یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۹
۰ نفر

محمدعلی مهتدی: این روزها شهر قدس و به‌خصوص مسجدالاقصی شاهد تحولات مهمی است.

اسرائيلي‌ها مدت‌هاست كه طرح يهودي كردن قدس را پيش مي‌برند و ظرف سال‌هاي اخير اقدامات بسيار مهمي در اين جهت انجام داده‌اند كه مهم‌ترين آنها خالي كردن شهر قدس از ساكنان فلسطيني و ساختن انبوه محله‌ها و شهرك‌هاي صهيونيست‌نشين در داخل قدس و اطراف آن است. هدف آنها درنهايت آن است كه شهر قدس را به‌عنوان پايتخت اسرائيل كاملا تبديل به شهري يهودي كنند و كنترل مسجدالاقصي را به‌دست گيرند.

البته طرح ديگري هم در دست صهيونيست‌هاست و آن تخريب مسجدالاقصي و ساختن معبد سليمان به جاي آن است. طبيعتا اين مسئله با واكنش فلسطينيان روبه‌رو شده است، به‌ويژه اينكه اين تحولات در شرايطي رخ مي‌دهد كه از يك سو مذاكرات تشكيلات خودگردان و رژيم صهيونيستي به بن‌بست رسيده و ثابت شده كه اين مذاكرات راه به جايي نمي‌برد و اسرائيل قصد ندارد امتيازي به تشكيلات خودگردان بدهد. از طرف ديگر، كشورهاي عربي به‌ويژه كشورهاي پيرامون فلسطين درگير مشكلات داخلي هستند و بحراني كه خود غرب از طريق گسترش جريان‌هاي تكفيري در منطقه به‌وجود آورده باعث اين مشكلات داخلي شده و از اين رو، به مسئله فلسطين توجه كافي ندارند. در اين شرايط، فلسطينيان با نااميدي از كمك‌هاي خارجي تصميم گرفته‌اند كه خود برخورد با طرح‌هاي صهيونيستي به‌خصوص درباره شهر قدس و دفاع از مسجدالاقصي را برعهده گيرند.

در اين زمينه ما در روزهاي اخير شاهد تحولات مهمي بوده‌ايم؛ مهم‌ترين آنها، عملياتي است كه به شكل مقاومت در شهر قدس رخ داده و افرادي با اتومبيل در حال حركت به نظاميان صهيونيست حمله و عده‌اي را كشته و زخمي كرده‌اند. اين، يك ابتكار جديد در زمينه مقاومت از سوي ملت فلسطين دربرابر طرح‌هاي صهيونيستي است كه تاكنون 2‌نمونه را در سرزمين‌هاي اشغالي و شهر قدس شاهد بوده‌ايم. مورد ديگر، درگيري‌هاي جاري در مسجدالاقصي است چون به‌نظر مي‌رسد مقامات اسرائيلي مي‌خواهند همان طرح زمانبندي اعمال شده درباره حرم ابراهيمي در شهر الخليل را درباره مسجدالاقصي و حرم قدسي عملي كنند؛

بدين معنا كه ساعات و روزهايي مخصوص زائران مسلمان و ساعات و روزهايي خاص زائران يهودي باشد و اين مسئله‌اي است كه ملت فلسطين و جهان اسلام آن را به هيچ عنوان نمي‌پذيرند. در نتيجه شاهد بوديم كه از يك سو، شهرك‌نشينان صهيونيست وارد حرم قدسي و مسجد الاقصي شده‌اند و اين مسجد را ملوث كرده‌اند و از طرف ديگر، جوانان فلسطيني با امكانات بسيار ابتدايي به مقابله با شهرك‌نشينان در حرم قدسي پرداخته‌اند. اين وضعيت جديد به‌نظر مي‌رسد سرآغاز انتفاضه ديگري باشد. ما در گذشته 2 انتفاضه را از سوي ملت فلسطين ديده‌ايم و به‌نظر مي‌رسد سرزمين فلسطين در آينده نزديك شاهد آغاز انتفاضه سوم عليه اشغالگران صهيونيست باشد و اين درست چيزي است كه اسرائيلي‌ها از آن بيم دارند.

  • پژوهشگر مسائل خاورميانه

 

کد خبر 277271

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha