گفت: با ادامه کاهش سطح آب و خشک شدن کف دریاچه بر اثر وزش بادهای تند و گرم فصل تابستان به مرور اراضی زراعی و مرغوب منطقه آذربایجان شرقی و غربی مانند دشت‌های ارومیه، تبریز، بناب و مراغه به سمت شور شدن و در نهایت به اکوسیستم کویری پیش می‌رود.

فتح‌آبادی خاطر نشان کرد: تنفس این ریزگردها (نمکی) باعث مشکلات ریوی خواهد شد که اگر این روند ادامه یابد و مدیریت زیست‌محیطی مناسبی در سطح کلان ملی و منطقهای متوجه این موضوع نشود، بی‌تردید در بلندمدت باید در انتظار آشفتگی‌های زیست‌محیطی زیادی باشیم.

وی با اشاره به این‌ که اگر در سطوح خشک شده دریاچه، کانال‌هایی مناسب با شیب منطقه حفر شود، بارش‌های جوی با برخورد با سطح نمکزار باعث حل شدن نمک در آب می‌شود، تصریح کرد: ضمن بارش، جریان آب به داخل ترانشه انتقال می‌یابد و در امتداد کانال‌های طراحی شده به گود‌ترین منطقه در داخل دریاچه هدایت شده و در نتیجه باعث شستشوی سطح نمکزار می‌شود.

فاطمه کاکوئی هم با بیان این که با کاهش غلظت نمک از سطح خاک، امکان رشد گیاهان هالوفیت فراهم می‌شود، از هالوفیت‌ها به عنوان گیاهان نمک‌دوست یا گیاهان مقاوم به نمک یاد کرد و گفت: گسترش رشد این گیاهان باعث نمک‌زدایی خاک، کاهش گرد و غبارهای نمکین در منطقه خواهد شد و شرایط مساعدی را برای توسعه مراتع ایجاد خواهد کرد.

گیاهان شورپسند (هالوفیت) حاشیه دریاچه ارومیه ازسوی این محققان جمع‌آوری و شناسایی شد که این گیاهان بیش‌تر از خانواده گندمیان و اسفناجیان و همچنین درختچه‌های تاغ و گز است.

کد خبر 277557

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha