گروه اقتصادی: با توجه به تغییر تعرفه برق و اعمال جریمه برای مصرف بیش از الگوی مصرف مصوبه جدید دولت برای الگوی جدید مناطق گرمسیر به وزارت نیرو ابلاغ شد.

به گزارش دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت، بر اساس مصوبه هیأت وزیران الگوی مصرف مناطق مختلف گرمسیر کشور در ماه‌های گرم سال بین 500 تا سه هزار کیلو وات ساعت تعیین شده است.

این مصوبه مناطق گرم و مرطوب کشور را به چهار منطقه گرمسیر یک، دو، سه و چهار تقسیم کرده است و برای شهرهای مختلف هرمنطقه، مدت و دوره زمانی مشخص گرما را تعیین نموده است.

الگوی مصرف برق خانگی در ماه‌های تابستان در مناطق عادی و شهریور ماه در شهرهای بافق، کاشان، آران و ‌بیدگل، قم، ‌گرمسار و خور و بیابانک 300 کیلووات ساعت در ماه و الگوی مصرف برق خانگی ماه‌های گرم برای منطقه گرمسیر یک 3000، گرمسیر دو2000، گرمسیر سه‌1000 و گرمسیر چهار 500 کیلووات ساعت در ماه تعیین شده است.

بر اساس این مصوبه، در هر صورت حداکثر متوسط پرداختی مشترکین خانگی بابت هر کیلووات ساعت انرژی مصرفی به دو برابر قیمت آزاد برق محدود می‌گردد و الگوی مصرف برق مشترکین سایر مصارف (تجاری) معادل ظرفیت انشعاب اختصاص داده شده به آنها می‌باشد.

افزایش پلکانی برای مشترکان پر مصرف

همچنین محمد احمدیان معاون وزیر‌نیرو در امور برق و انرژی در جمع خبرنگاران تاکید کرد:تعرفه‌های برق تنها برای مشترکان خانگی که از ابتدای سال مطابق الگوی مشخص شده مصرف کرده باشند مطابق تعرفه‌های سال 83 محاسبه می‌شود.

وی افزود: مازاد بر الگوی مصرف با 10 درصد نسبت به تعرفه های سال 85 افزایش می‌یابد و با هر میزان افزایش مصرف به صورت پلکانی برای هرمشترک هزینه بیشتری محاسبه می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر الگوی مصرف مناطق معتدل مانند تهران در تابستان از سوی دولت 300 کیلووات ساعت تعیین شده که در روزهای عادی سال 200 کیلووات است.

وی افزود: براساس تبصره 6 قانون بودجه سال ۸۶ به دولت اجازه داده شد برای همه مشترکان  که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند،۱۵ درصد افزایش قیمت نسبت به سال ۸۳   اعمال شود. اما با توجه به حساسیت دولت نسبت به اقشار آسیب پذیر و کم درآمد ، اجرای این مصوبه که از شروع امسال تعیین شده بود، ولی با ابلاغ مصوبه دولت این امر متوقف شد.

به‌گفته احمدیان، نحوه محاسبه تعرفه برق برای بقیه مشترکان اعم از صنعتی، عمومی، آموزشی و کشاورزی نیز که ۶۰درصد مشترکان کشور را تشکیل می‌دهند ، نسبت به سال ۸۳تغییری نکرده و افزایش نیافته است.

کد خبر 27720

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز